IBPP2/443-581/08/ASz - Świadczenie usług marketingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-581/08/ASz Świadczenie usług marketingowych.

"(...) Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT - prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. produkcja i sprzedaż wyrobów cukierniczych. Kontrahenci Wnioskodawcy zakupujący wyprodukowane towary (głównie w celu ich dalszej odsprzedaży klientom indywidualnym lub sklepom) wykonują dla podatnika również usługi nazywane usługami marketingowymi polegające m.in. na:

*

wypracowaniu odpowiedniego poziomu obrotu,

*

badaniu rynku,

*

tworzeniu i utrzymaniu popytu na produkty Wnioskodawcy,

*

kształtowaniu polityki rynkowej na terenie działania kontrahenta,

*

publikacji gazetek promocyjnych,

*

organizowaniu programów lojalnościowych,

*

marketingu bezpośrednim (np. degustacje).

Opisane wyżej usługi marketingowe nie są związane z konkretną sprzedażą towarów. Mają na celu zwiększenie sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy i uzyskanie z tego tytułu coraz większych przychodów. Wynagrodzenie za wykonanie ww. usług liczone jest ryczałtowo jako określony procent od osiągniętego przez danego kontrahenta zakupu netto. Kontrahenci wystawiają dla Wnioskodawcy faktury dokumentujące usługi marketingowe oraz określające uzyskane wynagrodzenie. (...) Ponadto Wnioskodawca dodał, iż dla ww. usług symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to 74.87.17. Nabywane usługi, o których mowa we wniosku są związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Wydatki ponoszone na nabycie ww. usług zaliczane są przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. usługi wykonywane są przez usługodawców zarówno kompleksowo jak i odrębnie. Część usługodawców wykonuje te usługi stale, natomiast niektórzy z nich wykonują te usługi doraźnie.

(...) 1. Czy ww. czynności nazywane przez kontrahentów "usługami marketingowymi" stanowią usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? (...)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Z powyższego wynika, iż świadczenie przez kontrahentów ww. "usług marketingowych", o symbolu PKWiU 74.87.17, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/12/3-4