IBPP2/443-687/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-687/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywania przez Spółkę faktur VAT wyłącznie za pośrednictwem faksu lub pocztą e-mail, np. w formacie PDF i prawa do odliczenia podatku VAT tak otrzymanych faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywania przez Spółkę faktur VAT wyłącznie za pośrednictwem faksu lub pocztą e-mail, np. w formacie PDF i prawa do odliczenia podatku VAT tak otrzymanych faktur.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wystawia na rzecz kontrahentów faktury VAT m.in. z tytułu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług. Faktury te generowane są w komputerowym systemie księgowym, po czym oryginał faktury jest drukowany i wysyłany do kontrahenta. Równocześnie Spółka drukuje kopię faktury, która jest następnie archiwizowana w postaci papierowej. Na etapie procesu wygenerowania faktury w systemie księgowym jest ona automatycznie ewidencjonowana w księgach Spółki oraz w rejestrze sprzedaży VAT.

Spółka rozważa zmianę stosowanego dotychczas sposobu przesyłania faktur, poprzez odstąpienie od ich przesyłania w formie papierowej i zastąpienie ich przesyłaniem za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej (jako załącznika do wiadomości e-mail, np. w formacie PDF) - za uprzednią zgodą kontrahenta. W ocenie Spółki, powyższy sposób przesyłania faktur zapewnia autentyczność pochodzenia, integralność treści faktur, a także ich czytelność.

W związku ze znaczną ilością dokonywanych transakcji sprzedażowych, Spółka rozważa także możliwość zastąpienia tradycyjnego sposobu archiwizowania kopii wystawionych faktur (w wersji papierowej) poprzez archiwizowanie dokumentów w formie elektronicznej.

W tym celu, w momencie wystawienia oryginału faktury komputerowy system księgowy Spółki generował będzie kopię faktury w postaci pliku elektronicznego. Plik ten będzie graficznym odbiciem papierowego oryginału faktury. Plik z kopią faktury chroniony będzie przed modyfikacją oraz wprowadzeniem zmian w jego strukturze. Po wystawieniu faktury nie będzie zatem możliwe wprowadzenie jakichkolwiek zmian do treści fektury. System księgowy Spółki pozwalał będzie również na przechowywanie kopii faktur w postaci plików elektronicznych w podziale na okresy rozliczeniowe oraz umożliwiał będzie ich łatwe wyszukanie. Pliki te będą przez Spółkę przechowywane przez okres zgodny z obowiązującymi przepisami podatkowymi i ustawą o rachunkowości. Ponadto, należy podkreślić, iż w razie wystąpienia takiej potrzeby komputerowy system księgowy Spółki umożliwiał będzie wydrukowanie kopii faktury na każde żądanie np. organu podatkowego.

Dodatkowo, na potrzeby prowadzonej działalności, Spółka dokonuje zakupów towarów oraz usług, otrzymując z tego tytułu faktury VAT.

Spółka rozważa zawarcie porozumień z kontrahentami, na mocy których faktury dokumentujące dostawy towarów i usług na rzecz Spółki byłyby przez kontrahentów przesyłane do Spółki za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik do wiadomości e-mail, np. w formacie PDF) lub faksem.

Dodatkowo w piśmie uzupełniającym z dnia 11 maja 2011 r. Wnioskodawca przedstawił następujące informacje:

W złożonym wniosku Spółka wskazała, że planuje zmianę stosowanego dotychczas obiegu faktur, poprzez odstąpienie od ich przesyłania w formie papierowej i wprowadzenie ich przesyłania za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej (jako załącznika do wiadomości e-mail, np. w formacie PDF) - za uprzednią zgodą kontrahenta. W ocenie Spółki, powyższy sposób przesyłania faktur zapewnia autentyczność pochodzenia, integralność treści faktur, a także ich czytelność.

Spółka pragnie dodać, że w celu wprowadzenia opisanego systemu przesyłania faktur zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienia w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony oraz określone zostaną procedury gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur.

W odniesieniu do faktur przesyłanych przez Spółkę, zamierza ona ustalić, że faktury wystawione w formie elektronicznej będą przesyłane pocztą elektroniczną np. w formie plików PDF załączonych do wiadomości elektronicznej przesłanej z określonego adresu e-mail, dla którego nazwa nadawcy jest pełną nazwą lub skrótem nazwy podmiotu będącego wystawcą faktury (w tym wypadku Spółki). Wysyłka faktur będzie dokonywana z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera, jak i oprogramowania. Oprogramowanie obsługiwane będzie przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu.

W przypadku faktur przesyłanych faxem, Spółka uzgodni z kontrahentem procedurę każdorazowej weryfikacji numeru fax nadawcy wiadomości, która pozwoli na potwierdzenie, iż pochodzi ona od Spółki, co zapewni autentyczność pochodzenia otrzymanej przez kontrahenta faktury. W opinii Spółki, wydruk wygenerowany z faxu zapewni także integralność treści faktury, bowiem w trakcie procesu przesyłania obrazu faktury pomiędzy urządzeniami fax dostawcy i odbiorcy brak jest możliwości zmiany danych zawartych na fakturze.

Spółka zamierza zastosować analogiczne procedury w odniesieniu do otrzymywanych faktur dokumentujących zakup towarów i usług, opierające się na pisemnym porozumieniu z kontrahentami. Na mocy zawartego porozumienia faktury dokumentujące dostawy towarów i usług na rzecz Spółki byłyby przez kontrahentów przesyłane do Spółki za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik np. w formacie PDF do wiadomości e-mail). Także w przypadku otrzymywanych przez Spółkę faktur zakupowych, procedury stosowane przy ich przesyłaniu obejmować będą możliwość identyfikacji nadawcy wiadomości na podstawie adresu e-mail oraz odbieranie wiadomości e-mail przy użyciu komputera i oprogramowania zabezpieczonego loginem i hasłem, obsługiwanego przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu.

W przypadku faktur przesyłanych faxem do Spółki, dokonywała będzie ona każdorazowej weryfikacji numeru fax nadawcy wiadomości, która pozwoli na potwierdzenie, iż pochodzi ona od właściwego kontrahenta Spółki, a tym samym zapewni autentyczność pochodzenia otrzymanej faktury. Jak zostało wskazane powyżej, w opinii Spółki, wydruk wygenerowany z faxu zapewni także integralność treści faktury.

Dodatkowo, Spółka planuje dokonywanie cokwartalnych konsultacji z kontrahentami, z którymi obowiązywać będą opisane powyżej procedury. Przeprowadzane one będą w formie telefonicznej lub e-mailowej. W trakcie konsultacji dokonane zostanie uzgodnienie, czy wszystkie faktury przesłane przez nadawcę zostały otrzymane przez adresata, oraz dokonana zostanie weryfikacja zgodności treści faktur, w szczególności kwot podatku VAT.

W opinii Spółki wskazane powyżej informacje wskazują, iż system obiegu faktur opisany przez Spółkę w złożonym wniosku o interpretację zapewniał będzie spełnienie warunku zapewnienia autentyczności pochodzenia oraz integralności treści faktur.

Spółka informuje także, że świadoma jest, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Spółka prosi o rozpatrzenie jej wniosku w oparciu o regulacje wskazanego powyżej nowego rozporządzenia, którego brzmienie objęte przedmiotowym wnioskiem pozostają bez zmian w stosunku do wcześniej obowiązującego Rozporządzenia fakturowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku otrzymywania przez Spółkę faktur VAT (niebędących fakturami elektronicznymi) za pośrednictwem faksu lub poczty e-mail (np. w formacie PDF jako załącznik do korespondencji przekazanej na serwer z którego korzysta Spółka), faktury takie stanowią dla Spółki podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego (na przewidzianych w Ustawie VAT zasadach).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymywania przez Spółkę faktur VAT wyłącznie za pośrednictwem faksu lub poczty e-mail (np. w formacie PDF jako załącznik do korespondencji otrzymanej na serwer z którego korzysta Spółka), Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur (z uwzględnieniem odpowiednich przepisów odnośnie zasad odliczenia podatku VAT naliczonego).

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Obowiązujący stan prawny.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy VAT, podatnicy dokonujący czynności podlegających opodatkowaniu VAT są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Stosownie natomiast do art. 106 ust. 8 pkt 1 Ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Efektem powyższej delegacji ustawowej są przepisy Rozporządzenia fakturowego oraz Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszły w życie zmiany dotyczące faktur w formie elektronicznej wynikające z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2010 r. zmieniającego Rozporządzenie fakturowe, oraz z nowego Rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych. Przedmiotowe zmiany wprowadzone zostały w związku z przyjęciem Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej Dyrektywę 112 w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania. Analiza zmian wynikających z przyjęcia Dyrektywy Rady 2010/45/UE prowadzi do wniosku, że to od podatnika zależy wybór metody zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Mogą być one zapewnione za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

W opinii Spółki, wprowadzenie powyższych zmian wiąże się ze znaczną liberalizacją zasad dotyczących obiegu faktur w wersji elektronicznej. W odniesieniu do zagadnień objętych niniejszym wnioskiem, zdaniem Spółki, wprowadzone regulacje pozwalają na zastosowanie rozwiązań przedstawionych przez Spółkę. Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie swego stanowiska w odniesieniu do poszczególnych zagadnień objętych wnioskiem.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie zaś do ust. 2 przywołanego przepisu, podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu jest, miedzy innymi, podatek wynikający z otrzymanych przez podatnika faktur VAT.

Ponieważ żaden przepis Dyrektywy 112 nie wymaga, aby faktura była przez podatnika otrzymana w jakiś konkretny sposób, oznacza to, że prawo do odliczenia powstaje po otrzymaniu faktury w sposób dowolny (np. faksem lub pocztą e-mail).

Dla uzasadnienia stanowiska Spółki objętego niniejszym pytaniem, zastosowanie znajduje także argumentacja dotycząca pytania numer 1. Także w tym przypadku należy bowiem odnieść się do wprowadzonych w Rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych regulacji dopuszczających możliwości przesyłania faktur przy zastosowaniu wybranej przez podatnika formy, przy założeniu zapewnienia integralności treści oraz autentyczności pochodzenia. W opinii Spółki, wymogi te będą w przedmiotowej sytuacji spełnione.

Powyższe stanowisko w analogicznej sytuacji potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w powołanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 13 stycznia 2011 r. (sygn. IBPP3/443-793/10/PK), stwierdzając, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej. Zatem otrzymanie faktur w formie pliku PDF stanowiącegozałącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur (...).

Spółka pragnie podkreślić, że potwierdzeniem tego stanowiska jest także fakt, że jeszcze przed nowelizacją przepisów dotyczących e-faktur (z założenia liberalizujących obieg faktur) rozwiązanie takie było powszechnie akceptowane przez sądy administracyjne (m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), które potwierdzały możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie faktur otrzymanych w formacie PDF.

Dodatkowo, w myśl art. 86 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego może zostać zrealizowane, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Regulacje Ustawy VAT, ani też przepisy prawa wspólnotowego nie definiują pojęcia "otrzymanie faktury". W związku z tym, zdaniem Spółki, interpretacja tego pojęcia dokonana powinna zostać w pierwszej kolejności w oparciu o jego wykładnię językową.

Zgodnie z definicją, "otrzymać" w kontekście dokumentu rozumieć należy jako "stać się odbiorcą czegoś". W konsekwencji, w opinii Spółki za moment otrzymania faktury uznać należy moment, w którym Spółka wchodzi w jej posiadanie, tj. moment wpływu tego dokumentu do Spółki lub moment otrzymania faktury przez osoby upoważnione przez Spółkę do odbioru faktury w jej imieniu. Forma otrzymania faktury (pocztą tradycyjną, pocztą e-mail, faksem, kurierem) nie ma w tym przypadku znaczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki jest ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych za pośrednictwem faksu lub poczty e-mail skierowanej i przekazanej na serwer z jakiego korzysta Spółka (np. w formacie PDF). Co więcej, na mocy obowiązujących obecnie przepisów, skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur nie jest uzależnione od faktu ich wydrukowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. sposób i warunki przysyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o VAT. Utraciło natomiast moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - § 10 rozporządzenia.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. § 2 ust. 1 rozporządzenia definiuje pojęcia: autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej treści. I tak przez:

* autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

* integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną należy uznać taki dokument co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

Należy tutaj zauważyć, że w wyżej wymienionym rozporządzeniu prawodawca nie odniósł się do faktur korygujących w związku z tym należy zwrócić uwagę na § 19 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) zgodnie z którym faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Przepisu powyższego nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Powyższe uregulowanie pozostało również w niezmienionej formie w § 19 ust. 1 i ust. 2 nowego aktu tj. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że gdy jest mowa w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej o fakturach, należy pod tym pojęciem rozumieć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą" albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą". Dodatkowo zauważyć należy, iż w powołanym wyżej rozporządzeniu brak jest wymogu aby faktury korygujące do faktur wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej były wystawiane i przesyłane w tej formie.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca rozważa zawarcie porozumień z kontrahentami, na mocy których faktury dokumentujące dostawy towarów i usług na rzecz Spółki byłyby przez kontrahentów przesyłane do Spółki za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik do wiadomości e-mail, np. w formacie PDF) lub faksem. Na mocy zawartego porozumienia faktury dokumentujące dostawy towarów i usług na rzecz Spółki byłyby przez kontrahentów przesyłane do Spółki za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik np. w formacie PDF do wiadomości e-mail). Także w przypadku otrzymywanych przez Spółkę faktur zakupowych, procedury stosowane przy ich przesyłaniu obejmować będą możliwość identyfikacji nadawcy wiadomości na podstawie adresu e-mail oraz odbieranie wiadomości e-mail przy użyciu komputera i oprogramowania zabezpieczonego loginem i hasłem, obsługiwanego przez uprawnionego do tego pracownika, który będzie mógł opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu.

W przypadku faktur przesyłanych faxem do Spółki, dokonywała będzie ona każdorazowej weryfikacji numeru fax nadawcy wiadomości, która pozwoli na potwierdzenie, iż pochodzi ona od właściwego kontrahenta Spółki, a tym samym zapewni autentyczność pochodzenia otrzymanej faktury. Jak zostało wskazane powyżej, w opinii Spółki, wydruk wygenerowany z faxu zapewni także integralność treści faktury.

Dodatkowo, Spółka planuje dokonywanie cokwartalnych konsultacji z kontrahentami, z którymi obowiązywać będą opisane powyżej procedury. Przeprowadzane one będą w formie telefonicznej lub e-mailowej. W trakcie konsultacji dokonane zostanie uzgodnienie, czy wszystkie faktury przesłane przez nadawcę zostały otrzymane przez adresata, oraz dokonana zostanie weryfikacja zgodności treści faktur, w szczególności kwot podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość otrzymywania faktur e-mailem w postaci pliku PDF oraz faksem. Zatem otrzymywanie faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila bądź za pomocą faksu skierowanego do odbiorcy faktury (tj. Wnioskodawcy) jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.

Tym samym Wnioskodawca będzie mógł dokonać odliczenia podatku na podstawie otrzymanych faktur VAT w formie plików PDF oraz faksem w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zaistnieją okoliczności skutkujące brakiem prawa do odliczenia (np. zawarte w art. 88 ustawy o VAT). Wskazać przy tym należy na bezwzględny wymóg prawny zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy dodać, iż faktyczna ocena wypełnienia przez wystawcę wymogów określonych przepisami cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów może być zweryfikowana tylko w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego prowadzonego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie otrzymywania faktur VAT przez Spółkę faktur VAT wyłącznie za pośrednictwem faksu lub pocztą e-mail, np. w formacie PDF i prawa do odliczenia podatku VAT tak otrzymanych faktur

Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawidłowości sporządzenia odręcznie lub komputerowo faktur VAT dokumentujących dokonane przez Spółkę dostawy towarów i usług, a następnie przesłanie tych faktur odbiorcom faksem lub pocztą e-mail (np. w formacie PDF) (pyt. nr 1),

* uznania czy otrzymywane przez kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT (niebędących fakturami elektronicznymi) za pośrednictwem faksu lub poczty e-mail (np. w formacie PDF) stanowią dla niego podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego (pyt. 1) oraz

* prawa do przechowywania kopii faktur VAT w postaci zapisu elektronicznego (przy czym w każdym momencie możliwe będzie wydrukowanie kopii faktury) bez obowiązku przechowywania egzemplarza faktury w postaci papierowej oraz prawa do przechowywanie w formacie elektronicznym faktur otrzymanych od kontrahentów niezależnie od formy papierowej czy elektronicznej, w jakiej te faktury zostały do Spółki przekazane (pyt. nr 2)

zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl