IBPP2/443-591/08/BM - Czy usługi, które podatnik zamierza świadczyć na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej, czy też domów opieki społecznej są usługami zwolnionymi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-591/08/BM Czy usługi, które podatnik zamierza świadczyć na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej, czy też domów opieki społecznej są usługami zwolnionymi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. G. przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do usług opieki społecznej świadczonych na terytorium kraju na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej, oraz domów opieki społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do usług opieki społecznej świadczonych na terytorium kraju na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej, oraz domów opieki społecznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką), zamierza rozpocząć świadczenie usług opieki nad osobami w podeszłym wieku. W zależności od zlecenia oraz stanu fizycznego i psychicznego osoby, nad którą pracownik Spółki będzie sprawował opiekę wykonywane będą następujące czynności:

a)

proste czynności pielęgnacyjne:

*

pomoc przy myciu i kąpieli;

*

pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu;

*

pomoc przy transferze łóżko - toaleta - łóżko lub łóżko - wózek inwalidzki - łóżko;

*

karmienie;

*

czesanie, kremowanie, golenie;

*

czyszczenie protez zębowych;

*

czuwanie przy łóżku chorego nocne lub pod nieobecność członków rodziny;

b)

czynności społeczne:

*

towarzyszenie na spacerach, wizytach towarzyskich i w punktach usług zewnętrznych np. fryzjer itp.;

*

organizowanie wizyt lekarskich i pielęgniarskich dla podopiecznych;

*

rozmowy, gry towarzyskie;

*

dokonywanie zakupów;

*

porządkowanie mieszkania;

*

załatwianie spraw w instytucjach w imieniu podopiecznego;

c)

w szczególnych przypadkach wykwalifikowani pracownicy Spółki będą wykonywać specjalistyczne usługi opiekuńcze takie jak:

*

fizjoterapia;

*

psychoterapia;

*

terapia zajęciowa.

Przedmiotem usługi będzie szereg czynności, których celem jest umożliwienie osobie starszej lub niepełnosprawnej, pozostanie we własnym domu w jak najlepszej kondycji psychofizycznej pomimo ograniczeń ruchowych lub zaburzeń neurologicznych związanych z wiekiem. Zakres usług każdorazowo będzie określany w umowie pomiędzy Spółką a podopiecznym w zależności od stanu zdrowia podopiecznego oraz jego potrzeb. Zasadniczo usługi będą wykonywane przez pracowników Spółki w domu podopiecznego i będą polegały na czasowym lub całodobowym wykonywaniu określonej usługi opieki. Ponadto, Spółka zamierza także świadczyć na rzecz jednostek opieki długoterminowej lub domów opieki społecznej usługi o podobnym zakresie dla podopiecznych tych zakładów. Spółka zamierza świadczyć wyżej wymienione usługi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca wskazał także, iż Spółka w celu świadczenia wyżej wymienionych usług zamierza zatrudniać profesjonalny i wykwalifikowany personel. Zamiarem Spółki jest zatrudnienie lekarzy, pielęgniarek a w szczególności osób legitymujących się zaświadczeniami o ukończeniu kursów na opiekunki społeczne. Oprócz osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, Spółka rozważa także zawieranie z lekarzami, pielęgniarkami oraz opiekunkami społecznymi umów zlecenia. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż usługi świadczone przez Spółkę nie będą polegały na udostępnianiu (oddelegowaniu) personelu. Zakres bowiem czynności wykonywanych przez pracowników Spółki będzie określała Spółka i będzie on związany z umową zawartą pomiędzy Spółką a podopiecznym (domem opieki społecznej, czy opieki długoterminowej). Ponadto, odpowiedzialność za czynności wykonywane przez pracownika Spółki będzie ponosiła Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi, które Spółka zamierza świadczyć na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej, czy też domów opieki społecznej są usługami zwolnionymi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

W ocenie Wnioskodawcy, usługi, które zamierza świadczyć Spółka należy uznać za usługi pomocy społecznej zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od opodatkowania są usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT. Z kolei pod pozycją 9 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT wymienione zostały (opisane symbolem ex 85 PKWiU) usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Z przytoczonych regulacji wynika więc, iż w sytuacji gdy usługi, które zamierza świadczyć Spółka będą usługami w zakresie ochrony zdrowia lub pomocy społecznej, to usługi te będą zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT .Jak wskazano powyżej, w ocenie Spółki nie budzi wątpliwości, iż usługi przez nią świadczone są usługami pomocy społecznej (a w niektórych przypadkach usługami z zakresu ochrony zdrowia) z uwagi na zakres czynności wykonywanych przez Spółkę. Spółka poprzez zatrudnione osoby będzie wykonywała proste czynności pielęgnacyjne (takie jak pomoc przy ubieraniu i myciu, czesanie, pomoc przy transferze do i z łóżka, itp.), czynności społeczne (takie jak towarzyszenie na spacerach, organizowanie wizyt lekarskich, rozmowy, gry towarzyskie, robienie zakupów, porządkowanie mieszkania, etc). Ponadto, w niektórych przypadkach Spółka będzie również świadczyła - poprzez wykwalifikowany personel - usługi w zakresie fizjoterapii, psychoterapii, czy też terapii zajęciowej. Zakres wykonywanych czynności jest analogiczny jak zakres czynności wykonywanych przez państwowe ośrodki świadczące pomoc społeczną, które w ramach zadań Państwa świadczą tego typu usługi. Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż cel usług świadczonych przez Spółkę jest zbieżny z celem usług świadczonych przez państwowe ośrodki świadczące pomoc społeczną. Celem działań Spółki jest bowiem umożliwienie osobie starszej lub niepełnosprawnej, pozostanie we własnym domu w jak najlepszej kondycji psychofizycznej pomimo ograniczeń ruchowych lub zaburzeń neurologicznych związanych z wiekiem. Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, skoro zakres i cel czynności wykonywanych przez Spółkę pokrywa się z zakresem czynności świadczonych przez państwowe ośrodki świadczące usługi pomocy społecznej - nie ma podstaw aby różnicować również sposób opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i ośrodki pomocy społecznej. Tym samym usługi świadczone przez Spółkę są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, iż przedstawioną powyżej interpretację zakładającą, iż usługi, które zamierza świadczyć Spółka są usługami pomocy społecznej (a w niektórych przypadkach usługami w zakresie ochrony zdrowia) potwierdził także Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 12 maja 2008 r. (znak OK.-5672/KU-1465/2008). Urząd Statystyczny stwierdził, iż w świetle klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. poszczególne rodzaje usług świadczonych przez Spółkę mieszczą się w następujących grupowaniach:

*

"opieka nad osobami chorymi lub osobami w podeszłym wieku, polegające na wykonywaniu prostych czynności pielęgnacyjnych oraz czynności społecznych obejmujących m.in. pomoc przy codziennych czynnościach życiowych, sprzątanie, robienie zakupów, pomoc przy codziennej higienie, czuwanie przy łóżku, towarzyszenie na spacerach itp. - PKWiU 85.32.14-00.00 Usługi pomocy społecznej doraźne;

*

usługi fizjoterapii, psychoterapii, terapii zajęciowej świadczone przez uprawniony personel - PKWiU 85.14.13-00.00 Usługi fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi."

Ponadto, Urząd Statystyczny stwierdził, iż "jeśli podmiot gospodarczy wykonuje na rzecz jednostek opieki długoterminowej lub domów opieki społecznej, usługę polegającą na kierowaniu swoich pracowników do wykonywania określonych prac w tej jednostce lub domu opieki społecznej (wykonujących pracę pod kierownictwem danej jednostki lub domu), to odpowiednie było zaklasyfikowanie w grupowaniu: PKWiU 74.50.2 Usługi pozyskiwania personelu. Jeśli podmiot gospodarczy wykonując prace w ramach umowy podpisanej z jednostką opieki długoterminowej lub domem pomocy społecznej - działa na własny rachunek i ryzyko, posiada własny sprzęt i materiały, zatrudnia pracowników, to świadczone przez niego usługi klasyfikowane były zgodnie z prowadzoną przez niego działalnością." Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Spółka nie będzie działała jako podmiot delegujący pracowników do innych podmiotów, a tym samym w przypadku świadczenia usług na rzecz domów opieki społecznej lub jednostek opieki długoterminowej również usługi świadczone przez Spółkę w zakresie opisanym w niniejszym wniosku będą uznawane za usługi pomocy społecznej lub usługi paramedyczne. Tym samym usługi świadczone przez Spółkę na rzecz wymienionych jednostek będą, jej zdaniem, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi, które zamierza świadczyć Spółka są usługami pomocy społecznej (a w niektórych przypadkach usługami w zakresie ochrony zdrowia) Potwierdził to także Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 12 maja 2008 r. (znak OK.-5672/KU-1465/2008). Urząd Statystyczny stwierdził, iż w świetle klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. poszczególne rodzaje usług świadczonych przez Spółkę mieszczą się w następujących grupowaniach:

*

"opieka nad osobami chorymi lub osobami w podeszłym wieku, polegające na wykonywaniu prostych czynności pielęgnacyjnych oraz czynności społecznych obejmujących m.in. pomoc przy codziennych czynnościach życiowych, sprzątanie, robienie zakupów, pomoc przy codziennej higienie, czuwanie przy łóżku, towarzyszenie na spacerach itp. - PKWiU 85.32.14-00.00 Usługi pomocy społecznej doraźne;

*

usługi fizjoterapii, psychoterapii, terapii zajęciowej świadczone przez uprawniony personel - PKWiU 85.14.13-00.00 Usługi fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi."

Ponadto, Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż Spółka nie będzie działała jako podmiot delegujący pracowników do innych podmiotów, a tym samym w przypadku świadczenia usług na rzecz domów opieki społecznej lub jednostek opieki długoterminowej również usługi świadczone przez Spółkę w zakresie opisanym w niniejszym wniosku będą uznawane za usługi pomocy społecznej lub usługi paramedyczne. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku. Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4. W poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku wymieniono pod symbolem PKWiU ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Według objaśnień do załącznika: ex- dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę, wymienione we wniosku usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku, również świadczone na rzecz jednostek opieki długoterminowej, czy też domów opieki społecznej, sklasyfikowane pod wskazanym przez niego w treści wniosku symbolem PKWiU 85.32.14-00.00 Usługi pomocy społecznej doraźne oraz PKWiU 85.14.13-00.00 Usługi fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy przy tym, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że kwestia zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do usług opieki społecznej świadczonych na terytorium Niemiec na rzecz osób w podeszłym wieku, jednostek opieki długoterminowej oraz domów opieki społecznej będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl