IBPP2/443-667/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-667/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu od wydatków związanych z procesem inwestycyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu od wydatków związanych z procesem inwestycyjnym, podstawy opodatkowania usługi udzielenia koncesji, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi udzielenia koncesji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje w ramach Działania 6.1. Regionalnego Programu Operacyjnego (...) projekt pn. (...).

Inwestorem projektu budowy MCK jest Miasto K. poprzez realizujący tę inwestycję Wydział Inwestycji.

Celem projektu jest budowa Międzynarodowego Centrum Kongresowego. W obiekcie znajdować się będą m.in.: sala wielofunkcyjna, sala bankietowa, foyer sali bankietowej, audytorium, sale konferencyjne, biura wystawców.

Całkowita wartość projektu wynosi 303 285 381,13 zł brutto. Wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 303 034 395,67 zł w tym podatek VAT 54 574 064,67 zł, natomiast wartość kosztów niekwalifikowanych to 985,46 zł w tym podatek VAT 154,00 zł.

Koszty wdrożenia projektu zostaną poniesione w 50,42% z dotacji UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 49,58% zostanie pokryte środkami własnymi inwestora - Miasta K. w tym 39,55% kredytem inwestycyjnym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Dofinansowanie ze środków EFRR wynosi 152 915 992,30 zł, co stanowi 50,42% wydatków kwalifikowanych.

Miasto K. wybuduje obiekty MCK, natomiast Koncesjonariusz będzie na tych obiektach świadczył usługi operatora.

Po zrealizowaniu projektu Miasto K. pozostanie właścicielem Międzynarodowego Centrum Kongresowego, natomiast działalność operacyjną będzie prowadzić operator. Operator zostanie wybrany w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi. Przedmiotem koncesji będzie świadczenie przez Koncesjonariusza kompleksowych usług utrzymania zarządzania MCK (zarządzanie, eksploatacja i świadczenie usług). Działalność gospodarcza koncesjonariusza polegać będzie na oferowaniu usług na rynku tj. zarządzanie obiektem, organizowanie kongresów, wystaw, targów, oferowanie powierzchni pod wynajem, świadczenie usług gastronomicznych, usługi parkingowe itp.

Koncesjonariusz będzie ponosił ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji. Miasto K. jako właściciel powstałej w ramach projektu infrastruktury nie będzie stroną w umowach podpisywanych pomiędzy Operatorem, a najemcami powierzchni w MCK ani organizatorami eventów prowadzących działalność na terenie obiektu.

Budowa MCK leży po stronie Miasta K. i Koncesjonariusz (Operator) nie będzie świadczył wzajemnie żadnych świadczeń związanych z budową a zatem nie zafakturuje "przedmiotu koncesji" tj. budowy MCK. Podatek VAT zawarty w fakturach zakupu dotyczy tylko robót budowlanych realizowanych przez Miasto K.

Koncesjonariusz (Operator) na podstawie umowy koncesji na usługi zarządzania zawartej z Miastem K. zobowiązany będzie do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowić będzie wyłączne prawo do korzystania z MCK.

Koncesjonariusz będzie uiszczał na rzecz Koncesjonodawcy płatności z tytułu prawa do pobierania pożytków składające się z części stałej i zmiennej. Część stała to opłata koncesyjna, natomiast część zmienna będzie stanowić% przychodu operacyjnego Koncesjonariusza (przychody operacyjne to wszelkiego rodzaju przychody generowane przez MCK w tym w szczególności z tytułu najmu powierzchni, sprzedaży biletów na imprezy, umów sponsorskich i marketingowych, świadczenia usług gastronomicznych oraz inne przychody). W zakresie przychodów dotyczących części zmiennej Miasto K. z uwagi na trwałość projektu (środki z UE) może realizować przychody dopiero po upływie 5 lat.

Zatem odliczenie podatku VAT w fakturach zakupu związanych z budową będzie miało jedynie związek z przychodami opodatkowanymi z tytułu osiągania przez Miasto udziałów w dochodach z tytułu opłaty stałej tj. opłaty koncesyjnej oraz w przyszłości z opłaty zmiennej.

Świadczeniem wzajemnym pomiędzy Koncesjonodawcą a Koncesjonariuszem będzie prawo do czerpania pożytków z przedmiotu koncesji w zamian za opłatę koncesyjną. Prawo to będzie usankcjonowane w umowie koncesji na usługi zarządzania.

Dodatkowo w piśmie z dnia 2 października 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę Międzynarodowego Centrum Kongresowego, w którym znajdować się będzie m.in.: sala wielofunkcyjna, sala bankietowa, foyer Sali bankietowej, audytorium, sale konferencyjne, biura wystawców.

Ponieważ umowa koncesji na usługi zarządzania nie jest jeszcze zawarta zakłada się, że opłata stała będzie pobierana na początku każdego roku. Ostatecznie będzie to wynikiem negocjacji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

I.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie wydatków związanych z procesem inwestycyjnym, a mianowicie;

1.

Wstępne Studium Wykonalności (wykonanie oraz tłumaczenie),

2.

Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję MCK (przygotowanie materiałów konkursowych, honoraria sędziów, nagrody i wyróżnienia).

3.

Wykonanie badań technicznych (usługi geotechniczne).

4.

Wykonanie projektu (projekt koncepcyjny, dokumentacja projektowa, specyfikacja techniczna i kosztorys inwestorski).

5.

Usługi doradcze dotyczące Programu funkcjonalno-użytkowego dla MCK.

6.

Opinia prawna dotycząca występowania pomocy publicznej w ramach projektu MCK.

7.

Ekspertyza dotycząca występowania pomocy publicznej w ramach projektu.

8.

Wykonanie Studium Wykonalności.

9.

Program funkcjonalno-użytkowy (wykonanie i tłumaczenie).

10.

Roboty przygotowawcze (roboty budowlane).

11.

Stan zerowy (roboty budowlane).

12.

Stan surowy zamknięty (roboty budowlane).

13.

Instalacje wewnętrzne (roboty budowlane).

14.

Roboty wykończeniowe i wyposażenie stałe (roboty budowlane oraz urządzenia na stałe zamontowane w tym wyposażenie wprost związane z funkcjonowaniem instalacji sterowniczych, instalacji bytowych, alarmowych np. wietlenie, czujniki dymu, tryskacze, ropy).

15.

Przyłącza i zagospodarowanie terenu (roboty budowlane).

16.

Promocja.

17.

Nadzór inwestorski - inżynier kontraktu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiący iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - że posiada możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wymienionych wydatków związanych z procesem inwestycyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definiują pojęcie, odpowiednio, dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania VAT - jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje przepis art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego na wstępie rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi zamierza wyłonić Operatora tj. Koncesjonariusza, któremu udzieli koncesji. Przedmiotem koncesji będzie świadczenie kompleksowych usług utrzymania zarządzania MCK. Działalność koncesjonariusza polegać będzie na oferowaniu usług na rynku. Koncesjonariusz będzie ponosił ryzyko wykonywania koncesji. Wnioskodawca podkreślił, że Koncesjonariusz nie będzie świadczył wzajemnie żadnych świadczeń związanych z budową, nie zafakturuje "przedmiotu koncesji" tj. budowy MCK. Podatek VAT dotyczy tylko robót budowlanych realizowanych przez Wnioskodawcę. Koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji na usługi zarządzania zobowiązany będzie do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowić będzie wyłączne prawo do korzystania z MCK. Z tytułu udzielonej koncesji Wnioskodawca będzie otrzymywał od koncesjonariusza wynagrodzenie w postaci opłaty koncesyjnej składającej się z części stałej i zmiennej.

Z powyższego wynika zatem, że przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym, bowiem po zrealizowaniu inwestycji w postaci Międzynarodowego Centrum Konferencyjnego (MCK) koncesjonariusz będzie miał wyłączne prawo do korzystania z MCK a udzielona przez Wnioskodawcę koncesja, za którą pobierane będzie wynagrodzenie w postaci opłaty koncesyjnej stanowić będzie czynność opodatkowaną na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczyć więc będzie odpłatną usługę na rzecz Koncesjonariusz, która to czynność opodatkowana będzie podatkiem VAT.

Zatem jak słusznie wskazał Wnioskodawca odliczenie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu związanych z budową będzie miało związek z udzieloną koncesją, która stanowi w tym przypadku czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca wybuduje, tj. poniesie nakłady związane z utworzeniem Międzynarodowego Centrum Kongresowego z przeznaczeniem do świadczenia usług polegających na udzieleniu uprawnienia do korzystania z tego obiektu poprzez udzielenie koncesji na zarządzanie i utrzymanie przedmiotowego obiektu - która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu poniesionych wydatków związanych z wybudowaniem obiektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, iż zmiana któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje utratę ważności interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr II i III została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl