IBPP2/443-634/09/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-634/09/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usługi wynajmu sali sportowej i boiska sportowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usługi wynajmu sali sportowej i boiska sportowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej został powołany uchwałą Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 r., funkcjonuje w oparciu o statut, który został przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007 r. Od dnia 1 grudnia 2008 r. jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach swojej działalności udostępnia odpłatnie osobom trzecim posiadane przez siebie obiekty.

Jednostka pobiera opłaty za najem przez np. zakłady pracy w celu przeprowadzenia zajęć dla swoich pracowników na podstawie wcześniej zawartej umowy o najem na sali sportowej lub boisku sportowym - PKWiU 70.20.12-00 nadany przez Urząd Statystyczny pismem.

Do wniosku Wnioskodawca załączył kserokopię pisma z Urzędu Statystycznego w z dnia 26 maja 2009 r. nr.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż w pozycji 54 tj. w przedstawieniu zaistniałego stanu faktycznego pośród nabywców nie występują jednostki budżetowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być stawka podatku VAT na fakturach za udostępnienie boiska sportowego i sali sportowej na podstawie umowy najmu zawartej z osobami fizycznymi i podmiotami gospodarczymi lub innymi jednostkami organizacyjnymi na cele ich działalności na czas określony w przedstawionym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie stawka podatku VAT 22% zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z wniosku wynika, iż Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej został powołany uchwałą Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 r., funkcjonuje w oparciu o statut, który został przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007 r. Od dnia 1 grudnia 2008 r. jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach swojej działalności udostępnia odpłatnie osobom trzecim posiadane przez siebie obiekty. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż pośród nabywców nie występują jednostki budżetowe.

Jednostka pobiera opłaty za najem przez np. zakłady pracy w celu przeprowadzenia zajęć dla swoich pracowników na podstawie wcześniej zawartej umowy o najem na sali sportowej lub boisku sportowym. Wnioskodawca, w ślad za otrzymanym z Urzędu Statystycznego pismem, zaklasyfikował powyższe usługi pod symbolem PKWiU 70.20.12-00.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wynajmu sali sportowej i boiska sportowego, są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.20. jako "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek", to podlegają one zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy opodatkowaniu stawką 22% podatku VAT, gdyż czynności sklasyfikowane pod wyżej wskazanym symbolem nie zostały wymienione w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska prawnego Wnioskodawcy zawartego w ww. wniosku w zakresie drugiego przedstawionego stanu faktycznego, tj. w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usługi wynajmu sali sportowej i boiska sportowego. Ocena stanowisk w zakresie ujętych we wniosku pierwszego i trzeciego stanu faktycznego, tj. w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do sprzedaży biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo oraz w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do sprzedaży biletów wstępu na Gminne Centrum Rekreacji, na którego terenie znajduje się park rekreacji z miejscem przeznaczonym do zabaw dla dzieci i do rekreacji dla opiekunów i dorosłych została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego.

Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl