IBPP2/443-701/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-701/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 31 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla opisanych we wniosku prac wykonywanych w ramach zadania "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla opisanych we wniosku prac wykonywanych w ramach zadania "...".

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 31 lipca 2009 r. w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 20 lipca 2009 r. znak: IBPP2/443-460/09/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał, iż zamierza dokonać kolejnego fakturowania prac w zakresie pozostałych etapów prac opisanych w stanie faktycznym w celu rozliczenia realizowanych prac.

Stan faktyczny:

Wnioskodawca - przedsiębiorca działający w formie spółki komandytowo-akcyjnej wykonuje w ramach zadania pn:.

Zadanie nr 1 w skład którego wchodzą prace jak m.in.: modernizacja kotłowni nr 1, modernizacja kotłowni nr 2, modernizacja sieci ciepłowniczych z kotłowni nr 1 i modernizacja sieci ciepłowniczych z kotłowni nr 2, montaż kolektorów słonecznych.

Wnioskodawca wskazał, że całość zadania nr 1 realizowana jest na podstawie umowy, w której wynagrodzenie zostało określone jako wynagrodzenie ryczałtowe. W harmonogramie prac wynagrodzenie za ww. zadanie jest podzielone na elementy prac w ramach zadania nr 1 tj. m.in.: Modernizacja kotłowni nr 1, modernizacja kotłowni nr 2, montaż sieci ciepłowniczej nr 1, montaż sieci ciepłowniczej nr 2, montaż kolektorów słonecznych. Wnioskodawca wskazał, że opisane prace wykonywane są w obiektach budowlanych na terenie Szpitala.

Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem zdrowotnym, przedmiotem jego działania jest rozpoznawanie, leczenie, rehabilitacja i profilaktyka zaburzeń psychicznych i nerwowych w warunkach stacjonarnych oraz prowadzenie leczenia zaburzeń psychicznych dorosłych, dzieci i młodzieży w trybie ambulatoryjnym. Placówka świadczy ponadto usługi w zakresie zakwaterowania z opieką pielęgniarską i lekarską. Budynki Szpitala zostały zaklasyfikowany przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego do klasy 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej" Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Wnioskodawca wskazał, że wykonywane przez niego prace w ramach zadania nr 1 klasyfikowane są następująco:

* "Modernizacja kotłowni nr 1" klasyfikowane są jako 45.33 PKWiU,

* "Modernizacja kotłowni nr 2" klasyfikowane są jako 45.33 PKWiU,

* "Montaż sieci ciepłowniczej nr 1, montaż sieci ciepłowniczej nr 2" klasyfikowane są jako 45.33 PKWiU,

* "Montaż kolektorów słonecznych" klasyfikowane są jako 45.33 PKWiU.

Prace polegające na modernizacji kotłowni nr 1 wykonywane są w jednym z budynków szpitala. Prace polegające na modernizacji kotłowni nr 2 wykonywane są w kolejnym z budynków szpitala. Prace polegające na montażu sieci ciepłowniczej nr 1 oraz montażu sieci ciepłowniczej nr 2 wykonywane są w przeważającej części w poszczególnych budynkach szpitala, w pozostałej części prace te wykonywane są w tzw. kanałach "przechodnich" oraz "nieprzechodnich". W znikomej części sieci te prowadzone są w ziemi. Wynagrodzenie nie określa odrębnej części za poszczególne odcinki sieci jest ono określone w umowie ryczałtowo tj. w niezmiennej kwocie. Prace polegające na montażu kolektorów słonecznych wykonywane są częściowo na poszczególnych budynkach szpitala oraz wewnątrz tych budynków.

Opisany powyżej system grzewczy składający się z kotłowni, sieci i instalacji grzewczych oraz kolektorów słonecznych dotyczy budynków szpitala (jest funkcjonalnie i fizycznie powiązany z budynkami szpitala). Umowa przewiduje możliwość wystawiania faktur częściowych za poszczególne etapy prac, w związku z tym Wnioskodawca zafakturował w dniu 10 kwietnia 2009 r. prace w zakresie częściowego wykonania montażu kolektorów słonecznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być wysokość stawki podatku od towarów i usług dla opisanych w zdarzeniu przyszłym prac polegających na końcowym wykonaniu montażu kolektorów słonecznych, modernizacji kotłowni nr 1, modernizacji kotłowni nr 2, montażu sieci ciepłowniczej nr 1, montażu sieci ciepłowniczej nr 2 w ramach zadania pn.:.....

Zdaniem Wnioskodawcy przy analogicznym uzasadnieniu jak zaprezentowanym w jego stanowisku w zakresie oceny prawnej dla stanu faktycznego, stawka podatku od towarów i usług dla opisanych w stanie faktycznym prac analogicznych dla zdarzenia przyszłego polegających na końcowym wykonaniu montażu kolektorów słonecznych, modernizacji kotłowni nr 1, modernizacji kotłowni nr 2, montażu sieci ciepłowniczej nr 1, montażu sieci ciepłowniczej nr 2 w ramach zadania pn.:. powinna wynosić 7%.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stanu faktycznego:

Stawka VAT na roboty polegające na częściowym wykonaniu montażu kolektorów słonecznych w ramach zadania pn.: Termomodernizacja obiektów, modernizacja systemu grzewczego z wykorzystaniem energii odnawialnej w obiektach Szpitala wynosi 7%.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że na zasadzie art. 41 ust. 12 u.p.t.u. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Artykuł 41 ust. 12a stanowi z kolei, iż przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Budynki Szpitala są, w opinii Wnioskodawcy, obiektami budowlanymi zaliczonymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanym w klasie ex 1264. Szpital stosuje m.in. stacjonarną metodę leczenia z związku z czym świadczy on usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Mając na uwadze powyższe nie budzi wątpliwości fakt, iż przedmiotowy obiekt spełnia definicję obiektu budownictwa społecznego z art. 41 ust. 12 u.p.t.u.

Odpłatne świadczenie usług polegające na modernizacji systemu grzewczego z wykorzystaniem energii odnawialnej w postaci kolektorów słonecznych jest termomodernizacją obiektów szpitala.

Wnioskodawca wskazał, że przepisy u.p.t.u. nie zawierają definicji modernizacji i termomodernizacji jednak zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów, zawartymi w piśmie z dnia 13 marca 1995 r. nr PO 3/722-160/94 za modernizację uznano unowocześnienie środków trwałych. Mając na uwadze interpretację Ministerstwa Finansów oraz definicje słownikowe, zdaniem Wnioskodawcy, pod pojęciem termomodernizacji należy rozumieć unowocześnienie lub ulepszenie środków trwałych mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym obiekcie budowlanym. Montaż kolektorów słonecznych i związane z nimi pozostałe prace termomodernizacyjne jak modernizacji kotłowni nr 1, modernizacji kotłowni nr 2, montażu sieci ciepłowniczej nr 1, montażu sieci ciepłowniczej nr 2 w ramach zadania pn.:. odpowiada treści tak skonstruowanej definicji, skutkiem instalacji systemu grzewczego będzie bowiem unowocześnienie i ulepszenie systemu grzewczego polegające na wykorzystaniu nowoczesnego i ekologicznego źródła energii. Termomodernizacja obiektów szpitala przyczyni się ponadto do zmniejszenia zużycia energii pochodzącej z innych źródeł, a koniecznej do ogrzania bieżącej wody.

Kolejną przesłanką uzasadniającą zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług jest, w ocenie Wnioskodawcy, § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2008.212.1336), który stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Stosownie do treści rozporządzenia roboty dotyczące szpitala jako obiektu zaklasyfikowanego w klasie ex 1264 PKOB mogą być objęte obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto na gruncie wykładni językowej tego przepisu nie budzi wątpliwości twierdzenie, iż zakres pojęciowy określenia "roboty budowlano-montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego" obejmuje również termomodernizację obiektów szpitala polegającą na montażu kolektorów słonecznych. Określenie "dotyczący" oznacza bowiem związek fizyczny lub funkcjonalny z obiektem szpitala. Imiesłów "dotyczący" należy w kontekście tej normy rozumieć jako mający związek z obiektem oraz odnoszący się lub stosujący do niego. System grzewczy, w którego skład wchodzą kolektory słoneczne jest zatem elementem fizykalnie i funkcjonalnie połączonym z obiektami szpitala. Nie jest przecież możliwe osiągnięcie odpowiedniego stopnia funkcjonalności bez sprawnego i ekonomicznego funkcjonowania systemu zapewniającego dostęp do podgrzanej bieżącej wody.

Mając na uwadze treść powyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia Ministra Finansów, zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest zastosowanie do robót przedstawionych w przedmiotowym stanie faktycznym obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższe zostało również potwierdzone w wydanej na rzecz Szpitala interpretacji indywidualnej znak; ILPP1/443-367/08-3/KG wydanej w dniu 2 czerwca 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu za pośrednictwem Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę opodatkowania dla szeroko rozumianych usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Ponadto 7% stawką VAT opodatkowane są będą również usługi budowlane wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 lecz jedynie w sytuacji, gdy w budynkach tych są świadczone, przez instytucje ochrony zdrowia, usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi budowlane wykonywane w budynkach sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1264 będą opodatkowane 7% stawką VAT jedynie w przypadku, gdy odbiorcą tych usług będzie instytucja świadcząca sensu stricte usługę zakwaterowania (realizacja celu mieszkaniowego) z opieką lekarską i pielęgniarską, które są celem podmiotu świadczącego te usługi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zakładem opieki zdrowotnej jest:

1.

szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielenia całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu;

2.

przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;

3.

pogotowie ratunkowe;

4.

medyczne laboratorium diagnostyczne;

5.

pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;

6.

zakład rehabilitacji leczniczej;

7.

żłobek;

8.

ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej;

9.

stacja sanitarno-epidemiologiczna;

10.

wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;

11.

jednostka organizacyjna publicznej służby krwi;

12.

inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* szpitale kliniczne,

* szpitale więzienne i wojskowe,

* budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej "budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od szpitali grupę budynków.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zadania: "..." wykonuje m.in. prace jak: modernizacja kotłowni nr 1, modernizacja kotłowni nr 2, modernizacja sieci ciepłowniczych z kotłowni nr 1 i modernizacja sieci ciepłowniczych z kotłowni nr 2, montaż kolektorów słonecznych.

Wnioskodawca wskazał, że opisane prace wykonywane są w obiektach budowlanych na terenie Szpitala.

Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem zdrowotnym, przedmiotem jego działania jest rozpoznawanie, leczenie, rehabilitacja i profilaktyka zaburzeń psychicznych i nerwowych w warunkach stacjonarnych oraz prowadzenie leczenia zaburzeń psychicznych dorosłych, dzieci i młodzieży w trybie ambulatoryjnym. Placówka świadczy ponadto usługi w zakresie zakwaterowania z opieką pielęgniarską i lekarską.

Odnosząc się do powyższego tutejszy organ pragnie zauważyć, że szpital jako zakład lecznictwa zamkniętego przeznaczony jest do diagnozowania, leczenia i rehabilitacji tych chorych, których stan wymaga całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Niewątpliwie w ramach prowadzonej przez szpital działalności leczniczej i rehabilitacyjnej świadczone są usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, lecz należy zauważyć, że usługi te są jedynie usługą składową, wchodzącą w skład usługi głównej jaką jest leczenie czy rehabilitacja.

Tym samym należy więc stwierdzić, że szpital nie jest instytucją, której celem jest świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Zatem brak jest podstaw prawnych do uznania, iż opisane we wniosku, prace budowlane wykonywane w budynku szpitala będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT, bowiem w przedmiotowej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W tym przypadku zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Interpretacja ta nie stanowi bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca wysokości stawki podatku od towarów i usług dla opisanych w stanie faktycznym robót polegających na częściowym wykonaniu montażu kolektorów słonecznych w ramach zadania pn.: Termomodernizacja obiektów, modernizacja systemu grzewczego z wykorzystaniem energii odnawialnej w obiektach Szpitala, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl