IBPP2/443-801/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-801/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi remontowo-budowlanej polegającej na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi remontowo-budowlanej polegającej na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 października 2011 r. znak: IBPP2/443-798,799,800,801/11/UH, pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismami z dnia 17 października 2011 r. oraz pismem z dnia 21 października 2011 r. został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zajmującą się produkcją oraz usługami budowlanymi polegającymi na montażu rolet wewnętrznych i zewnętrznych z tworzyw sztucznych oraz naturalnych i wykonywaniem usług budowlanych polegających na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi). Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Jest płatnikiem VAT.

Usługi, które wykonuje obejmują powierzchnie budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2, jak również budynki mieszkalne o powierzchni przekraczającej 300 m 2 oraz w lokalach mieszkalnych o powierzchni powyżej 150 m 2.

Przedmiotem wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest (zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej) jest:

* 43.32.Z Zakładanie stolarki budowlanej.

* 22.23Z Produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych.

* 13.92.Z Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych.

* 46.73.Z Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia.

* 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych i wyposażenia.

W prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wyprodukowanych rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych z tworzyw sztucznych oraz naturalnych na rzecz firm ze stawką 23%. Przy sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych Wnioskodawca wystawia dokument VAT ze stawką 23%, natomiast przy sprzedaży usług budowlano-montażowych polegających na montażu rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych z tworzyw sztucznych i naturalnych na rzecz osób fizycznych podpisuje z nimi umowę cywilno-prawną uwzględniającą indywidualne preferencje zamawiającego i na dokumencie VAT wystawianej po wykonaniu usług stosuje stawkę VAT stawkę 8%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

Montaż rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych i wykonywanie usług budowlanych polegających na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Wykonywany jest w ramach budowy, remontu, modernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Symbole PKOB dla budynków mieszkalnych w których Wnioskodawca wykonuje usługi: budynki mieszkalne jednorodzinne PKOB 1110, budynki mieszkalne wielorodzinne o 2 mieszkaniach PKOB 1121, budynki mieszkalne wielorodzinne o 3 i więcej mieszkaniach PKOB 1122. Usługi które Wnioskodawca wykonuje obejmują powierzchnię budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2, jak również budynki mieszkalne o powierzchni przekraczającej 300 m 2 oraz w lokalach mieszkalnych o powierzchni powyżej 150 m 2.

Przedmiotem umowy zawartej z klientem jest usługa montażu rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych z tworzyw sztucznych oraz naturalnych oraz montażu stolarki budowlanej. Umowa określa miejsce montażu, całkowita wartość usługi oraz sposób rozliczenia. Umowa nie określa odrębnego fakturowania robocizny i odrębnego fakturowania towarów, faktura wystawiana jest jako jedna pozycja, a mianowicie usługa budowlano-montażowa, która obejmuje materiały, robociznę, transport, zużycie energii i narzędzi itp.

Usługę montażu rolet i żaluzji wewnętrznych z tworzyw sztucznych i naturalnych Wnioskodawca rozpoczyna od przykręcenia kasetki do listwy przyszybowej. Każdy boczek ma dwa otwory montażowe, "zewnętrzny" w górnej części boczka i "wewnętrzny" do którego Wnioskodawca dociera przez prostokątny otwór maskowany zaślepką. Kasetkę Wnioskodawca mocuje na 4 wkrętach. Następnie Wnioskodawca przystępuje do przyklejenia prowadnic. Górna krawędź prowadnicy powinna być wsunięta pod boczek dzięki czemu Wnioskodawca unika prześwitu na styku prowadnica - boczek. Prostokątne otwory Wnioskodawca maskuje zaślepką pełną w boczku bez łańcuszka operacyjnego i zaślepką z otworem roboczym w boczku z łańcuszkiem operacyjnym. Roleta, żaluzja rozwija się samoczynnie. W celu zablokowania odpowiedniego położenia rolety, żaluzji należy zamontować na ramie okiennej hamulec łańcuszka kulkowego. Po zamontowaniu rolety i żaluzje wewnętrzne z tworzyw sztucznych i naturalnych spełniają różną rolę, a wszystko zależy od zastosowanego tworzywa. Tworzywa zaciemniające zapobiegają przenikaniu niepożądanego światła, tworzywa z antyrefleksem umożliwiają ochronę ekranu przed promieniami słonecznymi i eliminują odblask na monitorze, tworzywa trudnopalne, tworzywa termoizolujące utrudniają przenikanie promieniowania widzialnego i termicznego.

Sposób montowania rolet i żaluzji zewnętrznych z tworzyw sztucznych i naturalnych zależy od tego kiedy jest montowana w trakcie budowy czy już w gotowym domu. Montowane są za pomocą kołków rozporowych. Rolety, żaluzje adaptacyjne montuje się do okien już wstawionych w otworze okiennym lub na elewacji. Rolety, żaluzje do zabudowy montuje się w grubym murze. Rolety nakładane są zintegrowane z ramą okienną. Kaseta jest widoczna od wewnątrz. Wszystkie wyżej wymienione rodzaje rolet i żaluzji zewnętrznych z tworzyw sztucznych i naturalnych są w sposób trwały połączone z budynkiem. Rolety i żaluzje zewnętrzne z tworzyw sztucznych i naturalnych chronią przed wpływami atmosferycznymi, przed niską i wysoką temperaturą, chronią przed hałasem, promieniowaniem magnetycznym czy też włamaniem.

Usługa montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) polega na zakupie przez Wnioskodawcę okien, drzwi zgodnych z zamówieniem klienta i zamontowaniu ich w przygotowanych otworach za pomocą pianki i wykonaniu szpalet. W przypadku gdy jest to wymiana starych okien, drzwi usługa obejmuje również demontaż starych okien, drzwi.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż wykonywane usługi, o których mowa w pytaniach 1, 2, 3, 4 mieszczą się w zakresie remontu w istniejących już budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz istniejących budynkach, w których mieszczą się przedmiotowe lokale mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku usługi remontowo-budowlanej polegającej na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m 2 i lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m 2 objętych społecznym programem mieszkaniowym stosowana stawka obniżona VAT 8% jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy rozumieć przez czynności wymienione w art. 41 ust. 12. Z jej przepisów nie wynika, czy w przypadku usługi remontowo-budowlanej polegającej na wykonaniu i montażu rolet i żaluzji z uwzględnieniem indywidualnych cech wykonywanej usługi (co zostało szczegółowo uzgodnione w umowie cywilno prawnej) Wnioskodawca ma do czynienia z usługą budowlaną czy też dostawą towaru. Zdaniem Wnioskodawcy właściwą będzie tutaj klasyfikacja z 2008 r.

Sekcja F tejże klasyfikacji (obiekty budowlane i roboty budowlane) obejmuje m.in. roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego) oraz prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisywanym przypadku mamy do czynienia z usługą budowlano-montażową, a co za tym idzie nie można w tym przypadku wyłączyć poszczególnych kosztów do odrębnej sprzedaży. Nie jest to możliwe w związku z tym, iż obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie usługi bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużycie energii i narzędzi itp). Wnioskodawca nadmienia iż każda z zawieranych umów zawiera indywidualne cechy zgodnie z życzeniami poszczególnych klientów (ceny usług wykonanych z tych samych materiałów i w tym samym wymiarze może zdecydowanie od siebie odbiegać w zależności od miejsca montażu i materiałów zastosowanych do tego montażu jak również poprawek i zmian zgodnie z umową i życzeniem klienta. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej w 2011 r. roboty związane z instalowaniem rolet markiz i żaluzji sklasyfikowane zostały w Sekcji F z symbolem 43 "Roboty budowlane specjalistyczne" wraz z innymi usługami w zakresie budowy, remontów, konserwacji itp. Co za tym idzie, zdaniem Wnioskodawcy, usługa remontowo-budowalna polegająca na montażu żaluzji i rolet zewnętrznych jak i wewnętrznych (z uwagi na taki a nie inny sposób klasyfikacji) należy tutaj traktować jako usługę budowlaną, która jeżeli ma miejsce w budynku/lokalu o powierzchni użytkowej odpowiednio do 300 m#178;/do 150 m#178; objętym społecznym programem mieszkaniowym, winna być opodatkowana 8% stawką podatku VAT.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy w przypadku do całej wartości usługi należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót która zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy wynosi:

* w przypadku usługi remontowo-budowlanej polegającej na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 150 m 2 objętych społecznym programem mieszkaniowym właściwe jest stosowanie stawki VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. pismach z dnia 17 października 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz zmodyfikował pytanie oraz swoje stanowisko w sprawie. Ponadto Wnioskodawca zmodyfikował pytanie jak i stanowisko w piśmie z dnia 21 października 2011 r. Z tego względu, zmiany wprowadzone ww. pismami przyjęto jako wersje ostateczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177 z 2011 r., poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej. W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Natomiast, jak już zaznaczono, przy definiowaniu ww. obiektów ustawodawca, co do zasady, odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże kwestia ta w kontekście pytania Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Wnioskodawca zwrócił się w kwestii zastosowania stawki podatku VAT dla usługi remontowo-budowlanej polegającej na montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż usługi remontowo-budowlane, opisane we wniosku, polegające na montażu stolarki budowlanej (okna, drzwi) podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% o ile w cenie usługi wliczona jest wartość zużytych materiałów i są one wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz dotyczą obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. budynków mieszkalnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m 2 i lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150 m 2.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

W niniejszej interpretacji odniesiono się do pytania nr 4, natomiast zagadnienie poruszone w pytaniu nr 1, 2, 3, są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl