IBPP2/443-676/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-676/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 7 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych należności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych należności.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 7 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-676/11/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza skorzystać z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług i skorygować podatek należny z tytułu wykonanej i niezapłaconej usługi. W listopadzie i grudniu 2009 r. oraz styczniu 2010 r. Wnioskodawca wystawił faktury VAT za świadczone usługi na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Wierzytelności zostały wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. W dniu 2 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał zawiadomienie o ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej dłużnika. Ponieważ wierzytelność Wnioskodawcy nie została uregulowana w dniu 16 czerwca 2010 r. zgłoszona została do Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy ds Upadłościowych i Naprawczych. W dniu 26 kwietnia 2011 r. Sąd Rejonowy poinformował Wnioskodawcę, że postępowanie upadłościowe dłużnika Wnioskodawcy jest w toku, trwa likwidacja majątku masy upadłości. Została sporządzona lista wierzytelności, która nie jest jeszcze zatwierdzona przez sędziego-komisarza. Wierzytelność Wnioskodawcy razem z podatkiem VAT została umieszczona na liście wierzytelności i uznana w kategorii IV.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził iż:

1.

Dłużnik i wierzyciel na dzień dokonania korekty są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

2.

Wierzytelności do chwili obecnej nie zostały zbyte.

3.

Wnioskodawca (wierzyciel) zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności.

4.

Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że spełnia wszystkie wymienione w art. 89a ustawy o VAT warunki odnośnie wszystkich wierzytelności wskazanych we wniosku (za listopad i grudzień 2009 r. i styczeń 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane w ww. piśmie z dnia 2 września 2011 r.:

Czy zgodnie z art. 89a ustawy o VAT, Wnioskodawca może dokonać korekty podatku należnego od wierzytelności za świadczone usługi na rzecz podatnika niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji natomiast będącego w upadłości likwidacyjnej w dniu dokonania korekty.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. piśmie z dnia 2 września 2011 r.:

W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Przepisem art. 1 pkt 44 i 45 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) zostały wprowadzone, z mocą obowiązującą od dnia 1 grudnia 2008 r., zmiany brzmienia ww. art. 89a i 89b ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a).

Na podstawie ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

W myśl ust. 4 ww. artykułu, w przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Stosownie do ust. 5 ww. artykułu, podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, przepisów ust. 1-6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza skorygować podatek należny z tytułu świadczenia usługi. W listopadzie i grudniu 2009 r. oraz styczniu 2010 r. Wnioskodawca wystawił faktury VAT za świadczone usługi na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Wierzytelności zostały wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. W dniu 2 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał zawiadomienie o ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej dłużnika. Ponieważ wierzytelność Wnioskodawcy nie została uregulowana, w dniu 16 czerwca 2010 r. zgłoszona została do Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy do spraw Upadłościowych i Naprawczych. W dniu 26 kwietnia 2011 r. Sąd Rejonowy poinformował Wnioskodawcę, że postępowanie upadłościowe dłużnika Wnioskodawcy jest w toku, trwa likwidacja majątku masy upadłości. Wierzytelność Wnioskodawcy razem z podatkiem VAT została umieszczona na liście wierzytelności i uznana w kategorii IV.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził iż dłużnik i wierzyciel na dzień dokonania korekty są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Wierzytelności do chwili obecnej nie zostały zbyte. Wnioskodawca (wierzyciel) zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności. Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego.

Wnioskodawca oświadczył, że spełnia wszystkie wymienione w art. 89a ustawy o VAT warunki odnośnie wszystkich wierzytelności wskazanych we wniosku tj. za listopad, grudzień 2009 r. i styczeń 2010 r.).

Jak wynika z treści wniosku, wątpliwości Wnioskodawcy, odnoszą się do wymogu spełnienia warunku, określonego w art. 89a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż stosownie do powołanego wyżej przepisu, warunek aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji należy odnosić wyłącznie do terminu (daty) dokonania dostawy towaru lub świadczenia usługi. Natomiast na dzień dokonania korekty podatku należnego z tytułu świadczenia usługi dłużnik jak również wierzyciel muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni w myśl art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.

Przepis art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, wskazuje, że dostawa towaru lub świadczenie usług musi być dokonana na rzecz określonego podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Zatem przepis ten odnosi się do momentu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona.

A zatem w sytuacji, gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi (faktura VAT wystawiona w listopadzie, grudniu 2009 r. oraz styczniu 2010 r.) będące przedmiotem korekty zostały dokonane w okresie, gdy podatnik-dłużnik był czynnym podatnikiem VAT nie będącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, Wnioskodawca będzie miał prawo skorygowania podatku należnego z tytułu świadczenia ww. usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, o ile Wnioskodawca rzeczywiście spełnia wszystkie wymienione w art. 89a ustawy o VAT warunki co do wszystkich wierzytelności wskazanych we wniosku tj. z listopada, grudnia 2009 r. i stycznia 2010 r.).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl