IBPP2/443-624/10/ICz - Opodatkowanie podatkiem VAT usług kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-624/10/ICz Opodatkowanie podatkiem VAT usług kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w którym świadczone są wyłącznie usługi o charakterze medycznym, a mianowicie:

* sprawowana jest podstawowa opieka zdrowotna (lekarz rodzinny),

* ambulatoryjna opieka specjalistyczna,

* świadczenia z zakresu medycyny pracy,

* ponadto działają przy jednostce pracownie: RTG, analityczna i fizykoterapii. W ramach kontraktu z NFZ dotyczącego Podstawowa Opieka Zdrowotna działa również transport sanitarny.

Zgodnie z ustawą świadczenia te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT (stawka ZW).

Zgodnie z art. 18 ust. o zakładach opieki zdrowotnej, na wniosek pacjenta Wnioskodawca obowiązany jest sporządzić kopię dokumentacji medycznej. Za tę czynność Wnioskodawca ma prawo pobrać opłatę. Wnioskodawca podkreślił, że nie prowadzi działalności gospodarczej o charakterze kserograficznej, lecz jedynie udostępnia dla swoich pacjentów dokumentację medyczną w formie kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Do prowadzenia takiej działalności obliguje Wnioskodawcę ustawa o zakładach opieki zdrowotnej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 października 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wykonywane usługi kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) należy kwalifikować jak poniżej:

Dział: 85

Grupa: 14

Kategoria: 18

Pozycja: 00

85 14 18 00 0 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługę kopiowania dokumentacji medycznej, należy traktować jako jeden z elementów działalności medycznej i stosować dla tych czynności zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, kopiowanie dokumentacji medycznej, nie jest usługą kopiowania dokumentów w rozumieniu prowadzenia działalności gospodarczej o charakterze kserograficznej ze stawką 22% VAT, lecz jednym z elementów usługi medycznej która korzysta ze zwolnienia (stawka zw), natomiast pobieraną przez Wnioskodawcę opłatę należy traktować jako kwotę brutto.

W ocenie Wnioskodawcy jego stanowisko jest analogiczne do przypadku usługi transportu medycznego. Świadczenie usług transportowych opodatkowane jest stawką podstawową podatku VAT 22%, natomiast usługa transportu medycznego korzysta ze zwolnienia (stawka ZW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W art. 8 ust. 3 ww. ustawy wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem ustalenie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Stosownie do § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 tego załącznika wymienione zostały usługi określone symbolem PKWiU ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi.

Jak wskazuje analiza grupowania statystycznego oznaczonego symbolem PKWiU 85, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w którym świadczone są wyłącznie usługi o charakterze medycznym, a mianowicie:

* sprawowana jest podstawowa opieka zdrowotna (lekarz rodzinny),

* ambulatoryjna opieka specjalistyczna,

* świadczenia z zakresu medycyny pracy,

* ponadto działają przy jednostce pracownie: RTG, analityczna i fizykoterapii.

W ramach kontraktu z NFZ dotyczącego Podstawowa Opieka Zdrowotna działa również transport sanitarny. Zgodnie z ustawą świadczenia te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT (stawka ZW). Zgodnie z art. 18 ust. o zakładach opieki zdrowotnej, na wniosek pacjenta Wnioskodawca obowiązany jest sporządzić kopię dokumentacji medycznej. Za tę czynność Wnioskodawca ma prawo pobrać opłatę. Wnioskodawca podkreślił, że nie prowadzi działalności gospodarczej o charakterze kserograficznej, lecz jedynie udostępnia dla swoich pacjentów dokumentację medyczną w formie kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Do prowadzenia takiej działalności obliguje Wnioskodawcę ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wykonywane usługi kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) należy kwalifikować: 85 14 18 00 0 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż o ile faktycznie, opisane we wniosku usługi "kopiowania dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta", klasyfikowane są, jak wskazał Wnioskodawca, w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", wówczas korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Wskazane we wniosku ww. zaklasyfikowanie potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji ww. usług do właściwego grupowania statystycznego, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl