IBPP2/443-793/08/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-793/08/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia oryginału i kopii faktur elektronicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia oryginału i kopii faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wystawia faktury VAT. Spółka chce skorzystać z uprawnień wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu oraz organowi kontroli skarbowej tych faktur i wystawiać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur Spółka będzie gwarantowała bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podpis elektroniczny będzie znakowany czasem, zgodnie z ww. ustawą. Spółka zamierza tak wystawione faktury przesyłać pocztą elektroniczną. Odbiorcy faktur, dokonując akceptacji tej formy wystawiania i przesyłania faktur wymaganej § 3 rozporządzenia, podadzą adres poczty elektronicznej, na jaki faktury dla danego odbiorcy będą przesyłane. Odbiór FAKTURY VAT nie będzie potwierdzany przez odbiorcę. Wnioskodawca zamierza natomiast zobligować odbiorców FAKTUR KORYGUJĄCYCH do odesłania potwierdzenia odbioru FAKTURY KORYGUJĄCEJ, zgodnie z żądaniem potwierdzenia, które funkcjonuje w ramach poczty elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając faktury w formie elektronicznej należy jednocześnie stosować § 21 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiana faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usługo których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, który stawia wymóg, aby oryginał faktury zawierał wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury wyraz "KOPIA".

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając faktury w formie elektronicznej musi spełnić wszystkie wymogi rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Zgodnie z zasadami prawa przywołane rozporządzenie jest przepisem szczególnym, który ma pierwszeństwo przed przepisem ogólnym, w rozpatrywanym przypadku przepisem ogólnym jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, faktury elektroniczne powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Wprowadzenie do faktury przesłanej w formie elektronicznej zmian w postaci zastąpienia wyrazu "ORYGINAŁ" wyrazem "KOPIA" spowoduje brak możliwości zagwarantowania integralności danych w fakturach posiadanych przez nabywcę towaru i wystawcę faktury. Dlatego w fakturze elektronicznej należy zrezygnować z dopisywania słowa "KOPIA". Faktura elektroniczna powinna być oznaczona tylko słowem "ORYGINAŁ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwanego dalej "rozporządzeniem", określa ono sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Powyższe rozporządzenie nie określa natomiast danych, które powinna zawierać faktura VAT. Dane takie określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie faktur". Zgodnie z § 21 ust. 1 i 2 tego aktu prawnego, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz "KOPIA". W tym miejscu zwrócić należy uwagę, iż powyższe przepisy nie precyzują formy faktury, do jakiej się one odnoszą. W ocenie tut. organu, zastosowanie § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia uwzględniać powinno specyfikę faktur wystawianych w formie elektronicznej, w związku z czym, poprzez kopię faktury wystawionej w formie elektronicznej należy rozumieć jej kopię elektroniczną, tzn. te same dane elektroniczne, które wysłane zostały do odbiorcy faktury, bez poddawania ich jakimkolwiek modyfikacjom gdyż stosownie do § 4 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

1.

bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Stosownie do § 6 ust. 5 ww. rozporządzenia faktury przesyłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawców oraz odbiorców w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Wprowadzenie do faktury przesłanej w formie elektronicznej zmian w postaci zastąpienia wyrazu "ORYGINAŁ" wyrazem "KOPIA" spowoduje brak możliwości zagwarantowania integralności danych w fakturach posiadanych przez nabywcę towaru i wystawcę faktury. Dokonanie jakichkolwiek zmian w fakturze podpisanej przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego może nastąpić jedynie w drodze wystawienia faktury korygującej, a nie poprzez nanoszenie jakichkolwiek zmian w posiadanym przez wystawcę egzemplarzu faktury. Ponadto należy wziąć pod uwagę fakt, iż wprowadzenie systemu elektronicznego przesyłania faktur miało być związane z uproszczeniem obiegu dokumentów, natomiast tworzenie odrębnych dokumentów przesyłanych do kontrahentów i odrębnych dokumentów przechowywanych przez podatników nie spełniłoby tego celu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wystawia faktury VAT. Spółka chce skorzystać z uprawnień wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu oraz organowi kontroli skarbowej tych faktur i wystawiać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur Spółka będzie gwarantowała bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podpis elektroniczny będzie znakowany czasem, zgodnie z ww. ustawą. Spółka zamierza tak wystawione faktury przesyłać pocztą elektroniczną. Odbiorcy faktur, dokonując akceptacji tej formy wystawiania i przesyłania faktur wymaganej § 3 rozporządzenia, podadzą adres poczty elektronicznej, na jaki faktury dla danego odbiorcy będą przesyłane.Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż nanoszenie na fakturach przesyłanych w formie elektronicznej oznaczenia "ORYGINAŁ" przed wysłaniem faktury i zamiana tego oznaczenia na słowo "KOPIA" po przesłaniu tej faktury kontrahentowi spowoduje brak możliwości zagwarantowania integralności danych faktur posiadanych przez nabywcę towaru i wystawcę faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż w fakturze elektronicznej należy zrezygnować z dopisywania słowa "KOPIA" a faktura elektroniczna powinna być oznaczona tylko słowem "ORYGINAŁ", należy uznać prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

* wystawienia duplikatu faktur elektronicznych,

* potwierdzenia odbioru korekty faktury elektronicznej

jest przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl