IBPP2/443-683/10/RSz - Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży samochodów ratowniczo-gaśniczych na rzecz gmin w przypadku, gdy faktycznymi odbiorcami samochodów będą jednostki ochotniczych straży pożarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-683/10/RSz Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży samochodów ratowniczo-gaśniczych na rzecz gmin w przypadku, gdy faktycznymi odbiorcami samochodów będą jednostki ochotniczych straży pożarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu do siedziby tut. organu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT przy sprzedaży trzech samochodów ratowniczo-gaśniczych na rzecz gmin, które będą płatnikami faktur, jeżeli faktycznymi odbiorcami samochodów będą jednostki ochotniczych straży pożarnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. wpłynął do siedziby tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT przy sprzedaży trzech samochodów ratowniczo-gaśniczych na rzecz gmin, które będą płatnikami faktur, jeżeli faktycznymi odbiorcami samochodów będą jednostki ochotniczych straży pożarnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada nadany nr NIP. Gmina D. jako lider projektu pn. "..." - realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 wspólnie z dwoma gminami powiatu k., tj. Gminą Ch. i W. zadanie w ramach którego zostaną zakupione przez gminy będące partnerami projektu trzy samochody ratowniczo - gaśnicze.

Zawarte zostało Porozumienie samorządowe/międzygminne/ w dniu 25 listopada 2009 r. pomiędzy: Gminą Ch., W. Beneficjentami projektu są jednostki samorządu terytorialnego, natomiast partnerami Beneficjenta są Ochotnicze Straże Pożarne z poszczególnych gmin. Na podstawie tego porozumienia każda z gmin ogłasza przetarg i zawiera umowy z dostawcami samochodów i na każdą gminę zostanie wystawiona faktura jako nabywcę /płatnika/, natomiast odbiorcą towaru zostanie ochotnicza straż pożarna biorąca udział w partnerstwie (projekcie). Ochotnicze Straże Pożarne otrzymają samochody do prowadzenia działań statutowych i ratowniczo-gaśniczych na podstawie umowy użyczenia. Zakupiony sprzęt przekazywany dla OSP jest wykonywany w ramach zadań własnych gminy. Z treści art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, iż koszty funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych, ich wyposażenia, utrzymania, wyszkalania i zapewnienie gotowości, pokrywane są z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług winna być zastosowana przy sprzedaży samochodu ratowniczo-gaśniczego na rzecz gmin, które będą płatnikami faktur, jeżeli faktycznymi odbiorcami samochodów będą jednostki ochotniczych straży pożarnych, czy powinna być stawka 7% czy 22%.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Gminy realizują zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminy obowiązek zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w sferze ochrony przeciwpożarowej, która obejmuje wyposażanie i utrzymanie ochotniczych straży pożarnych. Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Obejmują one zarówno zadania własne gminy jak i zlecone odrębnymi ustawami. Zadania własne gmin w tym sprawy ochrony ppoż. mają na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności. Szczególnym aktem prawnym jest ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie ppoż. (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380) regulująca kwestie dotyczące zapobiegania pożarom, klęskom żywiołowym, działań ratowniczych, świadczeń rzeczowych i finansowych przysługującym jednostkom ochrony ppoż. Stosownie do art. 29 ww. ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych pokrywane są m.in. z budżetu jednostek samorządowych. Stosownie do treści art. 32 ust. 2 tejże ustawy, koszty wyposażania, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek OSP ponosi gmina. W świetle art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zał. nr 3 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast ust. 10 art. 41 stanowi, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 zał. Nr 3 dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, że rzeczywistymi odbiorcami towaru i ich użytkowaniem zajmować będą się ochotnicze straże pożarne i stawka VAT jaka winna być zastosowana dla zakupu samochodu powinna wynosić 7% zgodnie z art. 41 ust. 2, ust. 10 ustawy o podatku o towarów i usług.

Gminy występują jedynie w roli płatnika finansującego zakupione samochody ratowniczo-gaśnicze. Na terenie każdej gminy funkcjonuje kilka jednostek OSP, których koszty funkcjonowania pokrywane są bezpośrednio ze środków budżetów gmin. Jednostki ochotniczych straży pożarnych nie zawierają umów kupna - sprzedaży na nabywane towary. Faktury za zakupiony towar wystawione są na gminy, jako nabywcę faktury (płatnik), a jako odbiorca wpisana jest Ochotnicza Straż Pożarna, czyli zobowiązanie wobec sprzedającego realizuje gmina z własnych środków jako obligatoryjne zadanie własne gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tekst jedn. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada nadany nr NIP. Gmina D. jako lider projektu pn. "..." - realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 wspólnie z dwoma gminami powiatu k., tj. Gminą Ch. i W. zadanie w ramach którego zostaną zakupione przez gminy będące partnerami projektu trzy samochody ratowniczo - gaśnicze.

Zawarte zostało Porozumienie samorządowe/międzygminne/ w dniu 25 listopada 2009 r. pomiędzy: Gminą Ch. i W. Beneficjentami projektu są jednostki samorządu terytorialnego, natomiast partnerami Beneficjenta są Ochotnicze Straże Pożarne z poszczególnych gmin. Na podstawie tego porozumienia każda z gmin ogłasza przetarg i zawiera umowy z dostawcami samochodów i na każdą gminę zostanie wystawiona faktura jako nabywcę /płatnika/, natomiast odbiorcą towaru zostanie ochotnicza straż pożarna biorąca udział w partnerstwie (projekcie). Ochotnicze Straże Pożarne otrzymają samochody do prowadzenia działań statutowych i ratowniczo-gaśniczych na podstawie umowy użyczenia.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie, warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej - 7% - stawki podatku VAT.

Zatem, w przedmiotowej sprawie dostawa trzech samochodów ratowniczo-gaśniczych na rzecz Gminy, będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką podatku w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania stawki dla opodatkowania kosztów wyposażania, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek OSP, opisanych we wniosku, ponieważ nie postawiono pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl