IBPP2/443-53b/07/BM - Prawo do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-53b/07/BM Prawo do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007 r. (data wpływu 17 sierpnia 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca we wniosku wskazuje, iż w dniu 15 sierpnia 2006 r. rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, zarejestrowany również w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przedmiotem Jego działalności jest produkcja nadwozi pojazdów samochodowych (PKWiU 34.2; PKD 34.20.Z).

Podatnik zauważa, iż zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.) od dnia 1 września 2006 r. obowiązany był zainstalować kasę fiskalną ze względu na zamiar dokonywania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej oraz utratę zwolnienia podmiotowego na podstawie treści zapisu tego paragrafu, nawiązującego do rodzaju przedmiotu dostawy (symbol PKWiU).

Wnioskodawca do chwili obecnej nie dokonał jeszcze jakiejkolwiek dostawy (sprzedaży) towarów lub usług na rzecz osoby fizycznej, a jedynie otrzymał przedpłaty (zaliczki) od obywatela Szwecji, nie będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymywanych przedpłat wykazywany był zgodnie z przepisami, tj. w miesiącu ich otrzymania. Potwierdza to prowadzona ewidencja sprzedaży VAT oraz składane do właściwego Urzędu Skarbowego deklaracje VAT-7. Wnioskodawca wskazuje, że zakupu i fiskalizacji kasy dokonał w sierpniu 2007 r. W piśmie z dnia 14 listopada 2007 r. Wnioskodawca wskazał, że wpłacane w okresie od września 2006 r. do lipca 2007 r. przez obywatela Szwecji zaliczki (przedpłaty) dotyczyły realizacji zamówienia, którym było przygotowanie projektu oraz wykonanie 2 sztuk ram i nadwozi samochodowych typu FC-1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy konsekwencją niezainstalowania przez Podatnika kasy fiskalnej od dnia 1 września 2006 r. jest brak możliwości zrealizowania ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy warunkiem skorzystania z ulgi związanej z zakupem kasy fiskalnej jest rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w obowiązującym terminie. Terminem tym, w opisanym stanie faktycznym, był 1 września 2006 r. Do dnia bieżącego Podatnik nie dokonał jeszcze jakiejkolwiek sprzedaży na rzecz osoby fizycznej, a jedynie zobowiązany był zaewidencjonować wcześniej przedpłaty (zaliczki), pomimo fiskalizacji kasy w dniu 13 sierpnia 2007 r. W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ulga z tytułu zakupu kasy fiskalnej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, nie przysługuje mu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2, § 3 i § 3a ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Na mocy § 4 pkt 4 ww. rozporządzenia zwolnień z ewidencjonowania nie stosuje się przy dostawie silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3). Cytowany wyżej przepis, stosownie do § 13 rozporządzenia z dnia 28 marca 2006 r. wszedł w życie z dniem 1 września 2006 r.

Z powyższego wynika, że od dnia 1 września 2006 r. Podatnik, dokonując sprzedaży nadwozi do pojazdów mechanicznych, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązany jest ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Termin ten jest ustawowym terminem wymagalnym do instalacji kasy fiskalnej. W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy, co do zasady, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Ustawodawca jednakże zastrzegł, że od zasady tej istnieje szereg wyjątków, które w sposób odmienny określają moment powstania obowiązku podatkowego. Wyjątki od zasady generalnej wyrażonej w cytowanym wyżej artykule unormowane zostały w ust. 2 - 21 tegoż artykułu, w art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Istota przedpłaty (zaliczki) dotyczy należności związanych z przyszłym, zidentyfikowanym świadczeniem (dostawą, sprzedażą towarów). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2).Z analizy powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy pobrano przedpłatę (zaliczkę) na poczet przyszłej dostawy towarów, powstał obrót w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w sytuacji, gdy pobrano pierwszą przedpłatę (zaliczkę) na poczet przyszłej dostawy towarów (nadwozi do pojazdów mechanicznych), powstał obrót skutkujący obowiązkiem zaewidencjonowania go za pomocą kasy rejestrującej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik, pomimo otrzymanych wcześniej przedpłat (zaliczek) dokonał zakupu i fiskalizacji kasy dopiero w sierpniu 2007 r.

Nastąpiło zatem naruszenie obowiązku ewidencjonowania obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Konsekwencją, niezainstalowania kasy rejestrującej w obowiązującym terminie jest utrata prawa do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że zostanie odrębnie wydana pisemna interpretacja w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego w sytuacji naruszenia obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl