IBPP2/443-65/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-65/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów usług czynności dotyczących reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów usług czynności dotyczących reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych należy do Starosty i jest wykonywane zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w swoich strukturach organizacyjnych posiada Wydział Geodezji i Kartografii, a w ramach tego wydziału funkcjonuje Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, którego zadaniem jest gromadzenie zasobu geodezyjnego dla zainteresowanych za odpłatnością.

Opłaty za udostępnianie danych z zasobu określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Przedmiotowe rozporządzenie nie reguluje natomiast sprawy kosztów reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, które to czynności są niezbędne dla prawidłowego wykonania czynności podstawowych, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Opłaty za wykonanie tych dodatkowych, ale jednocześnie niezbędnych czynności ustalone zostały w Zarządzeniu Starosty.

W dotychczasowej praktyce podatnik podatku od towarów i usług, jakim do dnia 31 grudnia 2010 r. było Starostwo Powiatowe, a od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiat, opierając się na informacji uzyskanej w roku 2004 od Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Starostwa Powiatowego, traktował wykonanie reprodukcji map związanych z usługami geodezyjnymi za wykonanie których opłaty reguluje Zarządzenie Starosty, jako czynności sklasyfikowane w PKWiU 75.14.12 - usługi o charakterze ogólnym świadczone na rzecz administracji publicznej, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy.

W związku z powyższym na udokumentowanie tych czynności Starostwo Powiatowe wystawiało faktury VAT, ujmując w nich ww. czynności, jako czynności zwolnione, a obrót wynikający z tych faktur wykazywało w ewidencji sprzedaży oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku ORD-IN - pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. - Wnioskodawca wskazał, iż w zarządzeniu Starosty ustalono opłaty za czynności dotyczące reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. Wydanie ww. zarządzenia Starosty było spowodowane faktem, iż w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333) i w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) nie ma określonych opłat za sporządzenie kopii oraz aktualizacji treści mapy zasadniczej.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż wnioskowana interpretacja podatkowa ma dotyczyć przepisów ustawy o VAT, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynności dotyczące reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym (opłaty określone w zarządzeniu Starosty) są zwolnione z podatku od towarów i usług, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za czynności wykonywane z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne jest - zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - daniną publiczną, obowiązek jej wniesienia wynika, bowiem z przepisów o charakterze publicznoprawnym.

Jednocześnie, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wprawdzie przepis art. 15 ust. 6 wymienia tylko, jako nieuznawanych, za podatników VAT w zakresie czynności wymienionych w tym artykule wyłącznie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujących te organy, jednakże zasada równości wymaga, aby wykonujący te same czynności dla celów podatkowych traktowani byli jednakowo. Oznacza to, że również Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej, polegające na gromadzeniu i prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianiu tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym nie jest - w zakresie tych czynności - podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie, Powiat, realizując zadania udostępniania danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nie występuje, jako podmiot świadczący odpłatnie usługi w zakresie kopiowania materiałów stanowiących własność osób trzecich. Sporządzanie, bowiem informacji, jak również kopii materiałów będących w ww. zasobie jest nierozłącznie związane z techniczną realizacją wniosków osób zainteresowanych pozyskaniem danych z tego zasobu, bez tych dodatkowych czynności nie jest bowiem możliwe wykonanie czynności podstawowej, jaką jest zrealizowanie wniosku osoby zainteresowanej uzyskaniem danych z zasobu. W ocenie Wnioskodawcy, są to usługi pomocnicze do usługi podstawowej, nie stanowią one bowiem celu samego w sobie, lecz służą jako środek do właściwego wykonania usługi podstawowej.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynności wykonywania reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, jako czynności pomocnicze do usługi podstawowej, jaką jest udostępnianie osobom trzecim danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, są zwolnione z podatku VAT, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące "czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powołanych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W świetle powyższego, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.

Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

* jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,

* odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie).

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W podobnej kwestii wypowiedział się ETS w wyroku z dnia 16 września 2008 r. sygn. C-288/07, który orzekł, że zgodnie z art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują i transakcjami, które zawierają jako organy władzy publicznej (...). Aby przepis ten mógł zostać zastosowany muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki, to znaczy działalność musi być wykonana przez podmiot prawa publicznego i musi być ona wykonywana jako organ władzy publicznej. Dalej w cyt. wyroku Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że jedynie w drodze odstępstwa od zasady ogólnej, niektóre rodzaje działalności o charakterze gospodarczym nie podlegają podatkowi VAT. Jedno z tych odstępstw zostało przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy, na podstawie którego działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego działające w charakterze organów władzy publicznej nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Odstępstwo to przewiduje głównie działalność wykonywaną przez podmioty prawa publicznego, działające w charakterze organów władzy publicznej, która będąc działalnością gospodarczą, jest ściśle związana z wykonywaniem prerogatyw władztwa publicznego. W tych okolicznościach nieopodatkowanie podatkiem VAT tych podmiotów z tytułu tej działalności najprawdopodobniej nie ma skutku antykonkurencyjnego, ponieważ działalność ta jest prowadzona przez sektor publiczny na zasadzie wyłączności. Jednocześnie należy nadmienić, iż przepis art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy znajduje odzwierciedlenie w obecnie obowiązującym przepisie art. 13 ust. 1 zdanie pierwsze ww. Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne).

W myśl art. 18 pkt 3 ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty - w zakresie zasobu powiatowego.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do art. 40 ust. 3c ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (...).

W art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b) ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

W myśl art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dochodami publicznymi są daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw.

Z treści wniosku wynika, że do dnia 31 grudnia 2010 r. Starostwo Powiatowe, a od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, polegające na gromadzeniu i prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianiu tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności Powiatu (organu władzy publicznej), obsługiwanego przez Starostwo (urząd obsługujący ten organ), polegające na udostępnianiu powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego na podstawie przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat (Starostwo powiatowe), jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Zatem w zaistniałej sytuacji, opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za udostępnianie informacji oraz materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., stanowią daninę publiczną. Tym samym, nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, które podejmuje jako podmiot prawa publicznego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że oprócz czynności wskazanych w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne, Powiat sporządza reprodukcje map na papierze, folii, reprodukcje na ksero, wykonuje wydruki komputerowe tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, które to czynności są niezbędne dla prawidłowego wykonania czynności podstawowych, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Opłaty za wykonanie tych dodatkowych, ale jednocześnie niezbędnych czynności ustalone zostały w Zarządzeniu Starosty.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że dodatkowe czynności techniczne (np. reprodukcje map na papierze, folii, reprodukcje na ksero, wykonanie wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym), należy odróżnić od czynności, za które opłaty zostały ustalone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Wspomniane czynności nie mieszczą się w zakresie zadań ustawowych Powiatu (Starosty). Ustalenie opłat za dodatkowe czynności techniczne świadczy o tym, że stosunki łączące Powiat (Starostwo Powiatowe) z petentami mają charakter cywilnoprawny.

Czynności te nie korzystają ze zwolnienia określonego powołanym § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., gdyż zwolnienie to dotyczy czynności innych niż mające charakter cywilnoprawny.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż Powiat, realizując zadania udostępniania danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nie występuje, jako podmiot świadczący odpłatnie usługi w zakresie kopiowania materiałów stanowiących własność osób trzecich, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii rozstrzygnięcia, czy czynności wykonywania reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, stanowią czynności pomocnicze do usługi podstawowej, jaką jest udostępnianie osobom trzecim danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej nie regulują kwestii czynności złożonych.

W opisanej sytuacji, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja celem określenia, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie. Z art. 2 ust. 1 lit. a) i c Dyrektywy Rady 2006/112/WE wynika, iż każda czynność powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jednak jeżeli czynność jest złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Aby odpowiednio zakwalifikować daną transakcję, należy określić jej cechy charakterystyczne. W przypadku, gdy transakcja składa się z kilku elementów, stanowią one jedną dostawę, w szczególności w przypadku, gdy jeden element należy postrzegać jako stanowiący usługę podstawową, podczas gdy pozostałe należy traktować jako usługi pomocnicze, traktowane pod względem podatkowym tak jak usługa podstawowa; usługę należy traktować jako pomocniczą do usługi głównej, gdy usługa ta nie stanowi dla klientów celu sama w sobie, a jedynie umożliwia lepsze wykonanie podstawowej świadczonej usługi.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla podatnika celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej - dominującej. Usługa pomocnicza, ażeby mogła zostać uznana za część usługi złożonej, musi realizować jeden ściśle określony cel, tj. musi ona przyczyniać się do lepszego wykorzystania przez nabywcę usługi złożonej wchodzącej w jej zakres usługi zasadniczej.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że wykonywanie czynności pomocniczych uznaje się za część usługi głównej tylko w odniesieniu do usług, które są niezbędne do świadczenia usługi podstawowej (są z nią ściśle związane). W tej sprawie dodatkowe czynności techniczne świadczone przez Powiat osobom trzecim (sporządzanie informacji, wykonywanie reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny) nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. udostępniania zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Należy zatem stwierdzić, że wykonywanie reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, stanowiących dodatkowe czynności techniczne, wykracza poza zakres obowiązków ustawowych i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze powyższe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że sporządzanie, informacji, jak również kopii materiałów będących w ww. zasobie jest nierozłącznie związane z techniczną realizacją wniosków osób zainteresowanych pozyskaniem danych z tego zasobu, oraz że bez tych dodatkowych czynności nie jest możliwe wykonanie czynności podstawowej, jaką jest zrealizowanie wniosku osoby zainteresowanej uzyskaniem danych z zasobu. Tym samym, za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż są to usługi pomocnicze do usługi podstawowej, nie stanowią one bowiem celu samego w sobie, lecz służą jako środek do właściwego wykonania usługi podstawowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż czynności wykonywania reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, jako czynności pomocnicze do usługi podstawowej, jaką jest udostępnianie osobom trzecim danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, są zwolnione z podatku VAT, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące "czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych", należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl