IBPP2/443-722/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-722/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług świadczonych przez prokurenta na rzecz Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług świadczonych przez prokurenta na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca powołał prokurenta, któremu wyznaczył wynagrodzenie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie uchwały Zarządu, nie ma żadnej dodatkowej umowy zlecenia, umowy o pracę czy umowy o innym charakterze. Prokurent w innych podmiotach pełni obowiązki syndyka. Na podstawia art. 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z tytułu pełnienia funkcji syndyka uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Prokurent z tytułu pełnienia funkcji Syndyka jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca otrzymuje od prokurenta fakturę za wypłacone wynagrodzenie tytułu pełnienia funkcji prokurenta (zawierającą podatek VAT wg stawki 23%) Wnioskodawca od wypłacanego wynagrodzenia za pełnienie funkcji prokurenta nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 1):

Czy Wnioskodawca może odliczyć VAT naliczony z otrzymanej od Prokurenta faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność syndyka mieści się w definicji samodzielnej działalności gospodarczej zawartej w artykule 15 ustawy o VAT. W związku z tym inne czynności wykonywane przez syndyka, a więc także pełnienie funkcji prokurenta również obliguje go do wystawiania faktury VAT. Tym samym Wnioskodawca w związku z dokonywaniem wyłącznie sprzedaży opodatkowanej ma prawo odliczyć VAT naliczony z otrzymanych od prokurenta faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług (VAT). Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Enumeratywny katalog wyłączeń od wskazanej w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasady uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca zawarł w przepisie art. 88 tej ustawy.

I tak, na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 tej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca powołał prokurenta, któremu wyznaczył wynagrodzenie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie uchwały Zarządu, nie ma żadnej dodatkowej umowy zlecenia, umowy o pracę czy umowy o innym charakterze. Prokurent w innych podmiotach pełni obowiązki syndyka. Na podstawia art. 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z tytułu pełnienia funkcji syndyka uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Prokurent z tytułu pełnienia funkcji Syndyka jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca otrzymuje od prokurenta fakturę za wypłacone wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji prokurenta (zawierającą podatek VAT wg stawki 23%) Wnioskodawca od wypłacanego wynagrodzenia za pełnienie funkcji prokurenta nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że jeżeli świadczone przez prokurenta na rzecz Wnioskodawcy ww. usługi stanowić będą u niego (tj. prokurenta) czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie opisanych we wniosku czynności, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, oczywiście pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy nabywane przez Wnioskodawcę ww. usługi prokurenta stanowić będą czynności zwolnione z podatku lub niepodlegające opodatkowaniu a prokurent na fakturze dokumentującej te usługi wykaże jednak podatek, to podatek ten, w świetle przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie będzie podlegał odliczeniu u Wnioskodawcy - nabywcy tych usług.

Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż skoro prokurent, z tytułu odrębnie prowadzonej w innych podmiotach działalności syndyka, jest czynnym podatnikiem VAT, to także pełnienie funkcji prokurenta obliguje go do wystawienia faktury VAT, a tym samym Wnioskodawca ma prawo odliczyć VAT naliczony z otrzymanych od prokurenta faktur, należało uznać za nieprawidłowe.

Jak wskazano bowiem powyżej, realizacja przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od prokurenta faktur dokumentujących świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi związane z wykonywaniem funkcji prokurenta, wymaga spełnienia wymogów wynikających z art. 86 ustawy o VAT a jednocześnie niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy. Natomiast okoliczność, iż ww. prokurent, z tytułu odrębnie prowadzonej w innych podmiotach działalności syndyka, jest czynnym podatnikiem VAT, nie przesądza o tym, iż ww. usługi świadczone przez niego na rzecz Wnioskodawcy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez prokurenta na rzecz Wnioskodawcy, bowiem Wnioskodawca nie sformułował pytania jak również własnego stanowiska w tym zakresie, a ponadto kwestie w tym zakresie nie dotyczą indywidualnej sprawy Wnioskodawcy.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług świadczonych przez prokurenta na rzecz Wnioskodawcy.

Natomiast w części przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl