IBPP2/443-662/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-662/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca świadcząc usługi budowlane na rzecz inwestorów i budując zgodnie z treścią zawieranych w tym celu z inwestorami umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować świadczone usługi budowlane fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca świadcząc usługi budowlane na rzecz inwestorów i budując zgodnie z treścią zawieranych w tym celu z inwestorami umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować świadczone usługi budowlane fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2009 r. znak: IBPP2/443-386/09/B oraz pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestrze Przedsiębiorców. Posiada numer identyfikacyjny REGON, Numer Identyfikacji Podatkowej. W ramach przedmiotu działalności Wnioskodawcy mieści się m.in. wykonywanie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę inwestycji - zespołu budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne". Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji ww. inwestycji, a po jej wykonaniu sprzedawać gotowe budynki mieszkalne jednorodzinne ich docelowym nabywcom.

W ramach realizacji inwestycji Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z nabywcami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. "developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie "pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki i kuchni. Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200 - 400 m 2.

Ponadto Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność w zakresie wykonywania na zlecenie osób 3 (inwestorów) budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne".

W ramach powyższej działalności Wnioskodawca wykonywał będzie na zlecenie, na terenie należących do osób 3 (inwestorów) nieruchomości, kompleksowe roboty budowlane, polegające na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych dla ich docelowych właścicieli (inwestorów). Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z inwestorami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. "developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie "pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki (...) i kuchni (...). Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200-400 m 2.

Natomiast w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), Wnioskodawca stwierdził, że:

1.

Według jego wiedzy symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obowiązującym dla:

a.

świadczonych przez niego usług na rzecz inwestorów - to jest wykonania kompleksowych robót budowlanych, polegających na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych w standardzie wykonania tzw. "developerskim" lub tzw. "pod klucz" - jest symbol 41.00.30.0 - "Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudowa lub remontami istniejących budynków)",

b.

dostawy wyposażenia budynków Wnioskodawca nie planuje wykonywania usług polegających na odrębnej dostawie wyposażenia budynków, nie stanowi to zatem przedmiotu jego zapytania.

2.

Elementy wykonywanych przez niego gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych (klasyfikowanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 budynki mieszkalne" grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne"), o których mowa we wniosku, takie jak alarmy czy bramy garażowe, umieszczone będą w obrębie ww. budynków mieszkalnych, jednak Wnioskodawca nadmienia iż nie planuje wykonywania usług polegających na odrębnym dostarczaniu i montowaniu takich elementów budynków, lecz elementy te mieściły się będą w kompleksowym wykonaniu przez niego gotowych budynków mieszkalnych.

Ponadto w ślad za ww. pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca przesłał pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), w którym dodatkowo wyjaśnił, że według jego wiedzy symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU) obowiązującym dla świadczonych przez niego usług na rzecz inwestorów - to jest wykonania kompleksowych robót budowlanych, polegających na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych w standardzie wykonania tzw. "developerskim" lub tzw. "pod klucz" - jest:

symbol 41.00.30.0 - "Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)" według nomenklatury zawartej w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)

to jest symbol 45.21.11-00.00 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym jedno lub dwurodzinnym:" według nomenklatury zawartej w nieobowiązującym już rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca świadcząc usługi budowlane na rzecz inwestorów i budując zgodnie z treścią zawieranych w tym celu z inwestorami umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien je udokumentować świadczone usługi budowlane fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 27 lipca 2009 r. znak: IBPP2/443-386/09/BW, Wnioskodawca wskazał, że pytanie to dotyczy stawki podatku VAT na usługi wykonania budynków w różnym standardzie, jednak każdorazowo usługa wykonania samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia, wskazane w treści złożonego w niniejszym postępowaniu wniosku.

a.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. developerskim" będzie to np. wylewka, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, grzejniki c.o. bądź ogrzewanie podłogowe, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe.

b.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. "Pod klucz" będą to składniki wymienione wyżej (jako składające się na standard wykończenia tzw. "developerski"), a ponadto np. parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety, wykładziny, meble w pokojach, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi budowlane na rzecz inwestorów i budując zgodnie z treścią zawieranych w tym celu z inwestorami umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować świadczone usługi budowlane fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdził, iż podstawowe zasady opodatkowania świadczenia przez przedsiębiorców usług (w tym usług budowlanych) oraz sprzedaży (dostawy) towarów podatkiem VAT przewidują, iż sprzedaż towarów jak i świadczenie usług winno być opodatkowane tym podatkiem naliczonym według stawki podstawowej - to jest 22%. Jednak w sytuacjach w ustawie o VAT (oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy) szczegółowo opisanych, zasada ta nie znajduje zastosowania (stosować należy inne stawki podatku lub też dana czynność jest z opodatkowania VAT zwolniona), co musi jednak znajdować podstawę w przepisach tejże ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że jednym z przepisów szczególnych regulujących w sposób odmienny niż to wyżej wskazano opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży (dostawy) obiektów budowlanych lub ich części, jest przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, nakazujący do dostawy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części stosować stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, to jest stawkę 7%. Ten sam przepis nakazuje stosować stawkę podatku VAT 7% do budowy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części.

Wnioskodawca stwierdził, iż przepisy ustawy o VAT nie różnicują prawno podatkowej klasyfikacji stanowiących przedmiot sprzedaży (dostawy) lub budowy obiektów budowlanych lub ich części ze względu na standard, w jakim zostały wykonane (to jest ze względu na rodzaj materiałów użytych do wykonania budynku oraz jego wykończenia), stąd standard wykonania inwestycji (standard "developerski" lub standard "pod klucz") jest na potrzeby wskazania prawidłowej stawki podatku VAT obojętny.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku VAT 7% stosować należy m.in. do dostawy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i do budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to jest - zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 12a ustawy o VAT - m.in. do dostawy oraz budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Ponadto zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2.

Zakres stosowania stawki podatku VAT 7% doprecyzowują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 2 pkt 2 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT. Ponadto, zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Z zestawienia powołanych wyżej przepisów, to jest art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dostawa oraz budowa obiektów budownictwa mieszkaniowego - w tym m.in. budynków mieszkalnych (to jest budynków klasyfikowanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne") opodatkowana być winna jednolicie stawką podatku VAT 7%, bez względu na standard 2, czy też jest większa od 300 m 2.

Wnioskodawca stwierdził, iż jego stanowisko znajduje także potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych dotychczas w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawach: BPP2/443-1024/08/WN, IBPP2/443-700/08/WN, IBPP2/443-707/08/UH, IBPP2/443-315/08/WN, IBPP2/443-865/08/JCi, IBPP2/443-819/08/ASz.

Mając na uwadze powoływane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż jego stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z yłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264

- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Należy tutaj też wskazać, w związku z tym, iż Wnioskodawca będzie wykonywał kostkę brukową przed domem, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

a.

roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W tym miejscu podkreślić należy, iż zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego, miało miejsce tylko i wyłącznie wtedy, gdy usługi te zostały wykonane do dnia 31 grudnia 2007 r.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008 r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż bez znaczenia jest tutaj powierzchnia domu bowiem podstawą zastosowania stawki 7% będzie:

* w przypadku usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu do 300 m 2 - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,

* dla usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu ponad 300 m 2 - § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą, przeprowadzane poza bryłą budynku sklasyfikowanego wg PKOB 11, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, objęte są stawką podatku w wysokości 22%.

W przedmiotowej sprawie tut. organ pragnie jednakże wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku mieszkalnego, a zatem nie odnosi się do kwestii wyposażenia takiego budynku jako części składowej.

Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Ponadto, w art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności (...).

Aby uzyskać atrybut części składowej rzeczy nadrzędnej, w tym przypadku domu, wyposażenie dodatkowe powinno być połączone z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

1.

więź fizykalno - przestrzenna,

2.

więź funkcjonalna (gospodarcza),

a połączenie będzie miało charakter trwały (nie dla przemijającego użytku).

Przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Wskutek takiego połączenia elementy wykończenia dodatkowego powinny stracić byt w sensie prawnym, gospodarczym i fizycznym. Zatem elementy wykończenia dodatkowego nie będą mogły samoistnie stanowić rzeczy, lecz powinny tworzyć z mieszkaniem jedną całość. Stosownie jednak do art. 47 § 3 k.c. przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Odmienne znaczenie, aniżeli część składowa, posiada przynależność. i tak, przynależnymi są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi (art. 51 § 1 k.c.). Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną (art. 51 § 3 k.c.).

Pojęcie przynależności należy zatem odróżnić od pojęcia części składowej, bowiem związek, jaki zachodzi pomiędzy rzeczą przynależną (pomocniczą), a rzeczą główną, jest luźniejszy niż związek pomiędzy częścią składową, a rzeczą nadrzędną. Wprawdzie przynależności i części składowe dzielą los prawny rzeczy głównej (nadrzędnej), lecz w przypadku przynależności zasada ta nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego. Pomiędzy rzeczą główną, a przynależną zachodzi wyłącznie związek funkcjonalny. Nie ma więc ścisłej więzi fizycznej, która powoduje, że rzecz staje się częścią składową innej rzeczy. W stosunku przynależności występują dwa odrębne podmiotowe prawa własności - do rzeczy głównej i do rzeczy pomocniczej. Zatem, przynależność (rzecz pomocnicza) nie traci samodzielnego bytu prawnego wskutek jej związku z rzeczą główną - pozostaje, w przeciwieństwie do części składowej, samoistną rzeczą ruchomą. Dlatego też przynależność może stanowić przedmiot samoistnego obrotu, natomiast część składowa nie może być przedmiotem odrębnej dostawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wymienione we wniosku elementy w postaci umeblowania, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni. nie będą spełniały definicji elementów trwale związanych z budynkiem i stanowiących jego część składową w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Należą bowiem do nich te części, których odłączenie spowoduje uszkodzenie lub istotną zmianę całości, bądź też uszkodzenie lub zmianę elementu odłączonego (jego bezużyteczność).

Należy tutaj też wskazać, iż stosownie do treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność w zakresie wykonywania na zlecenie osób budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11 "budynki mieszkalne". Budynki wykonywane będą w standardzie wykończenia tzw. "developerskim" jak też w standardzie "pod klucz".

Według Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi na rzecz inwestorów - to jest wykonanie kompleksowych robót budowlanych polegających na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych w standardzie wykonania tzw. "developerskim" lub tzw. "pod klucz" mieszczą się według nomenklatury zawartej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 45.21.11.-00.00 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym jedno-lub dwurodzinnym".

Wnioskodawca wskazał też, że elementy wykonywanych przez niego gotowych budynków mieszkalnych, o których mowa we wniosku, takie jak alarmy czy bramy garażowe umieszczane będą w obrębie ww. budynków mieszkalnych.

Jednakże w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) Wnioskodawca wskazał, że pytanie jego dotyczy stawki podatku VAT na usługi wykonania budynków w różnym standardzie, jednak każdorazowo usluga wykonania samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia, wskazane w treści złożonego w niniejszym postępowaniu wniosku.

W tym stanie rzeczy, mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny, stanowisko Wnioskodawcy, że budowa obiektów budownictwa mieszkaniowego - w tym m.in. budynków mieszkalnych (to jest budynków klasyfikowanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne") opodatkowana być winna jednolicie stawką podatku VAT 7%, bez względu na standard budynku oraz okoliczność, czy powierzchnia użytkowa stanowiącego przedmiot dostawy domu jednorodzinnego jest mniejsza lub równa 300 m 2, czy też jest większa od 300 m 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Podkreślić tutaj należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania:

* opisanych we wniosku usług na rzecz inwestorów - według PKWiU oraz

* wskazanych we wniosku budynków-według PKOB.

Ponadto należy zaznaczyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów zdarzenia przyszłego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę).

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, w jego ocenie prezentowane przez niego stanowisko w sprawie.

Interpretacje te nie stanowią bowiem źródła prawa i zostały wydane w indywidualnej sprawie innych podatników. Ponadto należy zauważyć, iż dotyczą odmiennych stanów faktycznych.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca wysokości stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży, wybudowanych zgodnie z treścią zawieranych umów, budynków mieszkalnych, o powierzchni użytkowej budynku mniejszej niż 300 m 2 lub większej niż 300 m 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Krakow, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl