IBPP2/443-616/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-616/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT z faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez dostawcę towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT z faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez dostawcę towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2013 r. znak: IBPP2/443-616/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 27 kwietnia 2006 r. Wnioskodawca zakupił nieruchomość, która wg ówczesnego pozwolenia budowlanego była realizowana przez poprzedniego właściciela jako "budowa zagrody rolnika - budynku mieszkalnego z częścią składową i budynku inwentarsko składowego, adaptowanych na cele agroturystyczne".

Dnia 31 stycznia 2007 r. Wnioskodawca otrzymał zatwierdzenie projektu zamiennego do ww. pozwolenia budowlanego, otrzymując pozwolenie budowlane na budowę ośrodka wypoczynkowego z odnową biologiczną. W okresie od daty zakupu do chwili obecnej poniósł koszty związane z dalszą realizacją inwestycji na poziomie 2 400 000.- PLN brutto. Realizując inwestycje Wnioskodawca odliczał VAT w pełnej wysokości (początkowo 22%, od 1 stycznia 2011 r. - 23%). W dniu 23 kwietnia 2013 r. zawnioskował o zmianę pozwolenia budowlanego w zakresie przeznaczenia obiektu i otrzymał zgodę w dniu 27 czerwca 2013 r. Zgodnie z nowym pozwoleniem budowlanym, nieruchomość będzie przeznaczona na obiekt o całodobowej opiece pielęgniarską i lekarską nad osobami starszymi.

Wnioskodawca rozważa dwie koncepcje dalszego scenariusza działań:

1.

prowadzenie dalszej budowy w ramach jego działalności lub

2.

wniesienie aportu w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej (spółki z o.o.), w której Wnioskodawca z małżonką posiadają 100% udziałów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki na budowę obiektu opisanego nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku jako nr 2 i nr 4):

2. Z uwagi na fakt, iż przy zakupie nieruchomości naliczono obowiązującą wówczas stawkę podatku VAT w wysokości 22%, oraz w kolejnych latach w czasie budowy stosowano tę samą stawkę podatku VAT płacąc wykonawcom (od 1 stycznia 2011 r. - 23%), powstaje pytanie, czy po zmianie treści pozwolenia budowlanego na obiekt z całodobową opieką lekarsko-pielęgniarską nad osobami starszymi, tj. Wnioskodawca powinien otrzymywać faktury VAT z naliczonym podatkiem 8%, pozostawiając stan rozliczeń podatku VAT wcześniej rozliczonego bez zmian mając na uwadze, iż podatnik nie jest w stanie wyegzekwować korekt do otrzymanych wcześniej faktur VAT.

4. Realizując dalszą, budowę, wykończenie nieruchomości jako budynku z zakwaterowaniem z całodobową opieką pielęgniarsko-lekarską dla osób starszych, czy możliwe jest odmówienie wystawienia przez dostawcę usług lub towarów na cel ww. wystawienia faktury VAT z naliczonym 8%-towym podatkiem VAT, a jeśli tak, to czy istnieje możliwość odzyskania różnicy pomiędzy podatkiem VAT zapłaconym na poziomie 23%, a poziomem, jaki powinien zostać naliczony, czyli 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przedmiotowa interpretacja odnosi się wyłącznie do możliwości zwrotu podatku VAT z faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez dostawcę towarów i usług, natomiast kwestia określenia prawidłowej 8% stawki podatku VAT na fakturach wystawianych przez inwestora w związku z pracami wykonywanymi w obiekcie Wnioskodawcy została wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 27 kwietnia 2006 r. Wnioskodawca zakupił nieruchomość, która wg ówczesnego pozwolenia budowlanego była realizowana przez poprzedniego właściciela jako "budowa zagrody rolnika - budynku mieszkalnego z częścią składową i budynku inwentarsko składowego, adaptowanych na cele agroturystyczne".

Dnia 31 stycznia 2007 r. Wnioskodawca otrzymał zatwierdzenie projektu zamiennego do ww. pozwolenia budowlanego, otrzymując pozwolenie budowlane na budowę ośrodka wypoczynkowego z odnową biologiczną. W okresie od daty zakupu do chwili obecnej poniosłem koszty związane z dalszą realizacją inwestycji na poziomie 2.400.000 - PLN brutto. Realizując inwestycje Wnioskodawca odliczał VAT w pełnej wysokości (początkowo 22%, od 1 stycznia 2011 r. - 23%). W dniu 23 kwietnia 2013 r. zawnioskował o zmianę pozwolenia budowlanego w zakresie przeznaczenia obiektu i otrzymał zgodę w dniu 27 czerwca 2013 r. Zgodnie z nowym pozwoleniem budowlanym, nieruchomość będzie przeznaczona na obiekt o całodobowej opiece pielęgniarską i lekarską nad osobami starszymi.

Wnioskodawca rozważa dwie koncepcje dalszego scenariusza działań:

1.

prowadzenie dalszej budowy w ramach jego działalności lub

2.

wniesienie aportu w postaci nieruchomości do spółki kapitałowej (spółki z o.o.), w której Wnioskodawca z małżonką posiadają 100% udziałów.

Wnioskodawca wskazał, że wydatki na budowę obiektu opisanego nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, wydatki na budowę ww. obiektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług, gdyż zakupy towarów i usług nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Konsekwentnie, Wnioskodawca, z uwagi na powyższe okoliczności, nie ma również prawa do zwrotu podatku VAT.

Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje kwestia stawki podatku VAT na fakturach wystawionych przez dostawców towarów i usług w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę ww. inwestycją.

Podkreślić też należy, że skoro przedmiotowa inwestycja nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy to wcześniejsze rozliczenie podatku VAT naliczonego związanego z tą inwestycją w efekcie jest nieprawidłowe. Wnioskodawca w związku ze zmianą przeznaczenia ww. obiektu winien dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego zgodnie z przepisami art. 91 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, jednakże z przyczyn innych niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Kwestia dotycząca określenia prawidłowej 8% stawki podatku VAT na fakturach wystawianych przez inwestora w związku z pracami wykonywanymi w obiekcie Wnioskodawcy jak i kwestia dotycząca opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości do spółki z o.o. są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy

z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl