IBPP2/443-70/07/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-70/07/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 28 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z 24 października 2007 r. (data wpływu 31 października2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zwracanych przez najemców nakładów koniecznych (o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwracanych przez najemców nakładów koniecznych (o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 października 2007 r., znak: IBPP2/443-70/07/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, że na podstawie art. 48 ust. 3 znowelizowanej ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 125 z 2007 r., poz. 873) najemcy lokali mieszkalnych, którzy będą zainteresowani zawarciem umowy notarialnej na przeniesienie własności zajmowanego lokalu winni zwrócić spółdzielni koszty dokonanych nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ich lokal.

Z kolei art. 48 ust. 1 cytowanej ustawy umowę na przeniesienie własności lokalu spółdzielnia zawiera z najemcą. Z tego wynika, że nie ma obowiązku zostać członkiem spółdzielni mieszkaniowej.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 24 października 2007 r. - data wpływu 31 października 2007 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że sprawa dotyczy zdarzeń zaistniałych i na bieżąco występujących od miesiąca sierpnia 2007 r. w związku z realizacją znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 873).

Jednocześnie wskazał, że w 1995 r. nabył nieodpłatnie budynki mieszkalne od przedsiębiorstwa państwowego. W międzyczasie na podstawie obowiązujących przepisów ustawy Prawa Spółdzielczego, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych najemcy lokali mieszkalnych dokonywali przekształceń najmu na spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, własnościowe lub lokatorskie czy też na odrębną własność.

Warunkiem ustanowienia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego uzależnione było od przyjęcia najemcy w poczet członków spółdzielni i wniesienia określonych ustawami lub statutem spółdzielni należności, np. m.in. wkładu budowlanego.

Od 31 lipca 2007 r. zgodnie z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych najemcy byłych mieszkań zakładowych mają prawo przeniesienia lokalu na odrębną własność. W przypadku Wnioskodawcy ustanowienie własności lokali dokonywane jest w oparciu o art. 48 ust. 3 i 5, tzn. za wpłatą do spółdzielni kosztów nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się lokal po odliczeniu nominalnej wartości kaucji mieszkaniowej przekazanej przez przedsiębiorstwa państwowe. Nakłady konieczne stanowią wydatki niezbędne do utrzymania właściwego stanu technicznego budynków, a przede wszystkim są to wydatki na remonty sfinansowane przez spółdzielnię ze środków pozaczynszowych (z dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w okresie od 1997 r. do 30 lipca 2007 r.). Do wydatków remontowych zaliczono: wymianę stolarki okiennej, drzwiowej, wymianę instalacji sanitarnych, centralnego ogrzewania i instalacji elektrycznej części administracyjnej, remont dachów, balkonów, schodów, przewodów kominowych itp. Wartość nakładów koniecznych przypadających do wniesienia do spółdzielni na poszczególne nieruchomości są różne w zależności od poniesionych wydatków i kształtują się na poziomie od 43 zł do 321 zł za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa do wartości zwracanych przez najemców nakładów koniecznych winna doliczać podatek od towarów i usług w przypadku kiedy nie przystąpią oni w poczet członków Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wnioskodawca wskazał tutaj, że sprawa dotyczy lokali mieszkalnych zasiedlonych w latach 1950 - 1982.

Zdaniem Wnioskodawcy kwotę należną z tytułu przeniesienia własności lokalu mieszkalnego umową notarialną na rzecz najemcy (nie członka) stanowi wartość nakładów koniecznych powiększonych o kwotę należnego podatku VAT w wys. 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 48 ust. 1 do 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) po zmianie tego przepisu ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 125 poz. 873 - na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu,

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Żądanie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również osobie bliskiej w stosunku do najemcy, o którym mowa w ust. 1.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal.

Kaucje mieszkaniowe, o których mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567, z późn. zm.) podlegają zaliczeniu na poczet wkładu budowlanego lub na poczet pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 3.

Wysokość kaucji mieszkaniowej zaliczonej na poczet wkładu budowlanego waloryzuje się proporcjonalnie do wartości rynkowej lokalu. W pozostałych przypadkach zwrot kaucji następuje w wysokości środków przekazanych spółdzielni przez przedsiębiorstwo państwowe, państwową osobę prawną lub państwową jednostkę organizacyjną.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwracanych przez najemców (o których mowa w art. 48 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw) kosztów nakładów koniecznych, dokonanych przez spółdzielnię, przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się lokal (zgodnie z ww. art. 48 ust. 3) w celu przeniesienia przez spółdzielnię mieszkaniową, na tychże najemców, własności lokalu.

Przystępując do rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. powyżej, ustawy jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym (m.in.) również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć tutaj należy, iż w myśl art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2000 r. - przepisy art. 3, art. 4 oraz art. 7 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio w wypadku nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz innej niż gmina osoby prawnej.

Jeżeli przekazanie ma nastąpić na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, która zobowiązała się przyjąć wszystkich najemców mieszkań w poczet członków spółdzielni i dokonać na ich rzecz przydziału, przewidziana odrębnymi przepisami zgoda organu założycielskiego nie jest wymagana. Kaucje mieszkaniowe podlegają zaliczeniu na poczet wkładu mieszkaniowego lub budowlanego.

Nowelizacją z dnia 14 kwietnia 2000 r. o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 39, poz. 442) wprowadzono przepis przejściowy - art. 2 tej noweli - na mocy którego przepisy dotychczasowe stosuje się w sprawach wszczętych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1 (tj. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2000 r.), nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Natomiast począwszy od 1 czerwca 2000 r. przepisy art. 1, art. 7 i art. 9 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe otrzymały następujące brzmienie:

Artykuł 1.

1.

Ustawa reguluje zasady i tryb przekazywania przez przedsiębiorstwa państwowe gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi wraz z towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej i społecznej oraz lokali, zwanych dalej "nieruchomościami":

1.

gminom, na których obszarze położone są przekazywane grunty,

2.

spółdzielniom mieszkaniowym, których członkami są wszystkie osoby będące w dniu złożenia oferty przejęcia nieruchomości przez spółdzielnię najemcami lokali mieszkalnych położonych w przekazywanych nieruchomościach.

1a. Nieruchomości, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

2.

Na zasadach określonych ustawą podmiotom, o których mowa w ust. 1, mogą również zostać przekazane nieruchomości:

1.

spółek handlowych powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, których akcje (udziały) zostały wniesione do narodowych funduszy inwestycyjnych w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z 1994 r. Nr 84, poz. 385 oraz z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691),

2.

spółek handlowych powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, w których Skarb Państwa ma co najmniej 50% udziałów lub akcji.

3.

Obiektami infrastruktury technicznej i społecznej, o których mowa w ust. 1, są urządzenia i sieci technicznego uzbrojenia terenu związane z funkcjonowaniem budynków mieszkalnych lub osiedli mieszkaniowych, a także obiekty służby zdrowia, oświaty i wychowania, kulturalno-oświatowe, handlowe lub inne, jeżeli jednostki te świadczą usługi przede wszystkim na rzecz mieszkańców tych budynków lub osiedli."

Artykuł 7.

1.

Przekazanie nieruchomości jest nieodpłatne i pomniejsza z dniem przekazania majątek przedsiębiorstwa państwowego, a także fundusz założycielski lub fundusz przedsiębiorstwa, na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 oraz z 1993 r. Nr 18, poz. 82).

2.

Od dnia zawarcia umowy przechodzą na gminę wierzytelności związane z przekazywanymi nieruchomościami, w tym wierzytelności z tytułu zaległych czynszów.

3.

Kaucje mieszkaniowe wniesione przez najemców przekazujący wypłaca gminie najpóźniej w dniu zawarcia umowy w takiej wysokości, w jakiej należałoby je zwrócić najemcom w tym dniu.

4.

Z dniem przekazania wygasają:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest położony budynek i inne urządzenia, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 3,

2.

wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu nabycia własności, użytkowania wieczystego, oddania w użytkowanie lub zarząd uprawnionym podmiotom, powstałe przed dniem przekazania nieruchomości; zabezpieczające je hipoteki podlegają wykreśleniu z urzędu.

5.

Zaspokojenie innych, powstałych przed dniem zawarcia umowy, zobowiązań pieniężnych związanych z przekazywanymi nieruchomościami obciąża przekazującego."

Artykuł 9.

1.

Przepisy art. 3, art. 4 oraz art. 7 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio w przypadku nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2.

2.

Spółdzielnia mieszkaniowa, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2, zobowiązana jest dokonać na rzecz członków, będących dotychczasowymi najemcami lokali mieszkalnych położonych w przekazywanych nieruchomościach, przydziału tych lokali i ustanowić na ich rzecz lokatorskie prawa do tych lokali. Wysokość ustalonego przez spółdzielnię wkładu mieszkaniowego wnoszonego przez członków nie może w takich przypadkach przekraczać 5% aktualnej wartości rynkowej prawa odrębnej własności lokali zajmowanych przez tych członków, a wpłacone przez nich wcześniej kaucje mieszkaniowe podlegają zaliczeniu na poczet wkładu mieszkaniowego.

3.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku nieodpłatnego przekazania przez przedsiębiorstwo państwowe na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2, hoteli pracowniczych przeznaczonych na cele mieszkaniowe."

W myśl art. 16 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) warunkiem przyjęcia na członka jest złożenie deklaracji. Deklaracja powinna być złożona pod nieważnością w formie pisemnej.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż przejściowy przepis art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest ściśle powiązany z ustawą o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2000 r. - i odnosi się do mieszkań zakładowych nabytych nieodpłatnie przez spółdzielnie mieszkaniowe do dnia 31 maja 2000 r., w sytuacji gdy najemcy byłych lokali zakładowych np. nie złożyli skutecznie deklaracji przyjęcia w poczet członków spółdzielni mieszkaniowej. Stosunek prawny łączący najemcę mieszkania zakładowego w dacie zawarcia umowy o przekazaniu tego mieszkania nieodpłatnie spółdzielni mieszkaniowej przekształcił się według zasad ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych w stosunek najmu zawartego na czas nieokreślony.

Należy jednak zwrócić uwagę na sformułowany w przepisie art. 9 ust. 2 ww. ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2000 r.) - obowiązek spółdzielni mieszkaniowej:

* przyjęcia wszystkich najemców mieszkań w poczet członków spółdzielni oraz

* obowiązek dokonania na ich rzecz przydziału mieszkań.

Niezmiernie ważny jest zapis w art. 9 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż kaucje mieszkaniowe podlegają zaliczeniu na poczet wkładu mieszkaniowego lub budowlanego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż najemca byłego mieszkania zakładowego, przekazanego na własność spółdzielni mieszkaniowej w okresie do dnia 31 maja 2000 r. jest traktowany przez ww. ustawę na równi z członkiem spółdzielni mieszkaniowej.

Zasadność powyższej tezy potwierdzają zmiany ww. ustawy obowiązujące od 1 czerwca 2000 r., które wykluczają taką sytuację aby najemca byłego mieszkania zakładowego przejętego przez spółdzielnię mieszkaniową nie był równocześnie członkiem tej spółdzielni.

Skoro więc najemca byłego lokalu zakładowego jest traktowany tak jak członek spółdzielni mieszkaniowej to stwierdzić należy, iż spółdzielnia mieszkaniowa przenosząc na tego najemcę, w trybie ww. art. 48 ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, własność lokalu realizuje dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już bowiem wyżej wskazano z treści ww. przepisu wynika, iż dostawą towarów jest m.in. przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu.

W przypadku, o którym mowa w ww. art. 48 ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług będzie powstawał w sposób określony w art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług - tj. dla czynności przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych - z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później niż z chwilą przeniesienia własności tego lokalu.

Podstawę opodatkowania określa art. 29 ust. 6 i 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tych przepisów w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż podstawą opodatkowania jest wartość wkładu budowlanego, wkładu mieszkaniowego bądź inne opłaty związane z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy lokalu.

Jak wskazano wyżej przepis art. 9 ust. 2 ww. ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2000 r.) stanowi o zaliczeniu kaucji na poczet wkładu budowlanego lub mieszkaniowego.

Pojęcie wkładu mieszkaniowego określają przepisy art. 10 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W myśl tych przepisów z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu, a ponadto powinna zawierać:

1.

zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu mieszkaniowego określonego w umowie,

2.

określenie zakresu rzeczowego robót realizowanego zadania inwestycyjnego, które będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości kosztów budowy lokalu,

3.

określenie zasad ustalania wysokości kosztów budowy lokalu,

4.

inne postanowienia określone w statucie.

Członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład mieszkaniowy według zasad określonych w statucie w wysokości odpowiadającej różnicy między kosztem budowy przypadającym na jego lokal a uzyskaną przez spółdzielnię pomocą ze środków publicznych lub z innych środków uzyskanych na sfinansowanie kosztów budowy lokalu. Jeżeli część wkładu mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Natomiast pojęcie wkładu budowlanego określają postanowienia art. 18 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W myśl tych przepisów z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie odrębnej własności lokalu spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie odrębnej własności tego lokalu, a ponadto powinna zawierać:

1.

zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu budowlanego określonego w umowie,

2.

określenie zakresu rzeczowego robót realizowanego zadania inwestycyjnego, które będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości kosztów budowy lokalu,

3.

kreślenie zasad ustalania wysokości kosztów budowy lokalu,

4.

określenie rodzaju, położenia i powierzchni lokalu oraz pomieszczeń do niego przynależnych,

5.

inne postanowienia określone w statucie.

Członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład budowlany według zasad określonych w statucie i w umowie, o której mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej całości kosztów budowy przypadających na jego lokal. Jeżeli część wkładu budowlanego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany do spłaty tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Przepisy ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 nie dotyczą członków, którzy zawierają umowę o budowę bezpośrednio z wykonawcą robót budowlanych, w wypadku zadań nieobejmujących nieruchomości wspólnych lub części wspólnych.

Rozliczenie kosztów budowy następuje w terminie 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku praw spółdzielczych określa się wyłącznie w oparciu o wysokość poniesionych kosztów budowy danego lokalu - stanowiących bądź to wartość należnego wkładu mieszkaniowego/budowlanego bądź to inne opłaty lecz wyłącznie związane z budową lub rozliczeniem kosztów budowy.

W przypadku nieodpłatnego nabycia mieszkań przez spółdzielnię mieszkaniową w trybie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, a następnie przeniesienia własności tych mieszkań na dotychczasowych najemców mieszkań zakładowych, nie występuje koszt budowy tych mieszkań.

Dlatego też art. 48 ust. 3 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że najemca na rzecz którego zostanie przeniesione prawo własności lokalu pokrywa poniesione przez spółdzielnię koszty nakładów koniecznych na utrzymanie budynku, zastrzegając jednocześnie, iż koszty te pokryte zostaną kaucją mieszkaniową, o której mowa w ustawie o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. Zatem nie występuje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przeniesienie własności lokali nabytych nieodpłatnie przez spółdzielnie mieszkaniowe w trybie ww. ustawy na rzecz dotychczasowych najemców nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wyżej wskazano na mocy art. 48 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw najemca byłych mieszkań zakładowych (który faktycznie nie jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej) na rzecz którego zostanie przeniesione prawo własności tego lokalu obowiązany jest pokryć poniesione przez spółdzielnię mieszkaniową koszty nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku w którym znajduje się lokal.

W ocenie tut. organu nakłady konieczne przeznaczone na utrzymanie budynku, w którym znajduje się lokal to opłaty, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jak bowiem stanowi ww. przepis członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów oraz uiszczać opłaty zgodnie z postanowieniami statutu. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z utrzymaniem lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz w innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu, w części nie pokrytej pożytkami i innymi dochodami z tych nieruchomości. Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię.

Zauważyć należy iż zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione od podatku zostały czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Tym samym zwrot kosztów, o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia, gdyż w świetle przywołanych w interpretacji przepisów najemcę spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który nie jest członkiem spółdzielni należy traktować jako osobę niebędącą członkiem spółdzielni, której przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że kwotę należną z tytułu przeniesienia własności lokalu mieszkalnego umową notarialną stanowi wartość nakładów koniecznych powiększonych o kwotę należnego podatku VAT w wys. 7%, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl