IBPP2/443-697/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-697/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w zakresie:

* wstępu na salę zabaw dla dzieci - jest prawidłowe,

* korzystania za dodatkową opłatą z urządzeń zainstalowanych na terenie sali zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w zakresie:

* wstępu na salę zabaw dla dzieci,

* korzystania za dodatkową opłatą z urządzeń zainstalowanych na terenie sali zabaw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie prowadzić rodzinne centrum rozrywki z salą zabaw dla dzieci oraz kawiarnią bezalkoholową. Wstęp do centrum będzie bezpłatny, natomiast płatny będzie wstęp dla dzieci na teren sali zabaw (opłata za wstęp będzie uzależniona od czasu pobytu dziecka na terenie sali zabaw i wnoszona z dołu - po zakończeniu zabawy). Na terenie sali zabaw dla dzieci będą zainstalowane m.in. armatki do strzelania piłeczkami i inne podobne urządzenia, których używanie będzie (dodatkowo) płatne np. za każdy strzał z armatki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wstęp na teren sali zabaw dla dzieci należy opodatkować stawką VAT - 8%.

2.

Czy dodatkowe opłaty za korzystanie z urządzeń zainstalowanych na terenie sali zabaw (np. armatki na piłeczki) należy opodatkować stawką VAT - 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem nr 3, poz. 183 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stawką 8% opodatkowane są "bez względu na symbol PKWiU - Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne", zatem wstęp na teren sali zabaw dla dzieci winien być opodatkowany stawką VAT 8%. Ponadto na mocy ww. przepisu taką stawką (8%) można opodatkować opłaty (wnoszone dodatkowo) związane z korzystaniem z urządzeń czy obiektów typu armatka traktując te opłaty jako wstęp (prawo korzystania) z ww. urządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie opodatkowania:

* wstępu na salę zabaw dla dzieci - za prawidłowe,

* korzystania za dodatkową opłatą z urządzeń zainstalowanych na terenie sali zabaw - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Natomiast pod poz. 186 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "wstępu". Należy zatem sięgnąć do wykładni językowej aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) wstęp to: "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzić będzie rodzinne centrum rozrywki z salą zabaw dla dzieci. Wstęp do centrum będzie bezpłatny, natomiast płatny będzie wstęp dla dzieci na teren sali zabaw. Na terenie sali zabaw dla dzieci zainstalowane będą urządzenia do zabawy, których używanie będzie płatne dodatkowo.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do przytoczonych powyżej przepisów prawa, stwierdzić należy, iż usługa w zakresie wstępu dla dzieci na teren sali zabaw opodatkowana będzie stawką VAT w wysokości 8%. Natomiast usługa udostępnienia, znajdujących się na sali zabaw urządzeń do zabawy, których używanie będzie płatne dodatkowo nie jest tożsama z "opłatą w zakresie wstępu". Poniesienie dodatkowej opłaty za skorzystanie z urządzenia do zabawy nie spowoduje, iż usługobiorca nabędzie jakiekolwiek "prawo wstępu". W zamian za dodatkową opłatę będzie miał jedynie prawo do skorzystania z urządzenia do zabawy. Na tak ścisłą wykładnię pojęcia "wstępu" wskazuje również użycie, zarówno w poz. 183, jak i poz. 186, załącznika nr 3 do ustawy o VAT, słowa "wyłącznie", którego znaczenie odnosi się do tych obiektów i stanów rzeczy, które są w nim wymienione (w przedmiotowej sprawie do "wstępu"). Usługa polegająca na udostępnieniu za dodatkową opłatą, znajdujących się na terenie sali zabaw, dodatkowych urządzeń do zabawy będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w zakresie:

* wstępu na salę zabaw dla dzieci należało uznać za prawidłowe,

* korzystania za dodatkową opłatą z urządzeń zainstalowanych na terenie sali zabaw należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl