IBPP2/443-587/13/AMP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-587/13/AMP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży czterech działek niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży czterech działek niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (obrót nieruchomościami) Wnioskodawca zamierza nabyć od osoby prywatnej nieruchomość składającą się z czterech działek o łącznej powierzchni 26 arów. W stosunku do tych działek występuje brak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, a w roku 2012 została wydana decyzja o Warunkach Zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości wskazująca możliwość jej zabudowy. Na nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny, kiosk drewnianym oraz osiem tablic reklamowych a całość jest ogrodzona. Sprzedający to osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej i nie podlegająca pod przepisy ustawy o VAT - nabył nieruchomość w drodze spadku (1/2 udziału) i darowizny (1/2 udziału). Fragmenty działki o powierzchni kilku m2 są wydzierżawiane na miejsca pod tablice reklamowe nieprzerwanie od ok. 1999 r. Kiosk drewniany nie jest przedmiotem najmu od lat 90tych. Dzierżawcy gruntu nie czynili żadnych nakładów na nieruchomości poza przygotowaniem niewielkich fundamentów (usuwalnych) niezbędnych do zamocowania swoich reklam. Sprzedający wyburzy wszelką zabudowę znajdującą się na nieruchomości tj. budynek mieszkalny, tablice reklamowe z fundamentami, kiosk drewniany i ogrodzenie przed datą sprzedaży.

Sprzedający przeniesie na Wnioskodawcę własność czterech niezabudowanych działek aktem notarialnym a od wartości transakcji naliczony zostanie podatek p.c.c.

Po zakupie wyżej opisanej nieruchomości Wnioskodawca zamierza sprzedać ją swojemu kontrahentowi jako nieruchomość niezabudowaną. Przed zakupem przez kontrahenta Wnioskodaca będzie w posiadaniu kolejnej decyzji o warunkach zabudowy. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego kontrahent, są czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo sprzedaży zakupionych wcześniej od osoby prywatnej czterech niezabudowanych działek ze stawką 23%.

2. Czy w sytuacji gdyby odpowiedź na pytanie nr 1 obligowała Wnioskodawcę do stawki zwolnionej Wnioskodawca może zastosować regulację z art. 43 ust. 10 (klient Wnioskodcy podobnie jak on jest podatnikiem VAT czynnym i obie strony złożą stosowne oświadczenia o wyborze opodatkowania naczelnikowi organu podatkowego).

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy bez względu na stawkę przy zakupie - sprzedając będzie mógł zastosować stawkę 23% dla gruntu niezabudowanego. Nie ma też zdaniem Wnioskodawcy konieczności składania oświadczenia, bowiem stawka właściwa wynosi 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane należy rozumieć - grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dodać należy także, iż stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie art. 43 ust. 10 ustawy stanowi, iż podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (obrót nieruchomościami) Wnioskodawca zamierza nabyć od osoby prywatnej nieruchomość składającą się z czterech działek o łącznej powierzchni 26 arów. W stosunku do tych działek występuje brak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, a w roku 2012 została wydana decyzja o Warunkach Zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości wskazująca możliwość jej zabudowy. Sprzedający wyburzy wszelką zabudowę znajdującą się na nieruchomości tj. budynek mieszkalny, tablice reklamowe z fundamentami, kiosk drewniany i ogrodzenie przed datą sprzedaży.

Po zakupie wyżej opisanej nieruchomości Wnioskodawca zamierza sprzedać ją swojemu kontrahentowi jako nieruchomość niezabudowaną. Przed zakupem przez kontrahenta Wnioskodawca będzie w posiadaniu kolejnej decyzji o warunkach zabudowy. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego kontrahent, są czynnymi podatnikami VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy prawidłowym będzie zastosowanie stawki podatku VAT 23% przy sprzedaży ww. działek.

Mając zatem na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż ww. działek stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca z tytułu tej dostawy jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając opis sprawy wskazujący, iż dla przedmiotowych działek ponownie wydana zostanie decyzja o warunkach zabudowy, to działki te będą stanowić teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Stwierdzić należy zatem, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa tych działek nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania wskazany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, a także art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, odnoszą się one bowiem do dostawy budynków oraz budowli lub ich części, a nie do dostawy gruntów - jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, stwierdzić należy, iż dostawa ww. działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl