IBPP2/443-646/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-646/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2010 r. (data pływu 3 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac konserwatorskich dotyczących Ratusza oraz płyty Rynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2010 r. (data pływu 3 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac konserwatorskich dotyczących Ratusza oraz płyty Rynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina C. planuje przystąpić do realizacji kompleksowego projektu polegającego na prowadzeniu prac związanych z rewitalizacją zabytkowego układu urbanistycznego centrum C. W ramach projektu realizowane będą prace konserwatorskie na obiektach wpisanych do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Prace konserwatorskie dotyczyć będą budynku Ratusza oraz Płyty Rynku w obrębie Ratusza. Planowane prace wynikają z konieczności odtworzenia pierwotnych walorów historycznych obiektów oraz zabezpieczenie przed ich dalszą dewastacją.

W ramach prac konserwatorskich wchodzić będą w odniesieniu do:

1.

Budynku Ratusza:

1.1. Zabezpieczenie ścian i posadzek przed wodami gruntowymi i opadowymi poprzez:

1.1.1. Remont izolacji poziomej ścian wewnętrznych i zewnętrznych metodą iniekcji ciśnieniowej,

1.1.2. Remont izolacji pionowej ścian zewnętrznych na powierzchni,

1.1.3. Remont kolektora deszczowego przejmującego wody opadowe z rynien dachu Ratusza,

1.1.4. Wykonanie izolacji poziomej pod posadzkami oraz przywrócenie pierwotnego ich charakteru,

1.2.Zabezpieczenie ścian cokołu Ratusza przed rozwojem procesów grzybowych poprzez skucie kilkunastocentymetrowej warstwy zaprawy cementowej i wyeksponowanie cokołu z piaskowca, co pozwoli na oddychanie ścian i powstrzymanie procesów rozwoju pleśni i grzyba na ścianach,

1.3. Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,

1.4. Remont instalacji c.o.,

1.5. Wymiana wyeksploatowanego pokrycia dachowego,

1.6. Zabezpieczenie przed wyładowaniami atmosferycznymi poprzez odtworzenie istniejącej instalacji odgromowej.

1.7. Remont instalacji wod - kan.

1.8. Remont oświetlenia zewnętrznego Ratusza i płyty Rynku podkreślającego zabytkowy charakter miasta wraz z remontem wewnętrznej i zewnętrznej instalacji elektrycznej,

1.9. Prace mające na celu przywrócenie walorów architektonicznych, jak malowanie ścian wewnętrznych i zewnętrznych.

2.

Płyty Rynku:

2.1. Remont istniejącej granitowej nawierzchni płyty Rynku poprzez usunięcie ubytków oraz nierówności wraz z wzmocnieniem podbudowy,

2.2. Remont nawierzchni chodników znajdujących się w obrębie płyty Rynku,

2.3. Konserwacja kamiennych murów oporowych,

2.4. Remont małej infrastruktury jak ławki i kosze.

W piśmie z dnia 3 listopada 2010 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż usługi ochrony zabytków należy zakwalifikować do PKWiU 92.52.12-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wykonywaniu ww. prac remontowych można na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę jak dla usług ochrony zabytków PKWiU: 92.52.12, czyli korzystających ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prace, które zamierza wykonać Gmina C., można zaliczyć do usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU: 92.52.12, ponieważ będą one prowadzone na podstawie uzyskanego pozwolenia Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków oraz pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

W związku z powyższym świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 92.52.12.00.00, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako niewymienione w wyłączeniach ze zwolnienia, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a)usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług

związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach, 5b)wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych, v usług wydawniczych,

7.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi.

Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. klasa 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (pod kategorią PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

1.

zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

2.

prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

3.

roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotował do realizacji projekt polegający na wykonaniu prac związanych z rewitalizacją zabytkowego układu urbanistycznego centrum C. W ramach projektu realizowane będą prace konserwatorskie na obiektach wpisanych do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Prace konserwatorskie dotyczyć będą budynku Ratusza oraz Płyty Rynku w obrębie Ratusza.

Wnioskodawca stwierdził, iż planowane prace wynikają z konieczności odtworzenia pierwotnych walorów historycznych obiektów oraz zabezpieczenie przed ich dalszą dewastacją. Wnioskodawca wskazał, iż usługi ochrony zabytków należy zakwalifikować do PKWiU 92.52.12-00.00.

Wnioskodawca wskazał, że prace wymienione w przedmiotowej sprawie, można zaliczyć do usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU: 92.52.12, ponieważ będą one prowadzone na podstawie uzyskanego pozwolenia Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków oraz pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wnioskodawca stwierdził również, iż świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 92.52.12.00.00 podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołany wyżej stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile opisane we wniosku prace zostały prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU 92.52.12-00.00, to do tych usług znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako czynności niewymienionych w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla podmiotów będących potencjalnymi wykonawcami opisanych we wniosku prac.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przez niego usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji ww. usług do właściwego grupowania statystycznego, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak, więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl