IBPP2/443-80/08/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-80/08/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla jednostek samorządu terytorialnego towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla jednostek samorządu terytorialnego towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma sprzedaje towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej wymienione w załączniku nr 3 poz. 129-134 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawowymi nabywcami towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej są jednostki ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu ustawy o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług dla nabywców tych Wnioskodawca stosuje stawkę VAT w wysokości 7%. Jednak coraz częściej nabywcami towarów przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej są urzędy gmin i starostwa powiatowe. Wtedy stawka podatku wynosi 22%, co budzi wątpliwość nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką zastosować stawkę podatku VAT dla jednostek samorządu terytorialnego w przypadku, gdy nabywca - urząd gminy lub starostwo powiatowe realizując zadania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym ochrony przeciwpożarowej, utrzymania straży pożarnych, dokonuje zakupu towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej dokonana na rzecz gminy czy starostwa w świetle art. 41 ust. 10 winna być opodatkowana wg stawki VAT w wysokości 7%, ponieważ dotyczy dostaw towarów:

a.

na terenie kraju i wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług,

b.

dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

c.

przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej". Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Jeżeli zatem nabywcą będzie urząd gminy stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Reasumując, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem, zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniem przyszłym, dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy tzn. przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (według art. 7 ustawy o VAT), dokonywana jest m.in. dla urzędu gminy lub starostwa powiatowego. Zatem przedmiotowa dostawa nie będzie korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl