IBPP2/443-661/10/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-661/10/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu do siedziby tut. organu 16 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 10 listopada 2010 r.) oraz pismem dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych i przedszkolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 10 listopada 2010 r.) oraz pismem dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych i przedszkolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zarząd Oświaty i Wychowania (Wnioskodawca) jest jednostką budżetową Gminy, utworzoną w celu wykonywania zadań organu prowadzącego gminne szkoły i przedszkola, w tym z zakresu obsługi ekonomiczno-administracyjnej tych szkół i przedszkoli, o jakich mowa w art. 5 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie jest też nim żadna szkoła lub przedszkole prowadzone przez Gminę. W szkołach i przedszkolach prowadzona jest działalność statutowa, obejmująca m.in. opiekę nad dziećmi i prowadzenie zajęć edukacyjnych. W szkołach i przedszkolach działają stołówki, jako ich integralna część, zatrudniające personel, stanowiący pracowników przedszkola lub szkoły. Posiłki są przygotowywane przez personel stołówki. Rodzice dzieci korzystających z tych stołówek opłacają koszt produktów spożywczych użytych do przygotowywania posiłków.

Zdaniem Wnioskodawcy posiłki w stołówkach szkolnych i przedszkolnych są elementem składowym usługi w zakresie edukacji mieszczącym się w całości w PKWiU 80, a w związku z tym podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z posiłków w stołówkach, o których mowa wyżej, korzystają również, odpłatnie, pracownicy szkoły lub przedszkola, w której działa dana stołówka. W skład opłaty, ponoszonej przez pracowników, oprócz kosztów produktów wchodzą koszty wynagrodzenia personelu stołówki, składki od tych wynagrodzeń oraz pozostałe koszty utrzymania stołówki. Możliwość korzystania z posiłków w stołówce oraz sposób kalkulacji opłat za posiłki określają przepisy art. 67a ustawy o systemie oświaty (w brzmieniu aktualnie obowiązującym).

Zdaniem podatnika również opłaty za posiłki, ponoszone przez pracowników szkoły lub przedszkola, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług - na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 15 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

wydawanie posiłków dla pracowników szkół i przedszkoli mieści się w PKWiU 80,

2.

opłaty wnoszone przez rodziców dzieci oraz pracowników szkół i przedszkoli pobierane są przez zatrudnione osoby, wyznaczone przez dyrektora placówki oświatowej, a następnie wpłacane na wyodrębniony rachunek bankowy Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania w S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wydawanie posiłków w przedszkolach i szkołach stosuje się zwolnienie z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: w stosunku do opłat za posiłki w przedszkolu i szkole istnieje zwolnienie podatkowe przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik nr 4, poz. 7).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 10 listopada 2010 r.) Wnioskodawca dokonał uzupełnienia swojego stanowiska, natomiast w piśmie z dnia 15 listopada 2010 r. - dokonał modyfikacji pytania w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 9 sierpnia 2010 r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy zawartych w ww. pismach z dnia 9 listopada oraz 15 listopada 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publiczne, a także grunty.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie Wnioskodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Organ podatkowy nie jest bowiem organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez podatnika. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PkWiU.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej wydanych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gminny Zarząd Oświaty i Wychowania (Wnioskodawca) jest jednostką budżetową Gminy, utworzoną w celu wykonywania zadań organu prowadzącego gminne szkoły i przedszkola, w tym z zakresu obsługi ekonomiczno-administracyjnej tych szkół i przedszkoli, o jakich mowa w art. 5 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie jest też nim żadna szkoła lub przedszkole prowadzone przez Gminę. W szkołach i przedszkolach prowadzona jest działalność statutowa, obejmująca m.in. opiekę nad dziećmi i prowadzenie zajęć edukacyjnych. W szkołach i przedszkolach działają stołówki, jako ich integralna część, zatrudniające personel, stanowiący pracowników przedszkola lub szkoły. Posiłki są przygotowywane przez personel stołówki. Rodzice dzieci korzystających z tych stołówek opłacają koszt produktów spożywczych użytych do przygotowywania posiłków.

Wnioskodawca wskazał, że wydawanie posiłków dla pracowników szkół i przedszkoli mieści się w PKWiU 80.

Opłaty wnoszone przez rodziców dzieci oraz pracowników szkół i przedszkoli pobierane są przez zatrudnione osoby, wyznaczone przez dyrektora placówki oświatowej, a następnie wpłacane na wyodrębniony rachunek bankowy Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania w S.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile usługi świadczone przez szkoły i przedszkola polegające na wydawaniu posiłków, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji), a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to w niniejszym przypadku, wydawanie posiłków w przedstawionym stanie faktycznym podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług według PKWiU.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl