IBPP2/443-69/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-69/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w nowowybudowanych obiektach mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w nowowybudowanych obiektach mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem stolarki okiennej i drzwiowej. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje zarówno sprzedaży wyprodukowanej stolarki, jak też jej montażu, w tym m.in. w obiektach odpowiadających definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W chwili obecnej, w związku z uchyleniem regulacji dotychczasowego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT i wprowadzeniem w jego miejsce regulacji rozporządzenia MR z dnia 22 grudnia 2010 r. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy do świadczenia usługi polegającej na montażu stolarki okiennej w nowobudowanych obiektach mieszkaniowych odpowiadających definicji zawartej w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT stosować się będzie obniżoną 8-procentową stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w wypadku montażu stolarki okiennej w nowobudowanych obiektach mieszkaniowych spełniających kryteria do uznania ich za obiekty, o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez podmiot nie będący wykonawcą całego budynku stosować należy ogólną 22-procentową stawkę podatku VAT, czy też 8-procentową stawkę, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

2.

Czy w wypadku, w którym właściciel nowowybudowanego obiektu mieszkaniowego spełniającego kryteria do uznania go za obiekt, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT zamawia dokonanie w nim montażu stolarki okiennej przez osobę trzecią montaż taki winien być opodatkowany ogólną 22-procentową stawkę podatku VAT, czy też 8-procentową stawkę, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wypadku opisanego wyżej montażu winno się stosować 8-procentową stawkę podatku VAT, a to zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie czynności usługowych polegających na zamontowaniu stolarki okiennej w nowobudowanym obiekcie mieszkaniowym mieścić się bowiem będzie w szerszej kategorii pojęciowej jaką jest jego budowa. Na budowę obiektu mieszkaniowego składać się bowiem będą wszelkie czynności zmierzające w rezultacie do jego oddania. W ocenie Wnioskodawcy interpretując pojęcie "budowy", o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, winno się stosować znaczenie nadane mu zgodnie z dyspozycją art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego, w związku z czym termin ten oznaczał będzie - lege non distinguente - wszelkie działania zmierzające do wykonania obiektu budowlanego w określonym miejscu i funkcjonalnie podporządkowane temu celowi. Mając zaś na uwadze specyfikę obiektów mieszkalnych, które - z istoty rzeczy - wyposażone być muszą w odpowiednią ilość otworów okiennych, elementem budowy obiektu mieszkalnego jest, bez wątpienia, wstawienie doń stolarki okiennej. Co za tym idzie, mimo, że pojęcie to nie jest obecnie wymienione w treści przepisów w sposób wyraźny (jak miało to miejsce np. na gruncie rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT z dnia 27 kwietnia 2004 r., w którego poz. 19 załącznika nr 1 montaż stolarki wymieniony został wprost), bądź pośredni (jako wchodzące w skład robót budowlano-montażowych, o których była mowa par. 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT z dnia 28 listopada 2008 r.), w ocenie Wnioskodawcy nadal podlegać będzie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, a to mianowicie na podstawie ogólnego zwolnienia zawartego w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, dodatkowym wsparciem dla przedstawionej interpretacji jest również przyczyna przyświadczająca wprowadzeniu przywołanych wyżej, wyraźnych, zwolnień do dotychczasowych rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

Celem tym było mianowicie wspieranie budownictwa mieszkaniowego, jako tego segmentu działalności gospodarczej, który umożliwia zaspokajanie jednej z podstawowych potrzeb każdego człowieka. Sprzeczne z istotą omawianej regulacji byłoby w rezultacie przyjęcie, że w sytuacji w której osoba fizyczna - kierując się celem minimalizacji kosztów zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych - dokonywałaby nabycia budynku mieszkalnego od jego wykonawcy (developera) bez okien, a następnie zamawiałaby na własną rękę montaż stolarki okiennej, musiałaby uwzględnić w jej cenie podatek VAT według stawki 22%. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, taka sytuacja byłaby również sprzeczna ze znajdującą źródło w regulacjach Konstytucji i Traktatu o funkcjonowaniu UE zasadą równości, interpretowaną jako wymóg identycznego traktowania tożsamych ze sobą stanów faktycznych. Bezsprzecznie bowiem, budowa przez jednego wykonawcę obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa mieszkaniowego podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki wskazanej w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Skoro zaś zarówno budowa takiego obiektu przez jednego wykonawcę, jak też budowa go przez jednego wykonawcę, a następnie montaż w nim stolarki otworowej służą jednemu celowi - zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych nabywcy, stany te traktować należałoby pod względem podatkowym tożsamo, w związku z czym: również w drugim z wymienionych wypadków montaż stolarki okiennej winien podlegać opodatkowaniu według stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest producentem stolarki okiennej i drzwiowej. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje zarówno sprzedaży wyprodukowanej stolarki, jak też jej montażu, w tym m.in. w obiektach odpowiadających definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W chwili obecnej, w związku z uchyleniem regulacji dotychczasowego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT i wprowadzeniem w jego miejsce regulacji rozporządzenia MR z dnia 22 grudnia 2010 r. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy do świadczenia usługi polegającej na montażu stolarki okiennej w nowobudowanych obiektach mieszkaniowych odpowiadających definicji zawartej w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT stosować się będzie obniżoną 8-procentową stawkę podatku VAT.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca zajmuje się produkcją i montażem stolarki okiennej. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż montaż stolarki okiennej wykonywany będzie w ramach budowy obiektu mieszkaniowego.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie montażu stolarki okiennej w nowowybudowanych obiektach mieszkaniowych, nie podlegają generalnie opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, ponieważ Wnioskodawca winien każdorazowo zbadać czy spełnione zostały warunki uprawniające do zastosowania preferencji określonych w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT. Bowiem limit powierzchni użytkowej, o której mowa w cyt. wyżej przepisach, to kryterium, które będzie każdorazowo decydować czy do całej wartości usługi zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług czy też do części w zależności od powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokali mieszkalnych - stosownie do art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT.

Bez wpływu natomiast na stawkę podatku VAT pozostaje fakt, że usługa montażu stolarki okiennej wykonywana będzie przez podmiot niebędący wykonawcą całego obiektu mieszkaniowego lub któremu właściciel budynku zlecił wykonanie takiej usługi jako osobie trzeciej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl