IBPP2/443-547/13/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-547/13/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.), o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 3 września 2013 r. znak: IBPP2/443-547/13/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w piśmie z dnia 12 września 2013 r.):

Wnioskodawca jest firmą, która świadczy usługi w zakresie czyszczenia, udrażniania i utrzymania w drożności sieci kanalizacji deszczowych i sanitarnych, rurociągów technologicznych, czyszczeniem wpustów ulicznych, studni kanalizacyjnych, przepompowni, przykanalików, separatorów substancji ropopochodnych i tłuszczy wraz z odbiorem, transportem odpadów.

Wnioskodawca posiada specjalistyczny sprzęt do wykonywania ww. usług tj. samochody specjalne ssąco-płuczące do czyszczenia kanalizacji i transportu odpadów.

Czyszczenie i udrażnianie instalacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, rurociągów technologicznych, rozumiane jest jako czyszczenie ręczne lub przy użyciu samochodów ssąco-płuczących elementów kanalizacji takich jak: rury, wpusty uliczne, studnie, osadniki, zbiorniki, w razie konieczności z wywiezieniem i utylizacją powstałych odpadów.

W dniu 9 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29 marca 2013 r. zgodnie z którym usługi:

* czyszczenie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

* udrażnianie systemów kanalizacyjnych i czyszczenie rur kanalizacyjnych,

* czyszczenie urządzeń typu: studnie, kratki ściekowe, pompownie ścieków, urządzenia podczyszczające wody opadowe,

* separatorów tłuszczy wraz z odbiorem i utylizacją odpadu,

* czyszczenie separatorów substancji ropopochodnych wraz z odbiorem i utylizacją odpadu,

* czyszczenie przydomowych oczyszczalni ścieków,

* czyszczenie i asenizacja zbiorników bezodpływowych,

* czyszczenie piaskowników, zbiorników retencyjnych (wraz z transportem i utylizacją odpadu)

mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

W dniu 14 maja 2013 r. Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu nieograniczonym "..." na zadanie "...".

Zarząd Dróg Powiatowych w (...) jako Zamawiający wskazał w SIWZ 23% stawkę podatku VAT przy obliczaniu ceny i oferty.

Zgodnie z interpretacją GUS otrzymaną przez firmę Wnioskodawcy w dniu 9 kwietnia 2013 r. usługi czyszczenia kanalizacji deszczowych mieszczą się w PKWiU 37.00.1. "Usługi związane ze ściekami" w związku z powyższym Wnioskodawca zastosował 8% stawkę podatku VAT dla tej usługi.

Pomimo przedstawienia pisma z dnia 29 marca 2013 r. dotyczącego klasyfikacji ww. usług przez GUS, oferta Wnioskodawcy została odrzucona z powodu błędnie zastosowanej stawki podatku VAT.

W dniu 7 maja 2013 r. Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu nieograniczonym "Usługa utrzymania i konserwacji kanalizacji deszczowej na terenie miasta (...) w 2013 r." Zamawiający wyodrębnił 10 różnych zadań, które Wnioskodawca musiał osobno wycenić. Połowa z nich dotyczyła usług, które zgodnie z interpretacją GUS mieszczą się w PKWiU 37.00.1. "Usługi związane ze ściekami" tj.

* mechaniczne czyszczenie kanałów deszczowych;

* czyszczenie studzienek ściekowych wraz z przykanalikami;

* czyszczenie studni rewizyjnych;

* czyszczenie krat przepustu ulicy (...)

w związku z powyższym Wnioskodawca zastosował 8% stawkę podatku VAT dla tych usług.

Druga połowa dotyczyła usług, które zgodnie z interpretacją GUS mieszczą się w PKWiU 42.21.2 "Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych" tj.

* uzupełnienie/wymiana kratek ściekowych metalowych;

* wymiana kratek ściekowych żeliwnych i metalowych na betonowe;

* uzupełnienie/wymiana pokryć nastudziennych żeliwnych;

* uzupełnienie/wymiana pokryć nastudziennych betonowych

w związku z powyższym Wnioskodawca zastosował 23% stawkę podatku VAT dla tych usług.

Gdyby Wnioskodawca wygrał ten przetarg, zostałaby wystawiona jedna faktura VAT, z wyszczególnionymi usługami w osobnych pozycjach.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 września 2013 r. - oznaczone nr 1):

Czy dla usług typu:

* czyszczenie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

* udrażnianie systemów kanalizacyjnych i czyszczenie rur kanalizacyjnych

* czyszczenie urządzeń typu: studnie, kratki ściekowe, pompownie ścieków, urządzenia podczyszczające wody opadowe,

* separatorów tłuszczy wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenie separatorów substancji ropopochodnych wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenie przydomowych oczyszczalni ścieków,

* czyszczenie i asenizacja zbiorników bezodpływowych,

* czyszczenie piaskowników, zbiorników retencyjnych (wraz z transportem i utylizacją odpadu)

mieszczących się w ugrupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami", wykonywanych na zlecenie prawidłowe jest zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 września 2013 r. - oznaczone nr 1):

Usługi typu:

* czyszczenie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

* udrażnianie systemów kanalizacyjnych i czyszczenie rur kanalizacyjnych

* czyszczenie urządzeń typu: studnie, kratki ściekowe, pompownie ścieków, urządzenia podczyszczające wody opadowe,

* separatorów tłuszczy wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenie separatorów substancji ropopochodnych wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenie przydomowych oczyszczalni ścieków,

* czyszczenie i asenizacja zbiorników bezodpływowych,

* czyszczenie piaskowników, zbiorników retencyjnych (wraz z transportem i utylizacją odpadu)

mieszczą się w PKWiU "Usługi związane ze ściekami" i są objęte obniżoną 8% stawką VAT zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 142, PKWiU 37ex.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w kwestach objętych pytaniem nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 12 września 2013 r. Wnioskodawca zmodyfikował i uzupełnił opis sprawy, a także zmodyfikował pytanie i własne stanowisko w sprawie.

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 12 września 2013 r. zostało przesłane jako uzupełnienie przedmiotowego wniosku z 10 czerwca 2013 r., przyjęto, że opis sprawy, pytanie i własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w przedmiotowej interpretacji wzięto pod uwagę, opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko przedstawione właśnie w tym piśmie z dnia 12 września 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Należy w tym miejscu wskazać, iż z treści art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT wynika, że przez zapis "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Tak więc wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z przestawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest firmą, która świadczy usługi w zakresie czyszczenia, udrażniania i utrzymania w drożności sieci kanalizacji deszczowych i sanitarnych, rurociągów technologicznych, czyszczeniem wpustów ulicznych, studni kanalizacyjnych, przepompowni, przykanalików, separatorów substancji ropopochodnych i tłuszczy wraz z odbiorem, transportem odpadów.

Wnioskodawca posiada specjalistyczny sprzęt do wykonywania ww. usług tj. samochody specjalne ssąco-płuczące do czyszczenia kanalizacji i transportu odpadów.

Czyszczenie i udrażnianie instalacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, rurociągów technologicznych, rozumiane jest jako czyszczenie ręczne lub przy użyciu samochodów ssąco-płuczących elementów kanalizacji takich jak: rury, wpusty uliczne, studnie, osadniki, zbiorniki, w razie konieczności z wywiezieniem i utylizacją powstałych odpadów.

W dniu 9 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29 marca 2013 r. zgodnie z którym usługi:

* czyszczenie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

* udrażnianie systemów kanalizacyjnych i czyszczenie rur kanalizacyjnych,

* czyszczenie urządzeń typu: studnie, kratki ściekowe, pompownie ścieków, urządzenia podczyszczające wody opadowe,

* separatorów tłuszczy wraz z odbiorem i utylizacją odpadu,

* czyszczenie separatorów substancji ropopochodnych wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenie przydomowych oczyszczalni ścieków,

* czyszczenie i asenizacja zbiorników bezodpływowych,

* czyszczenie piaskowników, zbiorników retencyjnych (wraz z transportem i utylizacją odpadu)

mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania właściwej stawki podatku VAT na ww. usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zatem do wymienionych przez Wnioskodawcę usług, w szczególności:

* usług czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

* udrażniania systemów kanalizacyjnych i czyszczenia rur kanalizacyjnych,

* czyszczenia urządzeń typu: studnie, kratki ściekowe, pompownie ścieków, urządzenia podczyszczające wody opadowe,

* separatorów tłuszczów wraz z odbiorem i utylizacją odpadu,

* czyszczenia separatorów substancji ropopochodnych wraz z odbiorem i utylizacją odpadu

* czyszczenia przydomowych oczyszczalni ścieków,

* czyszczenia i asenizacja zbiorników bezodpływowych,

* czyszczenia piaskowników, zbiorników retencyjnych (wraz z transportem i utylizacją odpadu)

zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami" - zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano poprawności zaklasyfikowania będących przedmiotem zapytania usług do właściwego grupowania statystycznego, lecz przyjęto wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU, do przedmiotowych usług, jako element opisu sprawy.

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W związku z powyższym, Organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Tut. organ pragnie także zauważyć, iż odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl