IBPP2/443-597/09/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-597/09/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) oraz pismem z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT do czynności montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego, wraz z dostawą, produkowanych przez firmę Wnioskodawcy, okien oraz zakupionych drzwi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT do czynności montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego. wraz z dostawą, produkowanych przez firmę Wnioskodawcy, okien oraz zakupionych drzwi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak: IBPP2/443-597/09/PH oraz pismem z dnia 12 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem okien PCV. Produkowane przez jego firmę okna są sprzedawane odbiorcom zewnętrznym - klientom indywidualnym, firmom montażowo-wykończeniowym. Stawka podatku stosowana przez Wnioskodawcę do sprzedaży jego produktów to 22%. W przyszłości Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi montażu stolarki okiennej i drzwi w budownictwie mieszkaniowym. Montowane przez firmę Wnioskodawcy okna będą własnej produkcji, drzwi będą zakupione u dostawców zewnętrznych.

Wyżej opisane usługi będą polegały na wymianie zużytej stolarki lub montażu stolarki w nowo powstających budynkach budownictwa mieszkalnego, o którym mowa w art. 41 ust. 12, 12a, 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 września 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, iż wymiana zużytej stolarki okiennej lub montaż stolarki i drzwi w nowo powstających budynkach będzie realizowana w budynkach zaliczonych do klasy PKOB:

* 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

* 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach,

* 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach,

* 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż umowa zawarta z zamawiającym wykonanie robót montażu okien i drzwi będzie określała PKOB budynku, w którym będą montowane okna i drzwi, oraz fakt, że wykonawcą montażu okien i drzwi jest ich producent.

Natomiast w piśmie z dnia 12 października 2009 r., Wnioskodawca wyjaśnił, iż planowane usługi montażu stolarki okiennej i drzwi będą wykonywane tylko i wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w obiektach budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania i klasyfikowanych w PKOB: dział 11, z całkowitym wyłączeniem montażu w lokalach użytkowych stanowiących część ww. obiektów budownictwa.

Wykonanie montażu stolarki okiennej własnej produkcji oraz drzwi zakupionych u dostawców zewnętrznych będzie dokonywane na podstawie zamówienia w przypadku osób fizycznych - często składanego tylko w formie ustnej oraz na postawie umów zawartych w formie pisemnej z podmiotami gospodarczymi np.: spółdzielniami mieszkaniowymi lub towarzystwami budownictwa społecznego. Umowy i zamówienia bez względu na formę ich zawarcia dotyczą wykonania usługi montażu stolarki okiennej i drzwi, przy użyciu materiałów (okien, drzwi, pianek montażowych, cementu, wapna, gipsu ftp.) dostarczonych przez wykonawcę usługi. Wykonane usługi są dokumentowane fakturami VAT, które zawierają opis czynności: "Usługa montażu stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym" lub "Usługa montażu stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym zgodnie z umową z dnia..." - w przypadku zawarcia umowy w formie pisemnej. Faktura dokumentująca wykonanie usługi montażu zawsze zawiera odpowiednią klasę PKOB dla danego budynku w którego lokalach mieszkalnych usługa była świadczona. Wartość usługi będzie zawierała wartość zużytych do jej wykonania materiałów. Usługa montażu okien i drzwi w przekonaniu Wnioskodawcy powinna być kwalifikowana w grupowaniu PKWiU 45.42.11 - roboty związane z montażem futryn drzwiowych i ram okiennych.

Wnioskodawca wskazał też, iż w ostatnim czasie pojawiły się liczne publikacje prasowe dotyczące stanowiska Ministra Finansów w zakresie właściwego klasyfikowania dostawy połączonej z montażem przez producenta. Według Ministra Finansów roboty montażowe wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi powinny być klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu (w przypadku stolarki okiennej z PCV PKWiU 25.23.14-50.1). Z punktu widzenia podatku od towarów i usług tego typu czynność traktuje się, jako dostawę wyrobu, a nie usługę. Wnioskodawca zamierza klasyfikować montaż drzwi zakupionych u dostawców zewnętrznych według grupowania PKWiU 45.42.11 jako usługę, natomiast montaż produkowanych przez siebie okien, jako dostawę PKWiU 25.23.14-50.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy można stosować w odniesieniu do, produkowanych przez Wnioskodawcę, okien oraz zakupionych u dostawców zewnętrznych drzwi, montowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 1110, 1121, 1122, 1130, stawkę podatku VAT 7%.

2.

Czy jeżeli z umowy zawartej z odbiorcą Wnioskodawcy wynika, iż czynności montażowo-remontowo-wykończeniowe w budynkach PKOB 1110, 1121, 1122, 1130 zostały wykonane przy użyciu produkowanych przez firmę Wnioskodawcy okien oraz zakupionych drzwi, to czy można je opodatkować stawką podatku VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie art. 41 ust. 2 oraz ust. 12-12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w pełni uzasadnia stosowanie stawki VAT 7% do usług budowlanych klasyfikowanych wg PKWiU 43.32.1 - roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Stosowanie obniżonej stawki, w jego ocenie, dotyczy zarówno montażu drzwi jak i okien w budynkach PKOB: 1110, 1121, 11220 1130 - ust. 1 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (załącznik do rozporządzenia poz. 14) umożliwia stosowanie stawki podatku VAT 7% również producentom okien i drzwi jeżeli montowane są one w budynkach mieszkalnych klasyfikowanych w PKOB: 1110, 1121, 11220 1130. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, określanie w umowie robót montażowych zgodnie z PKWiU nie jest warunkiem koniecznym do zastosowania stawki VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli z umowy zawartej z odbiorcą wynika, że czynności montażowo-remontowo-wykończeniowe w budynkach PKOB 1110, 1121, 1122, 1130 zostały wykonane przy użyciu produkowanych przez firmę Wnioskodawcy okien oraz zakupionych drzwi, to można je opodatkować stawką podatku VAT 7%.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, dostawa okien wraz z ich montażem przez ich producenta kwalifikowana w grupowaniu PKWiU 25.23.14-50.1 oraz montaż drzwi zakupionych u dostawców zewnętrznych PKWiU 45.42.11 dokonywane w lokalach mieszkalnych jest opodatkowana stawką podatku VAT 7%. Stosowanie stawki podatku VAT 7% do ww. czynności jest możliwe na podstawie poz. 14 zał. Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Montaż okien przez producenta tych towarów dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego z wyłączeniem lokali użytkowych został umiejscowiony w załączniku do rozporządzenia w części dotyczącej usług to jednak Minister Finansów "nie posłużył się w tym wypadku PKWiU właściwym dla usług". W opinii Wnioskodawcy montaż okien własnej produkcji w lokalach mieszkalnych i klasyfikowanie go w grupowaniu 25.23.14-50.1 czyli przypisanie montażu do PKWiU montowanego wyrobu powinno pozostać bez wpływu na możliwość stosowania stawki podatku VAT 7%, o której mowa w wyżej wymienionym załączniku do rozporządzenia. Zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w stosunku do bezpośrednich dostawców - montujących swoje wyroby ma bowiem w założeniu obniżać koszty budownictwa mieszkaniowego. Stwierdzenie, że tego typu dostawa nie korzystałaby z obniżonej stawki 7% byłoby, zdaniem Wnioskodawcy, sprzeczne z celem tej normy prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z dnia 16 września 2009 r. Wnioskodawca dokonał zmiany treści zadanych pytań, natomiast zarówno w tymże piśmie z dnia 16 września 2009 r., jak też w piśmie z dnia 12 października 2009 r., Wnioskodawca dokonał istotnych zmian w zakresie własnego stanowiska, w porównaniu do treści zawartych we wniosku interpretację indywidualną z dnia 23 lipca 2009 r. Ponieważ ww. pisma Wnioskodawcy były konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak: IBPP2/443-597/09/PH, do uzupełnienia braków formalnych wniosku, przyjęto, że pytania przedstawione w piśmie z dnia 16 września 2009 r. oraz własne stanowiska Wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dnia 12 października 2009 r. są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytań i stanowisk własnych Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl zasad metodycznych stanowiących integralną część Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r., zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU, a w konsekwencji wysokość stawki podatku VAT, uzależnione jest od tego, kto: producent, firma usługowa czy też handlowa, dokonuje montażu artykułów branży budowlanej.

I tak roboty instalacyjne i montażowe, wykonywane przez producenta siłami własnymi zalicza się do tego grupowania, do którego zalicza się wyrób, artykuł (towar). Natomiast w przypadku gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem montowanych towarów budowlanych (np. okien, drzwi) to czynność ta zaliczana jest do usług - robót budowlanych.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ww. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w ust. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W pozycji nr 14 tego załącznika (listy towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%) wymieniono "Montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych".

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

W dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest producentem okien PCV. Produkowane przez jego firmę okna są sprzedawane odbiorcom zewnętrznym - klientom indywidualnym, firmom montażowo-wykończeniowym. Stawka podatku stosowana przez Wnioskodawcę do sprzedaży jego produktów to 22%. W przyszłości Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi montażu stolarki okiennej i drzwi w budownictwie mieszkaniowym, o symbolu PKWiU 43.32.1 roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Montowane przez firmę Wnioskodawcy okna będą własnej produkcji, drzwi będą zakupione u dostawców zewnętrznych.

Wyżej opisane usługi będą polegały na wymianie zużytej stolarki lub montażu stolarki w nowo powstających budynkach budownictwa mieszkalnego, o którym mowa w art. 41 ust. 12, 12a, 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i będą wykonywane tylko i wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w obiektach budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania i klasyfikowanych w PKOB: dział 11, z całkowitym wyłączeniem montażu w lokalach użytkowych stanowiących część ww. obiektów budownictwa.

Wykonanie montażu stolarki okiennej własnej produkcji oraz drzwi zakupionych u dostawców zewnętrznych będzie dokonywane na podstawie zamówienia w przypadku osób fizycznych oraz na postawie umów zawartych w formie pisemnej z podmiotami gospodarczymi np.: spółdzielniami mieszkaniowymi lub towarzystwami budownictwa społecznego. Umowy i zamówienia bez względu na formę ich zawarcia dotyczyć będą wykonania usługi montażu stolarki okiennej i drzwi, przy użyciu materiałów dostarczonych przez wykonawcę usługi. Wykonane usługi będą dokumentowane fakturami VAT, które będą zawierać opis czynności: "Usługa montażu stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym" lub "Usługa montażu stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym zgodnie z umową z dnia..." - w przypadku zawarcia umowy w formie pisemnej. Umowa zawarta z zamawiającym wykonanie robót montażu okien i drzwi będzie określała PKOB budynku, w którym będą montowane okna i drzwi, oraz fakt, że wykonawcą montażu okien i drzwi jest ich producent.

Faktura dokumentująca wykonanie usługi montażu zawsze zawierać będzie odpowiednią klasę PKOB dla danego budynku, w którego lokalach mieszkalnych usługa będzie świadczona. Wartość usługi będzie zawierała wartość zużytych do jej wykonania materiałów. Wnioskodawca zamierza klasyfikować montaż drzwi zakupionych u dostawców zewnętrznych według grupowania PKWiU 45.42.11 jako usługę, natomiast montaż produkowanych przez siebie okien, jako dostawę PKWiU 25.23.14-50.1.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż obecnie obowiązujące przepisy o podatku od towarów i usług nie przewidują opodatkowania dostawy w kraju artykułów branży budowlanej inną stawką niż podstawowa, tj. 22%. Stąd też, mając również na uwadze przywołane wyżej wskazówki metodyczne PKWiU, w myśl których montaż takich artykułów dokonywany przez ich producenta, należy klasyfikować łącznie z tym wyrobem w tym samym grupowaniu, trzeba wskazać, że co do zasady, ww. montaż podlega opodatkowaniu podatkiem według stawki 22%. Wyjątek od tej reguły wprowadza wskazany powyżej przepis § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 14 załącznika do tego rozporządzenia, przewidujący opodatkowanie stawką 7% montażu okien i drzwi przez ich producenta dokonywanego w okolicznościach wskazanych w tym przepisie.

Należy również wskazać, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) strony kształtują stosunki cywilnoprawne pomiędzy sobą w sposób umowny, na zasadzie swobody zawierania umów. Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Biorąc pod uwagę wyżej przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż o ile planowane przez Wnioskodawcę usługi montażu produkowanych przez niego okien, jak również nabytych uprzednio od dostawców zewnętrznych drzwi, świadczone będą w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, a z umów cywilnoprawnych łączących Wnioskodawcę z jego klientem wynikać będzie, że w cenę usługi wliczona jest wartość zużytych materiałów (tj. m.in. okien czy też drzwi) wówczas Wnioskodawca będzie miał prawo zastosowania stawki 7%, w odniesieniu do całej wartości usługi, przy czym podstawę prawną do jej stosowania stanowić będzie:

a.

w przypadku montażu produkowanych przez Wnioskodawcę okien - § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

b.

w przypadku montażu zakupionych drzwi od dostawców zewnętrznych - art. 41 ust. 2 ustawy o VAT lub § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowiska Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU oraz budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU oraz budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków oraz wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl