IBPP2/443-548/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-548/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT na wymienione we wniosku usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT na wymienione we wniosku usługi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 września 2010 r. znak: IBPP2/443-548/10/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Spółdzielnia) prowadzi działalność zwolnioną i opodatkowaną. Zgodnie z zapisami statutu Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną oświatową i kulturalną. Zasady rozliczania kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię i ustalenia obciążeń finansowych członków z tego tytułu określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą. Z wyżej wymienionej działalności korzystają członkowie spółdzielni, małżonkowie, dzieci i inne osoby bliskie wspólnie zamieszkałe, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje własnościowe prawo do lokalu. Źródłem finansowania ww. działalności są: pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej (wpływy z najmu lokali użytkowych), częściowa odpłatność członków spółdzielni i ich rodzin korzystających z działalności społecznej, kulturalnej i oświatowej, częściowa odpłatność właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, częściowa odpłatność niebędących członkami spółdzielni osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, pożytki i inne przychody z działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, darowizny, dotacje i inne formy sponsoringu. Na wniosek Spółdzielni Urząd Statystyczny w Łodzi nadał symbole statystyczne PKWiU dla prowadzonej działalności społecznej, oświatowej kulturalnej.

1.

Usługi związane z różnymi formami rozwoju kulturalnego społeczeństwa, wykonywane przez pracowników klubu osiedlowego, obejmujące organizowanie kół zainteresowań, np. plastycznych, teatralnych, muzycznych, tanecznych, przyrodniczych, itp., organizowanie zajęć w kołach emerytów i rencistów, zajęć świetlicowych dla osób nieuczestniczących w pracach kół oraz konkursów muzycznych, plastycznych, i tanecznych (w ramach zadań własnych klubu) -odpłatnych jak i nieodpłatnych według PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. PKWiU 90.04.10.0, dla VAT PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. PKWiU 92.32.10-00.00,

2.

Organizowanie nieodpłatnych imprez sportowych (turniejów tenisa stołowego, turniejów bilardowych, itp.,) PKWiU 93.19.1, dla VAT 92.62.12-00.00,

3.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, mikołajków dla dzieci, bez wyżywienia PKWiU 93.29, dla VAT 92.34.1,

4.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, wraz z zapewnieniem wyżywienia, napojów zimnych i gorących PKWiU 56.10.11.0, dla VAT 55.30.11-00.00.

5.

Organizowanie nieodpłatnych zajęć sportowych prowadzonych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe (instruktorskie, trenerskie) PKWiU 85.51.10.0, dla VAT 92.62.13-00.10,

6.

Organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii (akcja letnia i zimowa) PKWiU 88.91.11.0, dla VAT PKWiU 85.32.11-00.00.

Wszystkie wyżej wymienione usługi dotyczą wyłącznie usług, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej wykonuje ww. usługi. Obowiązek wnoszenia odpłatności (wpisowego) przez osoby uczestniczące w różnych formach działalności nie jest obliczone na osiąganie dochodów i mieści się w szerokim wachlarzu zadań własnych jednostki. Pobierane opłaty nigdy nie pokrywają kosztu udziału w organizowanych imprezach, rekompensują jedynie ich minimalną część. Wpłaty tworzą dodatkowo źródło finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej zgodnie z regulaminem ich rozliczania. Wszystkie ww. usługi są ujmowane w rejestrach VAT jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Odnośnie punktu 4 nieodpłatne świadczenie usług jest związane z prowadzeniem działalności przez Spółdzielnię, dlatego też Spółdzielnia korzysta z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i ujmuje te usługi w rejestrze VAT jako zwolnione.

Oprócz wyżej wymienionych zajęć kluby osiedlowe organizują również wyjazdy do teatrów i kin w ramach działalności kulturalno oświatowej, oraz organizują wycieczki turystyczno-krajoznawcze gdzie uczestnicy pokrywają tylko częściową odpłatność.

Na pytanie odnośnie symbolu klasyfikacji Wnioskodawca dostał następującą interpretację: Organizowanie wycieczek (jednodniowych i wielodniowych) turystyczno-krajoznawczych i rekreacyjnych z zapewnieniem transportu, zakwaterowania, wyżywienia, przewodnika, ubezpieczenia, programu, oraz organizowanie wyjazdów do teatrów, oper i kin (uczestnicy pokrywają tylko częściowo odpłatność) PKWiU 79.12.1, dla VAT PKWiU 63.30.11-00.

W przypadku kiedy Wnioskodawca sam organizuje wycieczkę lub wyjazd do teatru czy kina poprzez wynajęcie autokaru, zakup biletów wstępu, ubezpieczenie uczestników, delegowanie własnego pracownika, który opiekuje się grupą, otrzymuje za zakup usług obcych faktury, natomiast delegowany pracownik otrzymuje zwrot kosztów delegacji i godzin nadliczbowych (które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT).

W tym przypadku Wnioskodawca jest zobowiązany do opodatkowania otrzymanych odpłatności od uczestników w wysokości 22% VAT tylko od odpłatności dotyczącej usług własnych gdyby takie wystąpiły i ujęcia ich w rejestrze sprzedaży VAT, a tym samym ma prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem usług własnych i ujęcia go w rejestrze zakupu VAT.

W zakresie, w jakim usługi zakupione od innych podmiotów związane są z usługą turystyki, Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Wynika to z art. 119 ust. 4 ustawy o VAT. Ponieważ nie występuje marża (poniesione koszty są mniejsze od otrzymanych odpłatności), to zarówno poniesione koszty wykazane w fakturach jak i odpłatności od uczestników ujmuje w rejestrach VAT jako nie podlegające podatkowi VAT i nie ujmuje w deklaracji VAT-7D. W deklaracji VAT-7D zaznacza tylko poz. 73 w części F.

W ramach działalności klubów osiedlowych Wnioskodawca dokonuje również zakupu wycieczek jednodniowych lub wielodniowych od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką, otrzymuje od nich faktury VAT marża. Ponieważ Wnioskodawca nie jest organizatorem tej wycieczki Urząd Statystyczny nie nadał żadnego symbolu statystycznego. Za udział w tych wycieczkach uczestnicy wnoszą częściową odpłatność, dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest pośrednikiem w częściowej odsprzedaży tej usługi. Ponieważ nie występuje marża (poniesione koszty są mniejsze od otrzymanych od płatności), to zarówno poniesione koszty wykazane w fakturach VAT marża jak i odpłatności od uczestników są ujmowane w rejestrach VAT jako niepodlegające podatkowi VAT i nie są ujmowane w deklaracji VAT-7D. W deklaracji VAT-7D zaznacza tylko poz. 73 w części F.

W przypadku usług turystycznych opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi. Odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów ujmowane są w rejestrach VAT w kwartale w którym wykonano usługę, ponieważ marża nie występuje. Faktura za zakup usług turystycznych również jest ujmowana w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

W piśmie uzupełniającym z dnia 14 września 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Nr 1.

Spółdzielnia nie pobiera opłat za wstęp na imprezy okolicznościowe. Symboliczna odpłatność pobierana jest jedynie za udział w "Mikołajkach" (5,00 zł na pokrycie kosztów słodyczy i soków wydawanych dzieciom).

Spółdzielnia jest organizatorem imprez.

Nr 2.

Przy organizowaniu letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii (akcja letnia i zimowa) Spółdzielnia wykonuje we własnym zakresie:

1.

opracowuje i realizuje program półkolonii,

2.

zapewnia własny obiekt,

3.

zatrudnia własny personel oraz wychowawców na umowę zlecenie do opieki nad dziećmi.

Nr 3.

W celu zorganizowania letniego i zimowego wypoczynku dzieci Spółdzielnia nabywa towary i usługi dla bezpośredniej korzyści uczestników od innych podatników:

1.

wynajmuje autokar od firm przewozowych, które prowadzą działalność w tym zakresie,

2.

ubezpiecza uczestników w firmie ubezpieczeniowej,

3.

wynajmuje przewodnika i pilota wycieczki, który prowadzi działalność w tym zakresie,

4.

kupuje artykuły spożywcze dla dzieci (II-gie śniadanie, napoje),

5.

kupuje bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjno-sportowych.

Spółdzielnia jest organizatorem letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci zgodnie ze statutem i regulaminem działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej § 5 punkt 3 "Działalność opiekuńczo-wychowawczą:

* akcja letnia i zimowa organizowana dla dzieci i młodzieży szkolnej w okresie ferii i wakacji letnich".

Nr 4.

Prowadzona przez Spółdzielnię działalność społeczna, oświatowa i kulturalna nie ma na celu osiągania zysków (marży), lecz jest działalnością statutową prowadzoną dla zaspokojenia potrzeb członków i ich rodzin. Wpłaty wnoszone przez członków korzystających z tej działalności tworzą dodatkowo źródło finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. Wnoszone opłaty nie pokrywają kosztów prowadzonej działalności. Koszty są większe od otrzymanych odpłatności.

Nr 5.

Otrzymane odpłatności obejmują przy organizacji:

1.

Akcji letniej i zimowej:

* odpłatność obejmuje zakup drożdżówek i napojów.

2.

Wycieczek turystyczno-krajoznawczych i wyjazdów do instytucji kultury.

Odpłatności obejmują pokrycie:

* kosztów autokaru, pilota, parkingów,

* kosztów biletów wstępu do kina, teatru, skansenu itp.,

* kosztów ubezpieczenia,

* kosztów noclegów lub posiłków w lokalach gastronomicznych.

3.

"Mikołajków"

* odpłatność obejmuje pokrycie kosztów zakupu słodyczy i soków wydawanych dzieciom.

Nr 6.

Dokumentowanie otrzymanych odpłatności.

Odpłatności uczestnicy wpłacają do kasy Spółdzielni, otrzymują dowód wpłaty k.p.

Nr 7.

Organizacja wycieczek jedno i wielodniowych jest usługą kompleksową i obejmuje:

1.

Usługi własne, które obejmują: opiekę pracownika nad uczestnikami (wynagrodzenie pracownika-udokumentowane jest listą płac, delegacją).

2.

Usługi i towary nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników, które obejmują:

* transport, pilota, bilety wstępu do zwiedzanych obiektów, posiłki, noclegi dokumentowane fakturami,

* parkingi dokumentowane paragonami,

* ubezpieczenie dokumentowane polisami.

Nr 8.

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi ewidencję kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników imprezy oraz kosztów własnych zgodnie z art. 119 ust. 3a ustawy o VAT.

Nr 9.

Usługi własne dotyczące turystyki obejmują opiekę pracownika spółdzielni nad uczestnikami wycieczki.

Nr 10.

Wnoszone odpłatności przez uczestników nie dotyczą usług własnych.

Odpłatności wnoszone przez uczestników dotyczą usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestnika są to:

1.

dla wycieczek turystyczno-krajoznawczych i wyjazdów do instytucji kultury:

* 1/3 kosztów autokaru pilota, parkingów,

* 1/2 ceny biletów wstępu do kina, teatru skansenu itp.,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków w lokalach gastronomicznych, noclegów,

2.

dla wycieczek jednodniowych:

* 1/3 kosztów autokaru, pilota, parkingu, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków zamawianych w lokalach gastronomicznych

3.

dla wycieczek dwudniowych:

* 1/3 kosztów autokaru, pilota, parkingu, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków i noclegów.

Ponadto Wnioskodawca modyfikuje stwierdzenie dotyczące stanu faktycznego: że poniesione koszty działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są mniejsze od otrzymanych odpłatności. Według Wnioskodawcy winno być "poniesione koszty są wyższe od otrzymanych odpłatności".

Poz. 55

Nr 2.

Wnioskodawca anuluje zapytanie dotyczące zdarzenia przyszłego.

Nr 5.

Czy Spółdzielnia przy pobieraniu częściowej odpłatności za zakupione imprezy od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką i wystawiających faktury VAT marża powinna w rejestrach VAT ujmować zakup usług jak i odpłatności od uczestników jako nie podlegające podatkowi VAT. Ponieważ poniesione koszty są wyższe od odpłatności (występuje marża ujemna), to czy w deklaracji VAT-7D powinno się ująć marżę ujemną, jeżeli tak to w której pozycji i czy należy zaznaczyć pozycję 73 w części F, lub nie ujmować marży ujemnej w deklaracji VAT-7D a tylko zaznaczyć poz. 73 w części F.

Nr 6.

Czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Czy faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Poz. 56

Nr 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rejestrze VAT należy ująć zakup usług od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką i wystawiających faktury VAT marża jak również otrzymanych od uczestników wycieczek odpłatności jako nie podlegające podatkowi VAT i nie ujmować marży ujemnej w deklaracji VAT-7D. Zdaniem Wnioskodawcy, w deklaracji powinno zaznaczyć się tylko poz. 73 w części F.

Nr 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki VAT obowiązują na wymienione usługi w punkcie od 1 do 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione usługi działalności społecznej oświatowej i kulturalnej świadczone przez kluby osiedlowe wymienione w punktach od 1 do 6 związane z działalnością statutową podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w opisie stanu faktycznego, zadanych pytań, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 23 czerwca 2010 r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do przedstawionego ostatecznie stanu faktycznego, sformułowanych pytań i stanowiska własnego Wnioskodawcy zawartego w ww. piśmie z dnia 28 września 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 3 powołanej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Identyfikacja usług za pomocą klasyfikacji statystycznych oznacza, że to klasyfikacja decyduje o zakresie przedmiotowym danej usługi i jej przyporządkowaniu do określonego grupowania, a w konsekwencji decyduje o stawce podatku od towarów i usług.

Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj.:

Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a)usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b)wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z objaśnieniem (1) do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach realizowanej, zgodnie ze statutem, działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej na rzecz członków spółdzielni, małżonków, dzieci i innych osoby bliskich wspólnie zamieszkałych, właścicieli lokali niebędący członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje własnościowe prawo do lokalu Spółdzielnia organizuje, opisane we wniosku, usługi. Wszystkie wymienione usługi dotyczą wyłącznie usług, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej wykonuje ww. usługi. Obowiązek wnoszenia odpłatności (wpisowego) przez osoby uczestniczące w różnych formach działalności nie jest obliczone na osiąganie dochodów i mieści się w szerokim wachlarzu zadań własnych jednostki. Pobierane opłaty nigdy nie pokrywają kosztu udziału w organizowanych imprezach, rekompensują jedynie ich minimalną część. Wpłaty tworzą dodatkowo źródło finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej zgodnie z regulaminem ich rozliczania. Wszystkie usługi są ujmowane w rejestrach VAT jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Spółdzielnia nie pobiera opłat za wstęp na imprezy okolicznościowe.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

1.

usługi związane z różnymi formami rozwoju kulturalnego społeczeństwa, wykonywane przez pracowników klubu osiedlowego, obejmujące organizowanie kół zainteresowań, np. plastycznych, teatralnych, muzycznych, tanecznych, przyrodniczych, itp., organizowanie zajęć w kołach emerytów i rencistów, zajęć świetlicowych dla osób nieuczestniczących w pracach kół oraz konkursów muzycznych, plastycznych i tanecznych (w ramach zadań własnych klubu) - odpłatnych jak i nieodpłatnych.

Dla świadczonych usług podano klasyfikację PKWiU 92.32.10-00.00.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem 92.32.10-00.00. mieszczą się "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych".

Jak wskazano powyżej oznaczenie w załącznikach danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie lub obniżona stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z tego grupowania.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi. W tym przypadku określenie grupy ex 92 wymieniono zarówno w załączniku nr 3 dotyczącym opodatkowania stawką 7%, jak i w załączniku nr 4 dla wykazu usług zwolnionych od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, stanowiący załącznik nr 3 do ww. ustawy, wymienia w pozycji 156 wymienia usługi sklasyfikowane w PKWiU ex 92.3 jako usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

W załączniku nr 3 poz. 156 zawężono tę grupę do oznaczonych jako ex 92.3, lecz tylko w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy. Ponadto w załączniku nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" w poz. 11 do ustawy o VAT wskazano całą grupę ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem zwolnione od opodatkowania, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że o ile opisane we wniosku usługi, polegające na organizowaniu kół zainteresowań, np. plastycznych, teatralnych, muzycznych, tanecznych, przyrodniczych, itp., organizowaniu zajęć w kołach emerytów i rencistów, zajęć świetlicowych dla osób nieuczestniczących w pracach kół oraz konkursów muzycznych, plastycznych i tanecznych (w ramach zadań własnych klubu), faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" i odpłatności wnoszone przez uczestników dla Wnioskodawcy nie mają charakteru opłat za wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego w zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, wówczas usługi te będą zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie cyt. art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

2.

Organizowanie nieodpłatnych imprez sportowych (turniejów tenisa stołowego, turniejów bilardowych, itp.). Dla świadczonych usług podano klasyfikację PKWiU 92.62.12-00.00.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem 92.62.12 mieszczą się "Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, stanowiący załącznik nr 3 do ww. ustawy, wymienia w pozycji 158 usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.61. Natomiast w poz. 159 zał. Nr 3 do ustawy wymieniono wstęp na imprezy sportowe.

Ponadto w załączniku nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" w poz. 11 do ustawy o VAT wskazano całą grupę ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem zwolnione od opodatkowania, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 2.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy stwierdzić, iż świadczenie usług polegających na organizowaniu imprez sportowych (turniejów tenisa stołowego, turniejów bilardowych, itp.) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.62.12, podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia, przewidzianych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, pod warunkiem, że Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Wyłączeniem, o którym mowa w poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.62.12, lecz wyłącznie wstęp na imprezy sportowe. A więc nie odnosi się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

3.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, mikołajków dla dzieci, bez wyżywienia. Dla świadczonych usług podano klasyfikację PKWiU 92.34.1.

Z uzupełnienia do wniosku wynika iż symboliczna odpłatność pobierana jest jedynie za udział w "Mikołajkach" (5,00 zł na pokrycie kosztów słodyczy i soków wydawanych dzieciom).

Wnioskodawca wskazał również, iż odpłatność "Mikołajków dla dzieci" obejmuje pokrycie kosztów zakupu słodyczy i soków wydawanych dzieciom.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem 92.34.1 mieszczą się "Usługi rozrywkowe pozostałe".

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" w poz. 156 wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92.3 jako usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Ponadto w załączniku nr 4 poz. 11 do ustawy o VAT wskazano całą grupę ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem zwolnione od opodatkowania, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy stwierdzić, iż świadczenie usług polegających na organizowaniu (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, mikołajków dla dzieci, bez wyżywienia, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę, pod symbolem PKWiU 92.34.1 "Usługi rozrywkowe pozostałe", podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia, przewidzianych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Wyłączeniem, o którym mowa w poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.34.1, lecz wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy. A więc nie odnosi się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

4.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, wraz z zapewnieniem wyżywienia, napojów zimnych i gorących.

Dla świadczonych usług podano klasyfikację PKWiU 55.30.11-00.00.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem 55.30.11-00.00. mieszczą się "Usługi gastronomiczne w restauracjach".

Na mocy § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1779), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy stwierdzić, iż sprzedaż usług gastronomicznych o symbolu PKWiU 55.30.11-00.00, przy uwzględnieniu wyłączeń wymienionych w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Powyższa, obniżona stawka nie dotyczy jednak towarów, których sprzedaż wyłączono z opodatkowania według tej stawki. Ww. przepisy jednoznacznie wskazują, że stawki preferencyjnej nie stosuje się do:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie, świadczone przez Wnioskodawcę, usługi polegające na organizowaniu (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, wraz z zapewnieniem wyżywienia, napojów zimnych i gorących, należy klasyfikować według PKWiU do grupowania 55.30.11-00.00 "Usługi gastronomiczne w restauracjach", wówczas podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

5.

Organizowanie nieodpłatnych zajęć sportowych prowadzonych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe (instruktorskie, trenerskie) PKWiU 92.62.13-00.10.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem PKWiU 92.62.13-00.10 mieszczą się "Usługi indywidualnych sportowców, sędziów, trenerów prowadzone na własny rachunek".

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie, świadczone przez Wnioskodawcę, usługi polegające na organizowaniu nieodpłatnych zajęć sportowych prowadzonych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe (instruktorskie, trenerskie), należy klasyfikować według PKWiU do grupowania 92.62.13-00.10 "Usługi indywidualnych sportowców, sędziów, trenerów prowadzone na własny rachunek", wówczas podlegają one zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy, pod warunkiem, że Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Wyłączeniem, o którym mowa w poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.62.13. A więc nie odnosi się ono do usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

6.

Organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii (akcja letnia i zimowa) PKWiU 85.32.11-00.00.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą dla celów VAT, pod symbolem 85.32.11-00.00. mieszczą się "Usługi dziennej opieki wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyjątkiem dzieci upośledzonych".

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 9 tego załącznika, tj. w "Wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 85 - "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Zatem mając na uwadze powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż o ile faktycznie wyżej wymienione usługi, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.32.11-00.00 "Usługi dziennej opieki wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyjątkiem dzieci upośledzonych", wówczas korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z załącznikiem nr 4 poz. 9

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług wytwórca lub usługodawca sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary lub usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie ten podmiot posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru/usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zatem to do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub świadczącego usługę należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Tut. organ nie jest organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez zainteresowanego.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU, podane według nomenklatury Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), która zachowuje swoją aktualność dla potrzeb podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ zauważa, iż w stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że w ramach działalności świadczy nieodpłatnie usługi. Jednakże niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy opisane we wniosku usługi podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca nie zadał pytania w tym zakresie oraz nie przedstawił własnego stanowiska w tym zakresie.

Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 1. Odnośnie problemów, których dotyczą pytania oznaczone we wniosku jako nr 3, 4, 5 i 6 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl