IBPP2/443-612/10/BW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem dodatków i Odżywek, przekazywanych nieodpłatnie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-612/10/BW Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem dodatków i Odżywek, przekazywanych nieodpłatnie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem dodatków i Odżywek, przekazywanych nieodpłatnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem dodatków i odżywek, przekazywanych nieodpłatnie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem (data wpływu 12 lipca 2010 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 2 lipca 2010 r. znak: IBPP2-403/10/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja między innymi dodatków funkcjonalnych i smakowych dla przemysłu mięsnego oraz odżywek i suplementów dla sportowców i osób aktywnych.

W ramach współpracy handlowej, od 1 czerwca 2005 r. Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje i nadal zamierza przekazywać dotychczasowym oraz potencjalnym odbiorcom próbki dodatków funkcjonalnych i smakowych dla przemysłu mięsnego, określane dalej jako "Dodatki".

W celu wsparcia sprzedaży, Wnioskodawca zamierza także nieodpłatnie przekazywać w ramach akcji promocyjnych próbki odżywek i suplementów dla sportowców i osób aktywnych (dalej: "Odżywki").

Wnioskodawca obniża podatek należny o kwoty podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek.

Nieodpłatne przekazania Dodatków są przejawem powszechnej na rynku praktyki, polegającej na umożliwieniu kontrahentowi zapoznania się z produktami Wnioskodawcy, ich jakością i przydatnością do produkcji. Pozytywna weryfikacja Dodatków przez kontrahentów owocuje poszerzeniem rynku zbytu produktów Wnioskodawcy (pozyskanie nowych odbiorców lub sprzedaż nowych produktów na rzecz dotychczasowych odbiorców).

Nieodpłatne przekazania Odżywek również ukierunkowane będą na umożliwienie odbiorcom zapoznania się z tymi produktami i rozpropagowania ich marki.

Ze względu na specyfikę branży, Dodatki nie mogą mieć rozmiarów mniejszych niż niezbędne dla wykonania przez kontrahentów Wnioskodawcy pełnego cyklu produkcyjnego. W zależności od stosowanej przez kontrahentów technologii produkcji, Dodatki osiągają rozmiary od kilku do kilkudziesięciu kilogramów. Typowe opakowanie handlowe zawiera 25 kilogramów produktu.

W odniesieniu do Odżywek, Wnioskodawca rozważa możliwość ich nieodpłatnego przekazywania w formie pojedynczych standardowych opakowań handlowych albo w formie zminiaturyzowanej (np. saszetki).

Wnioskodawca wskazał, że dokonuje obecnie i zamierza również w przyszłości dokonywać opisanego powyżej nieodpłatnego przekazywania Dodatków na rzecz obecnych i potencjalnych odbiorców.

Nieodpłatne przekazywanie Odżywek planowane jest w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym we Wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca zachowa pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków przekazanych nieodpłatnie na rzecz kontrahentów w sytuacji, gdy przedmiotowe wydania nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT").

2.

Czy, w odniesieniu do opisanego we Wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie miał pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek przekazanych nieodpłatnie na rzecz kontrahentów, pomimo, że przedmiotowe przekazania nie będą podlegać opodatkowaniu VAT.

Zauważa się, iż ww. pytania dot. prawa do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek Wnioskodawca przedstawił w piśmie z dnia 12 lipca 2010 r. (przesłanym w związku z wezwaniem tut. Organu z dnia 2 lipca 2010 r. znak: IBPP2/443-403/10/BW.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca zaznacza, iż pomimo, że przedmiotowe wydania nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powinno to wpłynąć na prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego. Powyższe wynika z zasady neutralności podatku VAT, która jedynie wyjątkowo wprowadza ograniczenia prawa do odliczenia VAT naliczonego. Skoro brak szczegółowego przepisu zakazującego odliczenia podatku VAT związanego z wytworzeniem Dodatków i Odżywek, a wydania te mają związek z działalnością opodatkowaną VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zarówno w odniesieniu do Pytania 1 jak i 2 zachowa on pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek.

Natomiast w piśmie z dnia 12 lipca 2010 r. Wnioskodawca stwierdził:

Ad.1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków przekazywanych nieodpłatnie.

Ad. 2

Wnioskodawca, jest zdania, że będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek przekazywanych nieodpłatnie na rzecz kontrahentów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy VAT przyznaje podatnikom prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Powyższe prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych na potrzeby działalności opodatkowanej towarów i usług jest podstawowym elementem konstrukcyjnym podatku VAT. Pozwala ono urzeczywistnić fundamentalną dla systemu podatku VAT zasadę neutralności, sformułowaną w prawie wspólnotowym, tj. w art. 168 Dyrektywy 20067112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, skoro przekazanie przez niego Dodatków i Odżywek ma na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej (pozyskanie odbiorców), to towary i usługi zakupione na potrzeby wytworzenia Dodatków i Odżywek, uznać należy za wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z dokonanymi przekazaniami.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższe znajduje uzasadnienie w licznych orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej; "ETS"). Przykładowo, w wyroku z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie Rompelman vs. Minister ran Financien ETS stwierdził, iż ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT naliczonym lub zapłaconym w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia zatem to, by całość działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatów, pod warunkiem, iż działalność taka sama w sobie podlega VAT, była opodatkowana w całkowicie neutralny sposób.

Wnioskodawca stwierdził, iż jak wskazuje przytoczony fragment wyroku ETS, związek towarów i usług z działalnością opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Również w przedmiotowym przypadku, pomimo, że samo nieodpłatne przekazanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, istnieć będzie jednak pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi poprzez zwiększanie sprzedaży opodatkowanej (pozyskanie odbiorców). Tym samym Wnioskodawca zachowywać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wytworzeniem Dodatków i Odżywek.

Powyższy pogląd potwierdzony został przez ETS także w orzeczeniu w sprawie C-408/98 Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise, zgodnie z którym brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytoczył również wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1444/07), w którym stwierdzono, iż określone w art. 86 ust. 1 uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem chodzi tutaj o zakupy towarów, które przez podatnika w stanie przetworzonym lub nieprzetworzonym są odsprzedawane, a także o towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności jednakże nie wchodzą bezpośrednio do substancji wytwarzanych przez podatnika towarów i usług, np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym - najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, usługi biurowe, porządkowe Up. Zdaniem Sądu do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w formie prezentów przekazywane są różnym podmiotom w ramach prowadzonej akcji promocyjnej. Cel promocji, jakim jest zachęcenie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując, wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż podobne poglądy prezentowane są również w interpretacjach organów podatkowych. Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 23 grudnia 2005 r. nr PV/443-4267TV/2005/JW, nabyte towary są wykorzystywane bezpośrednio do wykonania czynności nieopodatkowanej (nieodpłatne przekazanie towarów), która to jednak czynność - jak wynika z treści złożonego wniosku - służy działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanej przez Podatnika. Celem zakupu tych towarów jest wprawdzie ich nieodpłatne przekazanie kontrahentom (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), jednakże czynność ta jest nierozerwalnie związana z wykonywaniem przez Podatnika czynności opodatkowanych (...). Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stwierdza zatem, iż odliczenie podatku naliczonego z tytułu nabycia przez Podatnika przedmiotowych towarów powinno nastąpić zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Podobnie w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 24 marca 2006 r. nr PV/443-534/TV/2005/JD, wskazano iż dla prawa obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towaru/usług nie mają znaczenia niepodlegające opodatkowaniu czynności realizowane przez podatnika po jego nabyciu w ramach przedsiębiorstwa, jeżeli zmierzają one do wykorzystania przez podatnika tego towaru (usługi) w jego działalności opodatkowanej.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również m.in. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 maja 2008 r. nr ILPP2/443-129/08-4/EN oraz z dnia 19 maja 2008 r. nr ILPP2/443-175/08-2/EN, a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 października 2008 r. nr IPPP1/443-15I8/08-5/RK.

Należy podkreślić, iż odstępstwo od zasady, jaką jest prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, pozostającego w jakimkolwiek związku z działalnością podlegającą opodatkowaniu, może być zastosowane tylko w określonych przypadkach i po spełnieniu określonych warunków. Wszelka interpretacja rozstrzygająca wątpliwości na niekorzyść podatnika, ograniczająca prawo do odliczenia podatku naliczonego, byłaby niezgodna z zasadą neutralności opodatkowania i jako taka powinna być odrzucana.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wykorzystanie Dodatków i Odżywek w działalności opodatkowanej (również na potrzeby nieodpłatnych przekazań uzasadnionych potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej), dla zachowania neutralności podatku VAT oraz wobec braku szczególnych przepisów wyłączających stosowanie tej zasady, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek przekazywanych nieodpłatnie w celu poszerzenia rynku zbytu.

W świetle powyższego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że:

1.

Pomimo, iż opisane we wniosku nieodpłatne przekazania Dodatków nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków.

2.

Pomimo, iż zdarzenie przyszłe polegające na nieodpłatnym przekazaniu kontrahentom Dodatków oraz Odżywek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

W myśl natomiast art. 86 ust. 8 pkt 2 ww. ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 (przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem towarów służących do wytworzenia produktów, o których mowa we wniosku, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja między innymi dodatków funkcjonalnych i smakowych dla przemysłu mięsnego oraz odżywek i suplementów dla sportowców i osób aktywnych.

W ramach współpracy handlowej, od 1 czerwca 2005 r. Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje i nadal zamierza przekazywać dotychczasowym oraz potencjalnym odbiorcom próbki dodatków funkcjonalnych i smakowych dla przemysłu mięsnego, określane jako "Dodatki".

W celu wsparcia sprzedaży, Wnioskodawca zamierza także nieodpłatnie przekazywać w ramach akcji promocyjnych próbki odżywek i suplementów dla sportowców i osób aktywnych ("Odżywki").

Wnioskodawca obniża podatek należny o kwoty podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem Dodatków i Odżywek.

Wnioskodawca wskazał, że nieodpłatne przekazania Dodatków są przejawem powszechnej na rynku praktyki, polegającej na umożliwieniu kontrahentowi zapoznania się z produktami Wnioskodawcy, ich jakością i przydatnością do produkcji. Pozytywna weryfikacja Dodatków przez kontrahentów owocuje poszerzeniem rynku zbytu produktów Wnioskodawcy (pozyskanie nowych odbiorców lub sprzedaż nowych produktów na rzecz dotychczasowych odbiorców).

Nieodpłatne przekazania Odżywek również ukierunkowane będą na umożliwienie odbiorcom zapoznania się z tymi produktami i rozpropagowania ich marki.

Ze względu na specyfikę branży, Dodatki nie mogą mieć rozmiarów mniejszych niż niezbędne dla wykonania przez kontrahentów Wnioskodawcy pełnego cyklu produkcyjnego. W zależności od stosowanej przez kontrahentów technologii produkcji, Dodatki osiągają rozmiary od kilku do kilkudziesięciu kilogramów. Typowe opakowanie handlowe zawiera 25 kilogramów produktu.

W odniesieniu do Odżywek, Wnioskodawca rozważa możliwość ich nieodpłatnego przekazywania w formie pojedynczych standardowych opakowań handlowych albo w formie zminiaturyzowanej (np. saszetki).

Wnioskodawca wskazał, że dokonuje obecnie i zamierza również w przyszłości dokonywać opisanego powyżej nieodpłatnego przekazywania Dodatków na rzecz obecnych i potencjalnych odbiorców.

Nieodpłatne przekazywanie Odżywek planowane jest w przyszłości.

W przypadku Wnioskodawcy cel nieodpłatnego przekazania towarów bezsprzecznie związany jest z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Wnioskodawca stwierdził, że skoro przekazanie przez niego Dodatków i Odżywek ma na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej (pozyskanie odbiorców), to towary i usługi zakupione na potrzeby wytworzenia Dodatków i Odżywek, uznać należy za wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług służących do wytworzenia produktów przekazywanych nieodpłatnie (Dodatków i Odżywek)) na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż nie występują przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 cyt. ustawy.

Tym samym, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ pragnie, zauważyć, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania produktów, o których mowa we wniosku (Dodatków i Odżywek) będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl