IBPP2/443-79/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-79/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2009 r.) oraz pismem z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w odniesieniu do prowadzonych robót remontowych dla budynku o PKOB 1130 na podstawie umowy nr 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w odniesieniu do prowadzonych robót remontowych dla budynku o PKOB 1130 na podstawie umowy nr 2.

W dniu 7 stycznia 2009 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 23 grudnia 2008 r. znak: IBPP2/443-955/08/JJ.

W dniu 22 stycznia 2009 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 13 stycznia 2009 r. znak: IBPP2/443-955/08/JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje roboty remontowe dla budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą.

Roboty prowadzone są na podstawie trzech umów: nr 1/TER/2007 z dnia 26 kwietnia 2007 r., nr 2/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r., nr 3/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. dotyczące "Przebudowy kotłowni węglowej na kotłownię gazową realizującą potrzeby c.o. i c.w.u. z uwzględnieniem zastosowania kolektorów słonecznych oraz termomodernizacja budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą", etap I, II, oraz III. W załączeniu Wnioskodawca przedstawił kopie przedmiotowych umów.

Budynek po przebudowie będzie posiadał funkcję usługowo-mieszkalną. Ponad 50% powierzchni użytkowej będzie przeznaczona na cele mieszkalne. Według klasyfikacji PKOB budynek jest klasyfikowany w grupie 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

Wnioskodawca przedłożył w załączeniu wniosku pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 21 sierpnia 2008 r., pismo Wnioskodawcy z dnia 8 sierpnia 2008 r., pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z maja 2008 r.

W piśmie z dnia 5 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż realizuje roboty remontowe dla budynków przeznaczonych na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą. Roboty prowadzone są na podstawie trzech umów:

1.

nr 1/TER/2007 z dnia 26 kwietnia 2007 r. Zakres przedmiotowy umowy obejmuje:

Przebudowę z rozbudową budynku gospodarczego na garaż wielostanowiskowy (w tym: Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, Roboty dekarskie 45.22.1, Roboty budowlane wykończeniowe 45.4). PKOB budynku 124.

Etap I: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, Roboty dekarskie 45.22.1, Roboty budowlane wykończeniowe 45.4, roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113.

Roboty związane z rozbudową budynku gospodarczego na garaż wielostanowiskowy zostały wykonane w całości w grudniu 2007 r. Roboty związane z I etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w części w grudniu 2007 r. i w części w kwietniu 2008 r.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż umowa określa odrębne wynagrodzenie dla robót związanych z budynkiem przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą oraz odrębne wynagrodzenie dla robót związanych z budynkiem przeznaczonym na garaż wielostanowiskowy. Umowa nie określa odrębnego wynagrodzenia dla części mieszkalnej i niemieszkalnej budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą. Znikoma część robót wchodzących w skład robót związanych z budynkiem przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą, tzw. zestaw solarny wchodzący w skład instalacji służącej do przygotowania ciepłej wody użytkowej wyłącznie na potrzeby budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą jest zlokalizowany obok tego budynku. Zestaw jest połączony instalacją sanitarną z instalacją w budynku przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą.

2.

nr 2/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. Zakres przedmiotowy umowy obejmuje:

Etap II: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, Roboty dekarskie 45.22.1, Roboty budowlane wykończeniowe 45.4, Roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113.

Roboty związane z II etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w części w grudniu 2007 r. i w części w kwietniu 2008 r., pozostała część robót planowana jest do wykonania w 2009 r.

3.

nr 3/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. Zakres przedmiotowy umowy obejmuje:

Etap III: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, Roboty dekarskie 45.22.1, Roboty budowlane wykończeniowe 45.4, Roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113.

Roboty związane z III etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w grudniu 2007 r., pozostała część robót planowana jest do wykonania w 2009 r.

Jak wskazał Wnioskodawca, budynek przeznaczony na placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą po przebudowie będzie posiadał funkcję usługowo-mieszkalną. Ponad 50% powierzchni użytkowej będzie przeznaczona na cele mieszkalne. Według klasyfikacji PKOB budynek jest klasyfikowany w grupie 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

Budynek gospodarczy po przebudowie będzie budynkiem garażowym. PKOB budynku garażowego 124.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż roboty remontowe odnoszą się do dwóch odrębnych budynków. PKOB budynku gospodarczego z przeznaczeniem na garaż wielostanowiskowy: klasa 1242 (Budynki garaży). PKOB budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą: klasa 1130 (Budynki zbiorowego zamieszkania). Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi odnośnie robót prowadzonych dla budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą oraz odnośnie robót związanych z przebudową - rozbudową budynku gospodarczego na garaż wielostanowiskowy. Przedmiotem umów na roboty remontowe w budynku mieszkalnym (PKOB 113) są roboty remontowe bez wyszczególnienia odrębnego wynagrodzenia za roboty w części mieszkalnej i niemieszkalnej. Wynagrodzenie dla budynku przeznaczonego na garaż wielostanowiskowy (PKOB 124) jest wyodrębnione od pozostałego wynagrodzenia jw. Część robót wchodzących w skład robót związanych z budynkiem przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą, tzw. zestaw solarny wchodzący w skład instalacji służącej do przygotowywania ciepłej wody użytkowej wyłącznie na potrzeby budynku przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą jest zlokalizowany obok tego budynku. Zestaw jest połączony instalacją sanitarną z instalacją w budynku przeznaczonego na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą. Wnioskodawca oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie następujących okresów:

* stan obowiązujący na dzień 31 grudnia 2007 r.

* stan obowiązujący na dzień 31 października 2007 r.

* stan obowiązujący na dzień 7 kwietnia 2008 r.

* stan obowiązujący w chwili wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do prowadzonych robót związanych z budynkiem przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą należy zastosować obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku od towarów i usług zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), natomiast dla budynku przeznaczonego na garaż wielostanowiskowy należy zastosować 22% stawkę podatku o towarów i usług.

Czy takie same zasady opodatkowania Wnioskodawca winien zastosować w następujących okresach:

* na dzień 31 grudnia 2007 r.

* na dzień 7 kwietnia 2008 r.

* w chwili wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto pytania przedstawione przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 20 stycznia 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do prowadzonych robót związanych z budynkiem przeznaczonym na Placówkę Opiekuńczo - Wychowawczą należy zastosować obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku dla towarów i usług, zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), natomiast dla budynku przeznaczonego na garaż wielostanowiskowy należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług.

Takie same zasady opodatkowania Wnioskodawca winien zastosować w następujących okresach:

* na dzień 31 grudnia 2007 r.,

* na dzień 7 kwietnia 2008 r.,

* w chwili wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dnia 20 stycznia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

1.

stan prawny na dzień 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Identyfikację wyrobów i usług dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonuje się za pomocą klasyfikacji statystycznych, co wynika z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do m.in.:

* robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

* obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

W ust. 2 tego artykułu wskazano, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się następujące budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie cyt. wyżej przepisów ustawy o VAT dostawa, budowa, remonty i roboty konserwacyjne dotyczące ww. obiektów budownictwa mieszkaniowego opodatkowane były stawką VAT 7%.

Natomiast do dnia 14 lutego 2005 r. dostawa, budowa, remonty i bieżąca konserwacja dotyczące innych budynków mieszkalnych opodatkowane były stawką VAT 22%.

Z dniem 15 lutego 2005 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150). Rozporządzeniem tym dokonano zmian w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W załączniku nr 1, stanowiącym "Listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%", dodano poz. 20 w brzmieniu następującym:

Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

1.

domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

2.

budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późn. zm.), dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej "mieszkańcami domu".

Zgodnie z art. 56 tej ustawy domy pomocy społecznej, w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na domy dla:

1.

osób w podeszłym wieku;

2.

osób przewlekle somatycznie chorych;

3.

osób przewlekle psychicznie chorych;

4.

dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie;

5.

dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie;

6.

osób niepełnosprawnych fizycznie.

7.

W myśl art. 57 ust. 1. domy pomocy społecznej mogą prowadzić, po uzyskaniu zezwolenia wojewody:

1.

jednostki samorządu terytorialnego;

2.

Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia;

3.

inne osoby prawne;

4.

osoby fizyczne.

Rozporządzeniem z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837, z późn. zm.) Minister Polityki Społecznej, określił:

1.

sposób funkcjonowania określonych typów domów pomocy społecznej, zwanych dalej "domami";

2.

obowiązujący standard podstawowych usług świadczonych przez domy;

3.

rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania zezwolenia na prowadzenie domu;

4.

wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu;

5.

tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Przepis ten stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych (art. 19 ust. 14 ustawy o VAT). W myśl art. 19 ust. 15 ww. ustawy przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje roboty remontowe dla budynków przeznaczonych na Placówkę Opiekuńczo Wychowawczą. Roboty prowadzone są na podstawie trzech umów. Zakres przedmiotowy umowy nr 2/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. obejmuje II etap: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, roboty dekarskie 45.22.1, roboty budowlane wykończeniowe 45.4, roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113. Roboty związane z II etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w części w grudniu 2007 r. i w części w kwietniu 2008 r., pozostała część robót planowana jest do wykonania w 2009 r.

Jak wynika z wniosku, usługi wykonywane przez Spółkę, związane z przebudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą - etap II - sklasyfikowane są wg PKWiU pod symbolami: roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, roboty dekarskie 45.22.1, roboty budowlane wykończeniowe 45.4, roboty budowlane instalacyjne 45.3.

Roboty budowlane wyodrębnione w dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w zależności od konkretnych okoliczności ich realizacji, podlegają opodatkowaniu stawką 22% lub 7%. Zastosowanie właściwej stawki zależy od rodzaju budynku, w stosunku do którego usługa budowlana jest świadczona. Jeżeli przedmiotowe usługi świadczone były w budynku sklasyfikowanym, jak wskazuje Wnioskodawca, w grupie PKOB 113 i budynek ten spełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego określoną w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, stawką właściwą dla tych usług była stawka 7%.

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotowy budynek o PKOB 113 nie spełnia definicji obiektu budownictwa mieszkaniowego, określonego w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, ale jest domem opieki społecznej w rozumieniu cyt. wyżej przepisów ustawy o pomocy społecznej i rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej tj. (Dz. U. Nr 217, poz. 1837, z późn. zm.), wymienionym w załączniku nr 1 poz. 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., to przedmiotowe usługi budowlane mogły korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług.

Jeśli budynek o PKOB 113, o którym mowa we wniosku, nie spełnia kryteriów określonych w art. 2 pkt 12 lub kryteriów wynikających z cyt. rozporządzenia, stawką właściwą dla robót budowlanych wykonywanych na tym budynku będzie stawka VAT 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% dla prowadzonych robót budowlanych w budynku o PKOB 113, należało uznać za prawidłowe o ile budynek ten spełnia kryteria określone w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. lub kryteria określone w cyt. wyżej rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r.

2.

stan prawny na dzień 7 i 30 kwietnia 2008 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast pojęcie "towary" zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 2 pkt 6 tejże ustawy. Należy przez nie rozumieć rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne:

* budynki mieszkalne - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem,

* budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje roboty remontowe dla budynków przeznaczonych na Placówkę Opiekuńczo Wychowawczą. Roboty prowadzone są na podstawie trzech umów. Zakres przedmiotowy umowy nr 2/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. obejmuje II etap: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, roboty dekarskie 45.22.1, roboty budowlane wykończeniowe 45.4, roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113. Roboty związane z II etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w części w grudniu 2007 r. i w części w kwietniu 2008 r., pozostała część robót planowana jest do wykonania w 2009 r.

W złożonym wniosku wskazano, iż budynek, w którym były wykonywane roboty budowlane, wyodrębnione w dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, został zaklasyfikowany wg PKOB 113. Klasyfikacja ta mieści się w dziale 11 PKOB, wypełnia zatem definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego wymienioną w art. 2 pkt 12 ustawy i stosownie do powołanego przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz przepisu § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia, roboty dotyczące tego budynku opodatkowane są stawką w wysokości 7%.

Natomiast, gdyby usługi budowlano-montażowe były wykonywane w przedmiotowym budynku w lokalach użytkowych, to do tych robót miałaby zastosowanie stawka VAT 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% dla wykonanych robót budowlanych w budynku o PKOB 113, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże prawo do zastosowania stawki VAT 7% wynika z innych niż wskazał Wnioskodawca przepisów prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 kwietnia 2008 r.

3.

stan prawny obowiązujący w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 - na mocy art. 41 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne:

* budynki mieszkalne - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem,

* budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej, kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zauważyć należy, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestię zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług, w zakresie przewidzianym w przywołanym powyżej przepisie § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., regulował § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż w treści powołanych wyżej przepisów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia roboty budowlano-montażowe, remont i konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez

* remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W tym miejscu należy podkreślić, że fakt zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę budynku jako budynek stanowiący w całości budynek mieszkalny, nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania od 1 stycznia 2008 r. 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z powołanymi powyżej przepisami art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., stawką 7% nie są objęte lokale użytkowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje roboty remontowe dla budynków przeznaczonych na Placówkę Opiekuńczo Wychowawczą. Roboty prowadzone są na podstawie trzech umów. Zakres przedmiotowy umowy nr 2/TER/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. obejmuje II etap: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą (w tym przebudowa i zmiana w części konstrukcji dachu poddasza nieużytkowego na poddasze użytkowe z wydzieleniem pomieszczeń mieszkalnych) w tym: roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem pozostałych budynków 45.21.15, roboty dekarskie 45.22.1, roboty budowlane wykończeniowe 45.4, roboty budowlane instalacyjne 45.3. PKOB budynku 113. Roboty związane z II etapem przebudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na placówkę opiekuńczo-wychowawczą zostały wykonane w części w grudniu 2007 r. i w części w kwietniu 2008 r., pozostała część robót planowana jest do wykonania w 2009 r.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy przedmiotem robót jest obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość, w którym znajdują się pomieszczenia mieszkalne i użytkowe - stawka 7% stosowana jest w odniesieniu do całości robót. Jeżeli jednak robota budowlano - montażowa będzie wykonywana w lokalu użytkowym, to do tej usługi powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% dla prowadzonych robót budowlanych w budynku o PKOB 113, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. wg stanu prawnego obowiązującego po dniu 1 grudnia 2008 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za prawidłowe.

Zauważa się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji obiektów budowlanych. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację.

Tut. organ podatkowy nie jest również uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do nich dokumentów, w związku z czym załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej prawidłowości zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla robót prowadzonych na podstawie umowy nr 1 oraz umowy nr 3 będzie przedmiotem odrębnych interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl