IBPP2/443-559/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-559/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2008 r. oraz pismem z dnia 11 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych, bonusów, nagród - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych, bonusów, nagród. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2008 r. oraz pismem z dnia 11 września 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 września 2008 r., znak: IBPP2/443-559/08/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Jest płatnikiem podatku VAT. W podpisanych umowach z dostawcami towarów określone zostały procentowo oraz za określony czas np. kwartał, dwa miesiące, premie pieniężne (nie związane z żadną konkretną jedną dostawą) za:

* realizację planu zakupów towarów zarówno asortymentowych jak i ilościowych,

* za realizację sprzedaży towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej,

* za terminowe płatności za dostawy towarów.

W uzupełnieniu ww. wniosku stwierdzono, iż w opisie stanu faktycznego należy po słowie premie pieniężne dodać bonusy, nagrody. Wnioskodawca dodał także, iż nagroda jest przyznawana dodatkowo, niezależnie od wypłacanych premii pieniężnych wynikających z umowy i ma formę rzeczową. Dla jaśniejszego obrazu Wnioskodawca przedstawił opis następujących dokumentów: W styczniu 2008 r. zostało podpisane "potwierdzenie uczestnictwa w konkursie określające dodatkowo, kwotę wartości sprzedaży towarów X w pierwszym kwartale 2008 r. W następstwie tego powstał "Protokół przekazania nagrody".

Protokół przekazania nagrody Firmie X, za uczestnictwo w programie lojalnościowym przeprowadzanym przez firmę przez Firmę X

* wycieczka dla jednej osoby o wartości brutto 3.180,50 pln

* wycieczka dla dwóch osób o wartości brutto 6.361 pln

Podpis osoby upoważnionej do odbioru nagrody: X

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane przez firmę Wnioskodawcy premie pieniężne, bonusy, nagrody są zapłatą za usługi świadczone na rzecz kontrahentów i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należy traktować otrzymywanych premii, bonusów i nagród jako usługi w rozumieniu ww. artykułów ustawy o podatku od towarów i usług jak i zgodności z VI Dyrektywą Rady Unii Europejskiej. W związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzasadnienie:

* usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Dokonywanie zakupów u kontrahenta oraz terminowe zapłaty pieniężne mieszczą się w pojęciu dostawy towarów. Nie można więc uznać, że określenie w umowie z góry pułapu obrotów jak i terminowe płatności są świadczeniem usługi. Czynności stanowiące dostawę towarów przez zsumowanie w określonym czasie nie stanowią usługi. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT a także art. 6 VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, wskazuje, że dostawa towarów nie może być jednocześnie usługą. Opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności raz jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi raz jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Stoi to w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania (art. 84 i pośrednio art. 217 Konstytucji RP).

* usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 podatku VAT oraz art. 6 VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, to transakcja gospodarcza. Stosunek prawny łączący strony transakcji musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Wnioskodawca jako nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie określonych obrotów czy terminowych płatności nie jest obwarowane żadną sankcją lub jakąkolwiek odpowiedzialnością. Więc nie występuje w tym przypadku nawet zobowiązanie naturalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego przepisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna (bonus) jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia (bonus) wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna (bonus) jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta (bonus), nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna (bonus) związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię (bonus), które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992): rabat - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; skonto - to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; opust - to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); bonifikata - to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, iż podpisał umowy z dostawcami towarów, z których wynika, że otrzymane premie pieniężne, bonusy i nagrody naliczane są procentowo za dokonanie zakupów w określonym w umowie czasie. Ww. premie pieniężne, bonusy i nagrody nie związane z żadną konkretną dostawą, otrzymywane są przez Wnioskodawcę za zrealizowanie asortymentowych i ilościowych zakupów towarów, za realizację sprzedaży towarów oraz za terminowe płatności za zakupione towary. W opisanym stanie faktycznym mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca otrzymuje od dostawcy towarów premie pieniężne, bonusy za osiągniecie określonego poziomu zakupów w określonym czasie jak też za spełnienie dodatkowych, wskazanych wyżej warunków. Premie te (bonusy) nie mają więc charakteru dobrowolnego, ale uzależnione są od określonego zachowania kupującego (Wnioskodawcy). Beneficjentem jest dostawca Wnioskodawcy, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący (Wnioskodawca) decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy. Wypłata przedmiotowej premii pieniężnych (bonusów) jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dostawcy. Otrzymując premie pieniężne (bonusy) za zrealizowany obrót w określonym czasie dostawca nagradza Wnioskodawcę za nabycie towarów o określonej wartości, a w konsekwencji za lojalność względem niego, tj. za to, że odbiorca nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premie pieniężne (bonusy) powinny być w związku z tym traktowane również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy (Wnioskodawcy) stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje premię pieniężną (bonus). Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu w określonym czasie, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymywane premie pieniężne (bonusy) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winny być udokumentowane przez świadczącego usługę tj. Wnioskodawcę, fakturą VAT wystawioną na rzecz nabywcy usług, tj. dostawcę towarów wypłacającego premie pieniężne (bonusy).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymanie premii pieniężnych, (bonusów) nie należy traktować jako zapłatę za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym premie te nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż Wnioskodawca za spełnienie warunków określonych w zawartych umowach z dostawcami towarów otrzymuje obok premii pieniężnej i bonusów także nagrody. Nagroda jest przyznawana dodatkowo, niezależnie od wypłacanych premii pieniężnych wynikających z umowy i ma formę rzeczową.Z opisu stanu faktycznego wynika także, iż nagroda w postaci wycieczki została przekazana za uczestnictwo w programie lojalnościowym, w którym określono dodatkowo kwotowe wartości sprzedaży towarów w pierwszym kwartale 2008 r.Słownik Języka Polskiego PWN (Warszawa 1988 r., tom II, str. 259) definiuje nagrodę jako wyróżnienie moralne lub materialne za położone zasługi, osiągnięte wyniki, będące formą uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Odnosząc się do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca otrzymał nagrodę w formie wycieczki w ramach sprzedaży premiowej. Nagroda ta stanowi formę uznania za dobre wyniki w związku z dokonanymi zakupami. Zatem otrzymana nagroda w formie rzeczowej stanowi wynagrodzenie za wykonaną usługę, jako inna forma premiowania Wnioskodawcy, który zgodnie z zawartą umową zrealizował plan zakupów towarów. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Wynagrodzenia (zapłaty) nie można utożsamiać jedynie ze świadczeniem pieniężnym. Także świadczenie o charakterze rzeczowym będzie wynagrodzeniem. Zamiana towarów, zamiana towaru na usługę i odwrotnie, wydanie towarów (świadczenie usług) w zamian za wierzytelności itp. będzie uznane za odpowiednio odpłatną dostawę czy też odpłatne świadczenie usług. Mamy tutaj bowiem do czynienia z konkretną korzyścią, która należna jest za dokonywane świadczenie. Wskazać jednak trzeba, że zapłata musi mieć konkretny wymiar. Wynagrodzenie musi być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu, co w przedmiotowej sprawie ma miejsce.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymanie nagrody nie należy traktować jako zapłatę za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym, że nagroda ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż opodatkowanie usługi świadczonej przez nabywcę towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. W ocenie tut. organu w żadnym wypadku nie można utożsamiać przedmiotowych czynności. Należy bowiem zauważyć, iż w stanie faktycznym występują dwie transakcje, odrębnie wynagradzane: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, iż wypłata przedmiotowej premii nie jest związana z konkretną dostawą towarów.

Nie ulega wątpliwości, iż między Wnioskodawcą a danymi kontrahentami dochodzi do dostawy towarów. Jednocześnie każda dostawa towarów jest czynnością niezależną (autonomiczną) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla odróżnienia, jak zostało uprzednio stwierdzone, premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kupującego w stosunku do dostawcy. Kierunek przedmiotowej czynności (określonego zachowania nabywcy wobec dostawcy) jest przeciwny do wskazanej dostawy w związku z czym za bezpodstawne należy uznać stwierdzenia Spółki, że czynności te (dostawa towarów i zachowanie kupującego) są tożsame. W konsekwencji brak podstaw by uznać, iż w przedmiotowej sprawie dochodzi do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Nie występuje również kwestia opodatkowania przedmiotowej sprzedaży raz jako dostawy towaru, a drugi jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl