IBPP2/443-789/10/RSz - Zmiana rodzaju samochodu z ciężarowego na osobowy a obowiązek zwrotu odliczonego VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-789/10/RSz Zmiana rodzaju samochodu z ciężarowego na osobowy a obowiązek zwrotu odliczonego VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy zmiana rodzaju samochodu (przerejestrowanie) z samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 500 kg na samochód osobowy, powoduje obowiązek dokonania jakiegokolwiek zwrotu odliczonego VAT-u, czy też jakiejkolwiek korekty VAT-u - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy zmiana rodzaju samochodu (przerejestrowanie) z samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 500 kg na samochód osobowy, powoduje obowiązek dokonania jakiegokolwiek zwrotu odliczonego VAT-u, czy też jakiejkolwiek korekty VAT-u.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W październiku 2009 r. Wnioskodawca nabył samochód ciężarowy. Samochód ten posiada świadectwo homologacji, w której stwierdzone jest iż jest to samochód ciężarowy. Dopuszczalna ładowność samochodu według świadectwa homologacji wynosi 663 kg. Samochód ten służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Cały VAT naliczony od zakupu samochodu został odliczony od VAT-u należnego (na podstawie wyroku ETS w sprawie C-414/07). Obecnie Wnioskodawca chce dokonać przerejestrowania samochodu z ciężarowego na osobowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana rodzaju samochodu (przerejestrowanie) z samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 500 kg na samochód osobowy, powoduje obowiązek dokonania jakiegokolwiek zwrotu odliczonego VAT-u, czy też jakiejkolwiek korekty VAT-u (odliczonego w momencie zakupu samochodu).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z VI Dyrektywą Rady EWG oraz wyrokiem ETS z 22 grudnia 2008 r. (C/414/07), nabywając opisany samochód ciężarowy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia VAT-u w pełnej wysokości wykazanej na fakturze zakupu. Samochód używany jest wyłącznie do czynności opodatkowanych. Przerejestrowanie samochodu z ciężarowego na osobowy nie zmienia w żaden sposób faktu, iż przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT-u. Ponadto żaden z obowiązujących przepisów (ustawa VAT, rozporządzenia wykonawcze), nie obligują podatnika, w opisanej sytuacji, do jakiejkolwiek korekty VAT-u naliczonego, bądź jego zwrotu.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przerejestrowanie samochodu ciężarowego na osobowy, w opisanej sytuacji, nie powoduje u podatnika konieczności dokonania jakichkolwiek korekt bądź zwrotu wcześniej odliczonego w pełnej wysokości VAT-u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ogólną zasadą prawa podatkowego jest, że podatnik dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie przepisów obowiązujących w dacie rozliczania podatku. Oznacza to, że późniejsza zmiana przepisów w danym zakresie nie powoduje utraty prawa do dokonanego już obniżenia kwoty podatku należnego, a zatem nie powoduje konieczności dokonywania korekty podatku, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przypadki ograniczenia bądź wyłączenia prawa do odliczenia zawierają art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestia korekty podatku naliczonego odliczonego, w związku z nabyciem pojazdu samochodowego, na gruncie aktualnie obowiązującej ustawy o podatku VAT, została uregulowana w art. 86 ust. 5c tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

Przy czym w myśl ust. 5b ww. artykułu, w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

Zgodnie natomiast z ust. 5 tegoż artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Przytoczone wyżej przepisy nakazują zatem skorygowanie kwoty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu samochodu jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny.

Z przepisów tych jednak nie wynika aby korekty takiej należało dokonać w sytuacji gdy zmiany jak wyżej dokonane zostały już po upływie 12 miesięcy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w październiku 2009 r. Wnioskodawca nabył samochód ciężarowy. Samochód ten posiada świadectwo homologacji, w której stwierdzone jest iż jest to samochód ciężarowy. Dopuszczalna ładowność samochodu według świadectwa homologacji wynosi 663 kg. Samochód ten służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Cały VAT naliczony od zakupu samochodu został odliczony od VAT-u należnego (na podstawie wyroku ETS w sprawie C-414/07). Obecnie Wnioskodawca chce dokonać przerejestrowania samochodu z ciężarowego na osobowy.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca, prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. samochodu, wywiódł z podjętego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnięcia w sprawie C-414/07, a zatem podstawę prawną stanowiły w tym przypadku przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). To z kolei prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawca w odniesieniu do ww. samochodu nie występował o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie formułowały obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. Wskazać też trzeba, że treść przywołanych wyżej przepisów art. 86 ust. 5, ust. 5b i ust. 5c aktualnie obowiązującej ustawy o VAT, wskazuje, iż mają one zastosowanie w odniesieniu do pojazdów samochodowych dla których uprzednio wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5 tego artykułu.

Zatem należy przyjąć, że przepisy te nie mają zastosowania do pojazdów samochodowych dla których ww. zaświadczenie nie zostało wydane, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

Zauważyć przy tym trzeba, że nawet gdyby przyjąć, iż ww. regulacje prawne są aktualne w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, to jednak wobec faktu, iż zmiany, których zamierza dokonać Wnioskodawca w ww. pojeździe, zostaną przeprowadzone po upływie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę, z uwagi na brzmienie przepisu art. 86 ust. 5c ustawy o VAT, korekta podatku naliczonego nie byłaby wymagana.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy Wnioskodawca nabywając opisany samochód ciężarowy miał prawo do odliczenia VAT-u w pełnej wysokości wykazanej na fakturze zakupu, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl