IBPP2/443-61/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-61/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Jerzego K. przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z rozbudową domu jednorodzinnego w celu przeznaczenia części tego budynku do działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z rozbudową domu jednorodzinnego w celu przeznaczenia części tego budynku do działalności gospodarczej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-61/09/ICz, IBPBI/1/415-74/09/ZK z dnia 10 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego. Zamierza rozbudować ten dom poprzez rozbudowę strychu (podniesienie kondygnacji). Na części zaadaptowanej strychu zamierza urządzić pomieszczenia, które będą wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Obecnie nie ma on możliwości wydzielenia części domu na prowadzoną działalność gospodarczą z uwagi na niewystarczającą powierzchnię użytkową jego domu. Wnioskodawca będzie rozbudowywał dom zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego - projekt rozbudowy, niezbędne pozwolenia na budowę etc.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Będzie otrzymywał faktury VAT na rozbudowę domu - m.in. na materiały budowlane, robociznę - roboty budowlane, instalacyjne itp.

W piśmie uzupełniającym wyjaśnił, iż nabywcą materiałów będzie Wnioskodawca - czynny podatnik VAT. Na niego również będą wystawiane faktury VAT w związku z zakupem materiałów i usług budowlanych dotyczących "adaptacji strychu". W części inwestycji pn. "adaptacja strychu" będą wykonywane tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jako podatnik VAT Wnioskodawca wykonuje tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość, jako podatnik czynny VAT, odliczać podatek VAT zawarty w fakturach VAT związanych z rozbudową domu w ten sposób, że odliczeniu będzie podlegać kwota podatku naliczonego VAT z faktur na rozbudowę w wysokości proporcjonalnej w stosunku powierzchni użytkowej przypadającej na działalność gospodarczą do powierzchni użytkowej całego strychu.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro zostaną poniesione koszty na stworzenie pomieszczeń, które będą służyć działalności gospodarczej oraz zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy oraz wydatki będą trudne do rozdzielenia to prawidłowym będzie postępowanie polegające na zaliczeniu części wydatków na rozbudowę domu do kosztów działalności gospodarczej, a co za tym idzie powstanie możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z rozbudową domu. W przypadku wydatków, których nie będzie można przyporządkować w sposób jednoznaczny tylko wyłącznie do pomieszczeń przeznaczonych na działalność gospodarczą, prawidłowe będzie ustalenie kwoty podatku naliczonego VAT jako iloczyn podatku naliczonego wynikającego z sumy faktur VAT na rozbudowę domu i liczby stanowiącej stosunek (iloraz) powierzchni użytkowej powstałych pomieszczeń na działalność gospodarczą i powierzchni użytkowej całego strychu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ponadto, w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Przy czym, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego. Zamierza rozbudować ten dom poprzez rozbudowę strychu (podniesienie kondygnacji). Na części zaadaptowanej strychu zamierza urządzić pomieszczenia, które będą wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Obecnie nie ma on możliwości wydzielenia części domu na prowadzoną działalność gospodarczą z uwagi na niewystarczającą powierzchnię użytkową jego domu.

Wnioskodawca będzie rozbudowywał dom zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego - projekt rozbudowy, niezbędne pozwolenia na budowę etc.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Będzie otrzymywał faktury VAT na rozbudowę domu - m.in. na materiały budowlane, robociznę - roboty budowlane, instalacyjne itp.

Nabywcą materiałów będzie Wnioskodawca - czynny podatnik VAT. Na niego również będą wystawiane faktury VAT w związku z zakupem materiałów i usług budowlanych dotyczących "adaptacji strychu". W części inwestycji pn. "adaptacja strychu" będą wykonywane tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jako podatnik VAT Wnioskodawca wykonuje tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. stan prawny należy stwierdzić, iż o ile faktycznie inwestycja pn. "adaptacja strychu" będzie związana z opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji tej inwestycji. Trzeba jednakże podkreślić, że skoro, jak wynika to z wniosku, inwestycja powyższa jedynie w części będzie służyć prowadzonej przez Wnioskodawcę opodatkowanej działalności gospodarczej, natomiast w części będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę dla celów mieszkalnych, zatem z uwagi na przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczeniu podlegać może jedynie podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji tej części inwestycji, która będzie służyć prowadzonej przez Wnioskodawcę opodatkowanej działalności gospodarczej. W sytuacji gdy udokumentowane określoną fakturą towary lub usługi dotyczą jednocześnie obu wskazanych wyżej części inwestycji, wówczas Wnioskodawca winien, w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału np. udziału powierzchni inwestycji wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej w powierzchni inwestycji ogółem, przyporządkować podatek naliczony poszczególnym częściom realizowanej inwestycji. Wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca uwzględniając specyfikę zaistniałej sytuacji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl