IBPP2/443-786/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-786/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) oraz pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazywania zakupionych usług cateringowych na rzecz pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazywania zakupionych usług cateringowych na rzecz pracowników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak: IBPP2/443-513/09/ICz oraz pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wynajmu nieruchomości. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupu usług cateringowych w barze, który prowadzi działalność w tym samym budynku, w którym mieści się siedziba Wnioskodawcy. Posiłki są dostarczane do pomieszczeń Wnioskodawcy, gdzie służą poczęstunkom kontrahentów w czasie prowadzonych rozmów businessowych oraz poczęstunkom pracowników w czasie prowadzonych szkoleń, zebrań organizacyjnych a także spotkań integracyjnych. Wydatki dot. spotkań z kontrahentami klasyfikowane są jako wydatki na reprezentację i reklamę, w związku z czym nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Natomiast wydatki na organizację imprez integracyjnych, szkoleń oraz spotkań organizacyjnych stanowią pozostałe koszty. Wydatki związane z zakupem tych usług przeznaczone na użytek spotkań businessowych, szkoleń pracowników oraz zebrań organizacyjnych finansowane są ze środków bieżących przedsiębiorcy.

Natomiast wydatki na zakup usług cateringowych służących na organizację spotkań integracyjnych pokrywane są zarówno ze środków bieżących pracodawcy jak również ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych.

Nabywane usługi cateringowe zostały sklasyfikowane w symbolu 56.21.Z przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 55 "usługi hoteli i restauracji" ustawodawca sklasyfikował pod symbolem pkwiu 55.3 - "usługi gastronomiczne"; natomiast "usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych" posiadają symbol 55.5 w dziale 55 - "usługi hotelarskie i gastronomiczne", gdzie oprócz usług gastronomicznych wyróżnia się usługi cateringowe - PKWiU 55.52.1.Z.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 września 2009 r. Wnioskodawca przedstawił ponownie, opisany wcześniej we wniosku, stan faktyczny, przy czym doprecyzowując go wskazał, iż nabywane usługi cateringowe sklasyfikowane wg symbolów PKWiU z roku 2004 r. w dziale 55.52.1 odpowiadają obowiązującej klasyfikacji dla celów ustawy o VAT oraz klasyfikacji PKWiU z 1997 r., gdzie określone są jako usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla pozostałych firm l instytucji - dział 55.52.13-00.00.

W piśmie uzupełniającym z dnia 24 września 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż szkolenia pracowników mają na celu przekazanie zatrudnionym pracownikom niezbędnej wiedzy w zakresie podatkowym, księgowym oraz w zakresie bhp, ppoż., itp., która niezbędna jest celem wykorzystania jej na zajmowanym stanowisku lub w związku z powierzonymi obowiązkami.

Zebrania organizacyjne organizowane są w celu uzgodnienia z pracownikami strategii działania oraz wydania niezbędnych instrukcji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Celem spotkań integracyjnych, jak sama nazwa wskazuje, jest integracja pracowników. Zgodnie z art. 16 Kodeksu Pracy pracodawca, stosownie do swoich możliwości i warunków, obowiązany jest do zaspokojenia, bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników. Doświadczenie życiowe oraz zasady logiki wskazują bezspornie, iż wszelkie działania mające na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpływa na przychód uzyskiwany przez podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie zakupionych usług cateringowych na potrzeby spotkań integracyjnych i szkoleń pracowników powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostaw towarów.

W art. 7 ust. 2 ustawy określono, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z literalnego brzmienia powyższego zapisu nie wynika, że przekazanie przez podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy oraz organizację szkoleń i spotkań integracyjnych było czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, gdyż jest to niewątpliwie przekazanie na cele ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Jako odpłatne świadczenie usług należy traktować nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W sytuacji gdy świadczone nieodpłatnie usługi związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika, takie nieodpłatne świadczenie usług nie może podlegać opodatkowaniu VAT. Wynika to z charakteru takich czynności, które - mimo iż nie wiążą się bezpośrednio z jakąkolwiek odpłatnością ze strony potencjalnych beneficjentów - to jednak są konieczne w prowadzonej przez podatnika działalności. Nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, a usługi te są przekazywane na potrzeby osobiste osób wskazanych w wyżej wym. przepisie.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że nieodpłatne przekazanie usług cateringowych na cele reprezentacji, szkoleń, spotkań organizacyjnych oraz spotkań integracyjnych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 września 2009 r. Wnioskodawca powtórzył swoje stanowisko sformułowane we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki: brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami, przy czym przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie, które odbywa się bez związku z potrzebami tej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupu usług cateringowych w barze, który prowadzi działalność w tym samym budynku, w którym mieści się siedziba Wnioskodawcy. Posiłki są dostarczane do pomieszczeń Wnioskodawcy, gdzie służą poczęstunkom pracowników w czasie prowadzonych szkoleń, zebrań organizacyjnych a także spotkań integracyjnych.

Szkolenia pracowników mają na celu przekazanie zatrudnionym pracownikom niezbędnej wiedzy w zakresie podatkowym, księgowym oraz w zakresie bhp, ppoż., itp., która niezbędna jest celem wykorzystania jej na zajmowanym stanowisku lub w związku z powierzonymi obowiązkami.

Zebrania organizacyjne organizowane są w celu uzgodnienia z pracownikami strategii działania oraz wydania niezbędnych instrukcji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Celem spotkań integracyjnych, jak sama nazwa wskazuje, jest integracja pracowników. Zgodnie z art. 16 Kodeksu Pracy pracodawca, stosownie do swoich możliwości i warunków, obowiązany jest do zaspokojenia, bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników. Doświadczenie życiowe oraz zasady logiki wskazują bezspornie, iż wszelkie działania mające na celu poprawą atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpływa na przychód uzyskiwany przez podatnika.

Odnosząc przedstawione wyżej okoliczności sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przypadku gdy korzyść pracownika, na tle korzyści samego przedsiębiorstwa ma drugorzędne znaczenie, wówczas nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz pracownika. Natomiast w przypadku, gdy pracownik osiąga ewidentną korzyść majątkową w postaci dodatkowego "benefitu" wówczas możemy mieć do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług.

Jeżeli więc nabycie, a następnie spożytkowanie usług cateringowych podczas szkoleń pracowniczych, zebrań organizacyjnych czy też w trakcie spotkań integracyjnych będzie miało wpływ, jak twierdzi Wnioskodawca, na uzyskiwany przez niego przychód, zatem uzasadnionym będzie stwierdzenie, że wystąpi tu związek ww. usług z prowadzeniem przez niego przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć przy tym, iż chociaż niewątpliwie uczestnicy (tj. pracownicy Wnioskodawcy) tych spotkań odniosą z ww. tytułu bezpośrednio korzyść, to jednak korzyść ta będzie miała drugorzędne znaczenie na tle korzyści osiągniętych w tej sytuacji przez samego Wnioskodawcę będącego pracodawcą.

Wobec powyższego, o ile faktycznie, nieodpłatne przekazanie przedmiotowych usług dla pracowników, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, związane będzie z prowadzeniem przedsiębiorstwa, wówczas nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem VAT, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl