IBPP2/443-565/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-565/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przez Wnioskodawcę na kasie rejestrującej dostawcy towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ewidencjonowania obrotu przez Wnioskodawcę na kasie rejestrującej dostawcy towaru.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w chwili obecnej prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko i na własny rachunek. Działalność jaką do tej pory prowadził za pomocą kasy fiskalnej została przez niego zakończona. Jednakże chciałby podpisać umowę o współpracy gospodarczej polegającej na pośrednictwie sprzedaży detalicznej odzieży prowadzonej w jego sklepie. Należność za pośrednictwo w sprzedaży wynikająca z tej umowy (Umowa Agencyjna) regulowana ma być w formie prowizji należnej od sprzedaży tych towarów, fakturowanej przez Wnioskodawcę po miesięcznym rozliczeniu.

Jednym z warunków Umowy Agencyjnej jest sprzedaż towaru w użytkowanym przez Wnioskodawcę lokalu za pomocą kasy fiskalnej dostawcy towaru.

Sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie na rzecz i w imieniu dostawcy towaru, a Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży towarów od żadnych innych dostawców, ani też towarów własnych.

Ponadto z zawartej Umowy Agencyjnej będzie wynikało, że Wnioskodawca będzie wykonywać obowiązki ewidencyjne w imieniu zleceniodawcy na kasie będącej jego własnością.

Sprzedaż jaką zamierza prowadzić jako agent w ramach umowy agencyjnej będzie obejmowała wyłącznie towary jednego zleceniodawcy (właściciela kasy fiskalnej) - oznacza to, że nie będzie sprzedawał towarów własnych ani też innego dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach tak pojętego prowadzenia działalności, czyli w ramach Umowy agencyjnej jest możliwa taka forma sprzedaży i czy nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nie stoi w sprzeczności z przepisami w tym zakresie, a tylko ułatwi to znacznie sposób rozliczeń zarówno jednej jak i drugiej stronie Umowy. Na takich zasadach działają m.in. ajenci lokali gastronomicznych stacji paliw etc.Poza tym biorąc pod uwagę fakt, że kasa fiskalna jest urządzeniem rejestrującym i ma na celu zabezpieczenie interesu skarbu państwa, nie wystąpią żadne niejasności w zakresie rozliczeń z fiskusem, gdyż cel i potrzeba fiskalizacji będzie spełniona, a forma rozliczeń prosta i klarowna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca jest w świetle ww. ustawy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1.

Ustawodawca odniósł obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników, tj. do dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Powyższe uregulowanie wskazuje, iż przepis ten dotyczy również podatników prowadzących sprzedaż w formie zlecenia (tu: na podstawie umowy o współpracy gospodarczej), jeżeli dokonują takiej sprzedaży.

Stosownie do § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Przepis § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia stanowi, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie na rzecz i w imieniu jednego dostawcy towaru, co oznacza że nie będzie sprzedawał towarów własnych ani też innego dostawcy. Ponadto z zawartej umowy agencyjnej będzie wynikało, iż Wnioskodawca będzie wykonywać obowiązki ewidencyjne w imieniu zleceniodawcy na kasie będącej jego własnością.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca jako agent będzie mógł wykonywać obowiązki ewidencyjne w imieniu dostawcy towaru na jego kasie (jeżeli będzie to wynikać z postanowień umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa do działania w imieniu dostawcy towaru) pod warunkiem, że będzie prowadził wyłącznie sprzedaż na rzecz i w imieniu tego jednego dostawcy (bez sprzedaży towarów własnych).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl