IBPP2/443-783/11/BW - Stawka podatku VAT dla usług budowlanych i budowlano-montażowych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-783/11/BW Stawka podatku VAT dla usług budowlanych i budowlano-montażowych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 15 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy w opisanej sytuacji zawarcie z inwestorem całościowej umowy w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług budowlanych i budowlano-montażowych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, skutkuje opodatkowaniem takich usług 8% stawką VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy w opisanej sytuacji zawarcie z inwestorem całościowej umowy w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług budowlanych i budowlano-montażowych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, skutkuje opodatkowaniem takich usług 8% stawką VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu towarowego oraz produkcji wyrobów betonowych tj. bloczki betonowe, belki stropowe, pokrywy betonowe, kręgi betonowe itp. Do sprzedaży i dostawy wszystkich wyrobów Wnioskodawca odprowadza podatek VAT wg stawki 23%. Dla celów podatkowych Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe. Zgodnie z art. 41 ust. 12 stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b, czyli do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2, oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W bieżącym roku firma - Wnioskodawca zamierza rozpocząć świadczenie usług budowlanych i budowlano-montażowych na rzecz osób fizycznych i prawnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które spełniają warunki określone przez ustawę o podatku od towarów i usług. Usługi te świadczone by były przez pracowników firmy a polegałyby na dostarczeniu gruszką na plac budowy betonu, wylaniu betonu w przygotowanych do tego szalunkach a następnie położenie w środek zbrojenia z prętów, zawibrowaniu tegoż a następnie wygładzeniu i wyprofilowaniu powierzchni betonowej. Usługa taka poprzedzona byłaby zawarciem umowy cywilnoprawnej ze zleceniodawcą określającą wartość usługi wraz z materiałem (betonem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji zawarcie z inwestorem całościowej umowy w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług budowlanych i budowlano-montażowych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stosownie do ustawy o podatku od towarów i usług, skutkuje opodatkowaniem takich usług 8% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do opodatkowania usług budowlanych i budowlano-montażowych na rzecz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, spełniającym warunki zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 12-12c) zawartych w całościowej umowie obejmującej łącznie materiały i robociznę, sporządzonej ze zleceniodawcą ma zastosowanie 8% stawka podatku VAT, nawet z użyciem własnych, wyprodukowanych materiałów podlegających 23% stawką podatku VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 8 września 2011 r. Wnioskodawca oświadczył, że stanowisko przedstawione we wniosku dotyczy usług dla których, zgodnie z art. 41 ust. 12 stosuje się stawkę 8%, tj. budowy, remontu, modernizacji polegających na uzbrajaniu, zawibrowaniu betonu, wygładzaniu i wyprofilowaniu powierzchni betonowej czyli budowy fundamentów w domu mieszkalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu towarowego oraz produkcji wyrobów betonowych tj. bloczki betonowe, belki stropowe, pokrywy betonowe, kręgi betonowe itp. Do sprzedaży i dostawy wszystkich wyrobów Wnioskodawca odprowadza podatek VAT wg stawki 23%.

W bieżącym roku Wnioskodawca zamierza rozpocząć świadczenie usług budowlanych i budowlano-montażowych na rzecz osób fizycznych i prawnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które spełniają warunki określone przez ustawę o podatku od towarów i usług. Usługi te świadczone byłyby przez pracowników firmy a polegałyby na dostarczeniu gruszką na plac budowy betonu, wylaniu betonu w przygotowanych do tego szalunkach a następnie położeniu w środek zbrojenia z prętów, zawibrowaniu tegoż a następnie wygładzeniu i wyprofilowaniu powierzchni betonowej. Usługa taka poprzedzona byłaby zawarciem umowy cywilnoprawnej ze zleceniodawcą określającą wartość usługi wraz z materiałem (betonem).

Wnioskodawca oczekuje rozstrzygnięcia czy w opisanej sytuacji znajduje zastosowanie stawka podatku VAT 8%.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że o ile opisane we wniosku usługi, polegające na dostarczeniu gruszką na plac budowy betonu, wylaniu betonu w przygotowanych do tego szalunkach a następnie położeniu w środek zbrojenia z prętów, zawibrowaniu tegoż a następnie wygładzeniu i wyprofilowaniu powierzchni betonowej, w cenie których będzie wliczona wartość zużytych materiałów, stanowią jeden z rodzajów usług budowlanych i jak wynika z treści złożonego wniosku, usługi te będą wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i będą dotyczyły obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - zatem ich świadczenie będzie opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Należy nadmienić, iż w myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 12c ww. ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl