IBPP2/443-644/11/BW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydawania posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów oraz pracowników szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-644/11/BW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydawania posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów oraz pracowników szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu do tut. organu 30 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. organu 3 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy usługi stołówkowe polegające na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają zwolnieniu z podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy usługi stołówkowe polegające na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2011 r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 20 lipca 2011 r. znak: IBPP2/443-644/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest publiczną szkołą artystyczną o czteroletnim cyklu kształcenia, pracuje w oparciu o statut szkoły. Placówka jest jednostką budżetową i podlega Centrum...jako dysponent III-go stopnia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów i pracowników szkoły, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznik nr 4 do ustawy).

Stanowisko powyższe znajduje uzasadnienie m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z postanowienia tego wynika, iż:

* w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez niego stołówki zapewnia w okresie roku szkolnego wyżywienie wychowankom szkoły korzystającym z noclegów w jego internacie - realizowane w takich okolicznościach świadczenia stołówki szkoły/posiłek/ stanowi, obok związanego z nim świadczenia polegającego na zapewnieniu noclegu, element traktowany jako całość kwalifikacji do grupowania PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" Pod poz. nr 1 załącznika nr 4 do ustawy o VAT "Wykaz usług zwolnionych od podatku" zostały wymienione usługi z grupowania (ex) PKWiU 55.23.15-00.00 - Usługi zakwaterowania w bursach, i internatach i domach studenckich. Tak więc do wykonywanych odpłatnie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego internatu usług kwalifikowanych do grupowania PKWiU 55.23.15-00.00/ noclegi wraz z wyżywieniem w stołówce na rzecz własnych uczniów /zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

* W sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez stołówkę zapewnia swoim pracownikom oraz uczniom nie zamieszkującym w jego internacie - realizowane w takich okolicznościach świadczenia stołówki szkoły/posiłek/ mieści się w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji". Pod poz. nr 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT "Wykaz usług zwolnionych od podatku" zostały wymienione usługi z grupowania (ex) PKWiU 80 - Usługi w zakresie edukacji. Tak więc do wykonywanych odpłatnie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej stołówki usług ( posiłki na rzecz własnych uczniów i pracowników) kwalifikowanych do grupowania PKWiU 80, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Szkoła jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Data zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług VAT-5 przypada na dzień 6 marca 2000 r. na Państwowe Liceum. Natomiast na dzień 28 kwietnia 2006 r. przypada aktualizacja danych zgłoszenia. Aktualizacja dotyczy zmiany nazwy szkoły: Liceum.

Wnioskodawca w oparciu o statut szkoły § 7 realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych. Wnioskodawca umożliwia uczniom przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności, kształtowania postawy patriotyzmu, tolerancji, poczucia obowiązku, rozwijania u młodzieży przekonania o konieczności poszerzania dziedzictwa kulturowego.

Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, Wnioskodawca prowadzi również stołówkę szkolną mieszczącą się przy szkolnym internacie. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły.

Wnioskodawca prowadzi stołówkę samodzielnie - przez własnych pracowników, a posiłki są wydawane na terenie internatu. Z przygotowanych posiłków korzystają uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy tj. nauczyciele, pracownicy działu administracyjnego szkoły i internatu oraz pracownicy obsługi szkoły i internatu. Cena za jeden obiad kalkuluje się następująco:

1.

Cena obiadu dla ucznia obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła".

2.

Cena obiadu dla pracownika obejmuje:

* Koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła" oraz

* Koszt wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłku oraz koszt utrzymania stołówki.

Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz, czyli nie świadczy usług ogólnodostępnych, tylko jest przeznaczona dla uczniów i pracowników szkoły.

Na podstawie statutu Wnioskodawcy § 35.5 warunki korzystania ze stołówki szkolnej określa Dyrektor szkoły wydając zarządzenie o nr 18 z dnia 1 września 2009 r. w sprawie opłaty za wyżywienie dla uczniów szkoły oraz zarządzenie nr 19 z dnia 1 września 2009 r. w sprawie opłaty za wyżywienie dla pracowników szkoły.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej stołówki zapewnia w okresie szkolnym wyżywienie uczniom własnej szkoły mieszkającym w internacie - usługa korzysta ze zwolnienia z podatku VAT - do dnia 31 grudnia 2010 r. na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4, poz. 1 do ustawy) - po zmianach od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej stołówki zapewnia również posiłki dla uczniów własnej szkoły nie mieszkających w internacie oraz dla swoich pracowników. Usługa ta sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 poz. 7 do ustawy) - po zmianach od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie kształcenia wychowania oraz usługi ściśle z tymi usługami związane. Szkoła to nie tylko uczniowie, ale również jej personel, który jest niezbędny w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności prawidłowego rozwoju uczniów.

Wnioskodawca przez cały czas swojej działalności edukacyjnej nie ma na celu osiągania dochodów ze sprzedaży posiłków, lecz zapewnienie wyżywienia uczniom i pracownikom szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego w Polsce, usługi stołówkowe polegające na wydaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają zwolnieniu z podatku VAT, czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to jaką stawką.

W ocenie Wnioskodawcy świadczenie usług stołówkowych przez personel internatu dla uczniów i pracowników szkoły, pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły, powinno korzystać ze zwolnienia z podatku VAT jako świadczenie usług w zakresie edukacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 29 lipca 2011 r. znak:. Wnioskodawca przeredagował i uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował pytanie w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 27 maja 2011 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 29 lipca 2011 r. znak:. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 20 lipca 2011 r. znak: IBPP2/443-644/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że stan faktyczny i pytanie przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. ww. przepis art. 43 ust. 17, na podstawie art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17a ww. ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że świadczenie usług oraz dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną wtedy, gdy mają one charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne. W orzeczeniu wydanym w sprawie Horizon College, o sygn. akt C-434/05, Trybunał stwierdził, iż: " (...) określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego".

Ponadto należy wskazać, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) w § 7 ust. 1 pkt 1 wskazano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Regulacja dot. usług związanych z wyżywieniem została zawarta w § 7 ust. 1 pkt 1, łącznie z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, w brzmieniu identycznym jak w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów tj. w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2010 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, jest publiczną szkołą artystyczną o czteroletnim cyklu kształcenia. Jest jednostką budżetową i podlega Centrum...jako dysponent III-go stopnia.

Wnioskodawca w oparciu o statut szkoły (§ 7) realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych.

Wnioskodawca umożliwia uczniom przede wszystkim, zdobywanie wiedzy i umiejętności, kształtowanie postawy patriotyzmu, tolerancji, poczucia obowiązku, rozwijanie u młodzieży przekonania o konieczności poszerzania dziedzictwa kulturowego.

Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, Wnioskodawca prowadzi również stołówkę szkolną mieszczącą się przy szkolnym internacie. Stołówka ta nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły.

Wnioskodawca prowadzi tę stołówkę samodzielnie - przez własnych pracowników, a posiłki są wydawane na terenie internatu. Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz. Z przygotowanych posiłków korzystają jedynie uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy tj. nauczyciele, pracownicy działu administracyjnego szkoły i internatu oraz pracownicy obsługi szkoły i internatu.

Warunki korzystania ze stołówki szkolnej określa Dyrektor szkoły na podstawie statutu.

Wnioskodawca wskazał, iż nie ma na celu osiągania dochodów ze sprzedaży posiłków, lecz zapewnienie wyżywienia uczniom i pracownikom szkoły.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż pojęcia używane do opisania zwolnień określonych w cyt. art. 43 ustawy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Wobec tego należy rozstrzygnąć, czy przedmiotowe usługi stołówki szkolnej świadczone na rzecz uczniów i pracowników mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (ust. 2).

Stosownie zaś do ust. 3 tegoż przepisu, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Z kolei, zgodnie z ust. 4 ww. art. 67a, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia w ramach realizowanych funkcji edukacyjnych. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki powinny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, a ściślej tzw. wsadu do kotła.

Uwzględniając powyższe, możliwość prowadzenia przez szkoły stołówki szkolnej jest przykładem realizacji przez jednostki objęte systemem oświaty zadań, do jakich zostały powołane, w szczególności zadań wychowawczych i opiekuńczych. Świadczenie to polegać może niewątpliwie na zapewnieniu wyżywienia i dożywiania dzieciom i młodzieży, korzystającym z prawa do kształcenia i wychowania w ramach systemu oświaty, w sytuacji gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty.

Tym samym, funkcjonowanie stołówek szkolnych zapewnia prawidłową realizację zadań edukacyjnych, a w szczególności wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów.

Z powyższego wynika, iż usługi wyżywienia, zapewniane przez stołówki szkolne zarówno uczniom, jak i nauczycielom, uznać należy za usługi ściśle związane z usługami edukacyjnymi, mają one bowiem charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej, która stanowi świadczenie główne.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli Szkoły korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Takie rozstrzygnięcie wpisuje się dyspozycję normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem jak wskazano świadczone w przedmiotowym zakresie usługi są ściśle związane z funkcjami edukacyjnymi jakie realizuje Wnioskodawca.

Natomiast świadczenie usług stołówkowych na rzecz pozostałych osób zatrudnionych w Szkole nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% - pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników szkoły podlega zwolnieniu od podatku VAT uznać należy za nieprawidłowe, bowiem jak wskazano powyżej usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, natomiast usługi stołówkowe świadczone na rzecz innych osób zatrudnionych w szkole (nie będących uczniami ani nauczycielami) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki VAT 8%, ale pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56.

Należy w tym miejscu także zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy tutaj dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto tut. organ pragnie wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Stąd też bez znaczenia dla sprawy pozostaje powołane przez Wnioskodawcę postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl