IBPP2/443-592/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-592/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż posiłków w stołówce Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia z podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż posiłków w stołówce Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-592/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Bursa Międzyszkolna wchodzi w skład Zespołu Placówek Oświatowo- Wychowawczych. Jest placówką oświatowo - wychowawczą realizującą zadania Powiatu wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Bursa jest placówką publiczną zapewniającą opiekę, wychowanie oraz wyżywienie w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania.

Z usług bursy korzysta przede wszystkim młodzież szkół ponadgimnazjalnych pobierająca naukę w szkołach prowadzonych przez Powiat. Wnioskodawca prowadzi stołówkę, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej ściśle związane jest z działalnością statutową Bursy Międzyszkolnej.

Ze stołówki korzystają:

1.

uczniowie szkół zakwaterowani w Bursie (wychowankowie),

2.

uczniowie szkół zakwaterowani na stancjach,

3.

wychowawcy zatrudnieni w Bursie,

4.

nauczyciele szkół powiatowych nie zatrudnieni w Bursie,

5.

pracownicy administracyjni zatrudnieni w Bursie,

6.

nauczyciele-emeryci.

Opłaty za pobyt dzieci w placówce ustalane są na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzaju i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52, poz. 467 z późn. zm.).

Opłaty za posiłki są wnoszone przez rodziców, a w przypadku uczniów korzystających z opieki społecznej - ośrodki pomocy społecznej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż:

1.

Ośrodki Pomocy Społecznej są jednostkami organizacyjnymi samorządu terytorialnego, realizują zadania z zakresu opieki społecznej w formie jednostek budżetowych.

2.

Płatność za posiłki wydawane uczniom korzystającym z opieki społecznej odbywa się na podstawie miesięcznych faktur wystawionych na rzecz Ośrodka Pomocy Społecznej.

3.

Opłaty za wyżywienie uczniów w stołówce Bursy Międzyszkolnej ustalane są zgodnie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że wydawanie posiłków w stołówce szkolnej jest ściśle związane z celami statutowymi Bursy. Cele te wynikają z ustawy o systemie oświaty oraz uregulowane są w statucie placówki oświatowej. W ramach funkcji opiekuńczej Bursa zapewnia żywienie młodzieży. Celem ww. usług nie jest osiągnięcie dodatkowych dochodów przez podatnika ani też konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników korzystających ze zwolnienia. Ceny posiłków to jedynie tak zwany wsad do kotła, ceny te nie przekraczają wydatków na nie poniesionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej korzysta ze zwolnienia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sprzedaży na rzecz:

1.

uczniów szkół zakwaterowanych w Bursie (wychowankowie),

2.

uczniów szkół zakwaterowanych na stancjach,

3.

wychowawców zatrudnionych w Bursie i realizujących zadania wychowawcze w ramach obowiązków służbowych. Podsekretarz Stanu,

4.

nauczyciele szkół powiatowych nie zatrudnieni w Bursie,

5.

pracownicy administracyjni zatrudnieni w Bursie,

6.

nauczyciele-emeryci

posiłków w stołówce szkolnej jako ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług (art. 43 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług - wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2011 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej przewidział również obniżone stawki a także zwolnienie od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów oraz świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Jednakże zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. ww. przepis art. 43 ust. 17, na podstawie art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), otrzymał brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że świadczenie usług oraz dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną wtedy, gdy mają one charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne. W orzeczeniu wydanym w sprawie Horizon College, o sygn. akt C-434/05, Trybunał stwierdził, iż: " (...) określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego".

Ponadto należy wskazać, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) w § 7 ust. 1 pkt 1 wskazano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Regulacja dot. usług związanych z wyżywieniem została w identycznym brzmieniu, zawarta w § 7 ust. 1 pkt 1, łącznie z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych) jest placówką oświatowo-wychowawczą realizującą zadania Powiatu wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W skład tego zespołu wchodzi Bursa Międzyszkolna, która jest placówką publiczną zapewniającą opiekę, wychowanie oraz wyżywienie w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Z usług bursy korzysta przede wszystkim młodzież szkół ponadgimnazjalnych pobierająca naukę w szkołach prowadzonych przez Powiat. Wnioskodawca prowadzi stołówkę, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej ściśle związane jest z działalnością statutową Bursy Międzyszkolnej.

Ze stołówki korzystają:

1.

uczniowie szkół zakwaterowani w Bursie (wychowankowie),

2.

uczniowie szkół zakwaterowani na stancjach,

3.

wychowawcy zatrudnieni w Bursie,

4.

nauczyciele szkół powiatowych nie zatrudnieni w Bursie,

5.

pracownicy administracyjni zatrudnieni w Bursie,

6.

nauczyciele-emeryci.

Celem ww. usług (prowadzenie stołówki) nie jest osiągnięcie dodatkowych dochodów przez podatnika ani też konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników korzystających ze zwolnienia. Ceny posiłków to jedynie tak zwany wsad do kotła, ceny te nie przekraczają wydatków na nie poniesionych.

Opłaty za posiłki są wnoszone przez rodziców, a w przypadku uczniów korzystających z opieki społecznej - ośrodki pomocy społecznej.

Płatność za posiłki wydawane uczniom korzystającym z opieki społecznej odbywa się na podstawie miesięcznych faktur wystawionych na rzecz Ośrodka Pomocy Społecznej.

Opłaty za wyżywienie uczniów w stołówce Bursy Międzyszkolnej ustalane są zgodnie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Ww. Ośrodki Pomocy Społecznej są jednostkami organizacyjnymi samorządu terytorialnego, realizują zadania z zakresu opieki społecznej w formie jednostek budżetowych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż pojęcia używane do opisania zwolnień określonych w cyt. art. 43 ustawy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Wobec tego należy rozstrzygnąć, czy przedmiotowe usługi stołówki Wnioskodawcy świadczone na rzecz osób wymienionych we wniosku, mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty (m.in. Wnioskodawca) w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne;

3.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b. placówki artystyczne-ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.

(uchylony);

7.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "uczeń", i "bursa", dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 3 pkt 11 ww. ustawy o systemie oświaty, przez słowo "uczeń" należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Bursy natomiast, zgodnie z § 45 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52, poz. 467 z późn. zm.) są placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (...).

Należy też zauważyć, że w myśl § 46 ww. rozporządzenia bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 lat.

Stosownie do § 66 ust. 2 ww. rozporządzenia, rodzice dzieci i młodzieży przebywających w bursie wnoszą opłatę za posiłki w stołówce bursy równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie.

Powołane wyżej przepisy wyraźnie określają, iż systemem oświaty objęte są również placówki (bursy) zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Jak wskazał w treści wniosku Wnioskodawca bursa międzyszkolna jest placówką zapewniającą opiekę, wychowanie i wyżywienie w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Prowadzenie przez Wnioskodawcę stołówki jest ściśle związane z działalnością statutową Bursy Międzyszkolnej.

Zatem celem prowadzenia przez Wnioskodawcę stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia w ramach realizowanych funkcji edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. Ponieważ bursa nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki powinny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, a ściślej tzw. wsadu do kotła.

Uwzględniając powyższe, możliwość prowadzenia przez Wnioskodawcę stołówki szkolnej jest przykładem realizacji przez jednostki objęte systemem oświaty zadań, do jakich zostały powołane, w szczególności zadań wychowawczych i opiekuńczych. Świadczenie to polegać może niewątpliwie na zapewnieniu wyżywienia dzieciom i młodzieży, korzystającym z prawa do kształcenia i wychowania w ramach systemu oświaty, w sytuacji gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty.

Tym samym, funkcjonowanie stołówek przy bursie szkolnej zapewnia prawidłową realizację zadań opiekuńczo-wychowawczych, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Z powyższego wynika, iż usługi wyżywienia, zapewniane przez stołówkę prowadzoną przez Wnioskodawcę, świadczone zarówno wychowankom bursy (uczniom szkół zakwaterowanym w bursie względem których Bursa pełni funkcję opiekuńczo-wychowawcze), jak i wychowawcom zatrudnionym w Bursie, uznać należy za usługi ściśle związane z usługami opiekuńczo-wychowawczymi, mają one bowiem charakter pomocniczy w stosunku do działalności opiekuńczo wychowawczej na rzecz uczniów w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, która stanowi świadczenie główne.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż usługi stołówkowe świadczone na rzecz wychowanków Bursy (zakwaterowanych w Bursie) oraz wychowawców zatrudnionych w Bursie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Takie rozstrzygnięcie wpisuje się w dyspozycję normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem jak wskazano świadczone w przedmiotowym zakresie usługi są ściśle związane z funkcjami opiekuńczo-wychowawczymi jakie realizuje Wnioskodawca.

Natomiast świadczenie usług stołówkowych na rzecz uczniów szkół zakwaterowanych na stancjach, którzy nie korzystają z opieki społecznej, nauczycieli szkół powiatowych nie zatrudnionych w Bursie, pracowników administracyjnych zatrudnionych w Bursie oraz na rzecz nauczycieli-emerytów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, przewidzianego przepisem ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż w odniesieniu do tej grupy nabywców ww. usług stołówki Wnioskodawcy, nie są spełnione przesłanki do zastosowania tej normy prawnej, bowiem świadczenie ww. usług pozostaje bez związku z usługami w zakresie wychowania wskazanymi w tym przepisie.

Usługi stołówkowe, o których mowa we wniosku, w tym zakresie, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% - pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy. należy za nieprawidłowe, bowiem jak wskazano powyżej usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów-wychowanków Bursy oraz wychowawców-nauczycieli zatrudnionych w Bursie i realizujących zadania wychowawcze w ramach obowiązków służbowych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, natomiast usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów szkół zakwaterowanych na stancjach, którzy nie korzystają z opieki społecznej, nauczycieli szkół powiatowych nie zatrudnionych w Bursie oraz pracowników administracyjnych zatrudnionych w Bursie a także nauczycieli-emerytów (niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w Bursie) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki VAT 8%.

Ponadto z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika również, że Wnioskodawca świadczy również usługi stołówkowe na rzecz uczniów korzystających z opieki społecznej (na rzecz Ośrodków Pomocy Społecznej).

Płatność za posiłki wydawane uczniom korzystającym z opieki społecznej odbywa się na podstawie miesięcznych faktur wystawionych na rzecz Ośrodka Pomocy Społecznej.

Opłaty za wyżywienie uczniów w stołówce Bursy Międzyszkolnej ustalane są zgodnie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Ww. Ośrodki Pomocy Społecznej są jednostkami organizacyjnymi samorządu terytorialnego, realizują zadania z zakresu opieki społecznej w formie jednostek budżetowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Należy jednocześnie wskazać, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. powyższe kwestie reguluje identycznie brzmiący § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392.).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz przedstawiony zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro sprzedaż posiłków, wytwarzanych w stołówce Bursy (Wnioskodawcy), jest dokonywana pomiędzy jednostkami budżetowymi tj. Wnioskodawcą i Ośrodkami Pomocy Społecznej, to świadczenie usług stołówkowych dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz ww. OPS podlega zwolnieniu na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzeń w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem sprzedaż posiłków w stołówce Bursy na rzecz uczniów korzystających z opieki społecznej, za których opłaty wnoszone są przez Ośrodki Pomocy Społecznej jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, aczkolwiek zwolnienie to wynika z innej niż wskazana przez Wnioskodawcę podstawy prawnej.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl