IBPP2/443-777/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-777/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych i stołówkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych i stołówkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2009 r. Wnioskodawca podjął się prowadzenia, obok handlu artykułami przemysłowymi, nowej działalności gospodarczej, polegającej na usługach ogólnobudowlanych, związanych z wykonywaniem dróg, wykonaniem nawierzchni z kostki brukowej, kamieniarstwem, budową i rozbiórką ogrodzeń, dociepleniami budynków, wykonaniem elewacji, robotami ziemnymi, usługami remontowymi, usługami koparką itp.

Prace trwają od kilku do kilkunastu dni z dala od stałego miejsca zamieszkania. Jako właściciel firmy Wnioskodawca regularnie zapewnia pracownikom posiłki profilaktyczne od lokalnego restauratora - firmy trudniącej się przygotowaniem ciepłych posiłków bądź nabywa podstawowe artykuły żywnościowe tj. chleb, masło wędlina. Zapewniając pracownikom posiłki regeneracyjne Wnioskodawca korzysta z usług stołówek, ale gdy placówka gastronomiczna znajduje się daleko od miejsca wykonania usługi, przez wzgląd na oszczędność czasu, wybiera usługi cateringowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można odliczać VAT naliczony od faktur dokumentujących usługi stołówkowe oraz cateringowe dla pracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik nabywa posiłki profilaktyczne i wydaje je pracownikom. Jest zobligowany do tych świadczeń na podstawie przepisów Kodeksu Pracy i BHP. W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu ww. posiłków. Pytanie Wnioskodawcy związane jest z ograniczeniem ustawowym zawartym w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiącym, iż podatnik nie nabywa uprawnień do odliczenia podatku przy nabyciu usług gastronomicznych. Wnioskodawca uważa jednak, że ograniczenie wynikające z powyższego przepisu nie ma zastosowania do jego przypadku. Usługi świadczone przez stołówkę - bufet, w którym przygotowywane są i sprzedawane posiłki profilaktyczne, prowadzony jest przez inny podmiot gospodarczy, znajdujący się na terenie określonej firmy dla pracowników - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.51-10-00.00 "Usługi stołówkowe". Natomiast usługi gastronomiczne posiadają inne zaklasyfikowanie wg PKWiU: 55.3.

W ocenie Wnioskodawcy zakaz prawa obniżenia podatku należnego o naliczony zawarty w wyżej powołanym przepisie dotyczy jedynie nabywania usług gastronomicznych, które posiadają odmienne zaklasyfikowanie wg PKWiU od usług stołówkowych. Skoro opisane przez Wnioskodawcę czynności są zaliczane do usług stołówkowych, zatem ograniczenie ustawowe, zawarte w wyżej powołanym przepisie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie dotyczy jego przypadku.

Ponadto uważa, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych gdyż nabyte w ten sposób usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Usługę cateringową rozumie jako nabycie tych samych posiłków, które pracownicy mieliby spożyć w placówce gastronomicznej z dowozem na miejsce, w którym wykonywana jest usługa budowlana, świadczona przez zatrudnionych u niego pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), która to klasyfikacja do dnia 31 grudnia 2009 r., zachowuje swoją aktualność dla potrzeb podatku od towarów i usług, usługi gastronomiczne wymienione są pod symbolem PKWiU 55.3, natomiast usługi stołówkowe i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych pod symbolem PKWiU 55.5.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe i usługi stołówkowe stanowią usługi odrębne od gastronomicznych. W powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, ustawodawca wymienił jedynie usługi gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych i stołówkowych. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca podjął się prowadzenia, obok handlu artykułami przemysłowymi, nowej działalności gospodarczej, polegającej na usługach ogólnobudowlanych, związanych z wykonywaniem dróg, wykonaniem nawierzchni z kostki brukowej, kamieniarstwem, budową i rozbiórką ogrodzeń, dociepleniami budynków, wykonaniem elewacji, robotami ziemnymi, usługami remontowymi, usługami koparką itp.

Prace trwają od kilku do kilkunastu dni z dala od stałego miejsca zamieszkania. Jako właściciel firmy regularnie zapewnia pracownikom posiłki profilaktyczne od lokalnego restauratora - firmy trudniącej się przygotowaniem ciepłych posiłków bądź nabywa podstawowe artykuły żywnościowe tj. chleb, masło wędlina. Zapewniając pracownikom posiłki regeneracyjne korzysta z usług stołówek, ale gdy placówka gastronomiczna znajduje się daleko od miejsca wykonania usługi, przez wzgląd na oszczędność czasu wybiera usługi cateringowe.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych gdyż nabyte usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym należy uznać, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych oraz stołówkowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.5. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl