IBPP2/443-524/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-524/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca słusznie dokonuje pomniejszenia podatku VAT naliczonego na podstawie otrzymanych od dostawców krajowych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca słusznie dokonuje pomniejszenia podatku VAT naliczonego na podstawie otrzymanych od dostawców krajowych faktur korygujących.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lipca 2009 r. znak: IBPB1/2/423-641/09/MO, IBPP2/423-524/09/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (sp. z o.o.) zajmuje się produkcją i sprzedażą farb i lakierów przemysłowych. Spółka wchodzi w skład międzynarodowego koncernu X, który posiada swoje spółki także w innych krajach na świecie.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca w zamian za zrealizowany ilościowy bądź wartościowy poziom zakupów surowców do produkcji i towarów handlowych w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok) otrzymuje od swoich dostawców rabaty od obrotów.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje rabaty zarówno od dostawców krajowych jak i dostawców zagranicznych z innych niż Polska krajów UE, którzy nie są zarejestrowani w Polsce dla potrzeb polskiego VAT. Rabaty przysługują za zrealizowanie określonego w kontrakcie poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym przez wszystkie spółki z grupy X łącznie.

Rabat przyznawany jest jako odpowiedni procent, zależny od wartości zakupów zrealizowanych w danym okresie przez wszystkie spółki z grupy X. Za jeden okres rozliczeniowy ustalany jest jeden konkretny%, który stosuje się do wyliczenia rabatu.

Dla przykładu zapisy umowne są następujące:

* Za zakupy w ilości powyżej 100 ton - 1,0%

* Za zakupy w ilości powyżej 200 ton - 1,5%

* Za zakupy w ilości powyżej 300 ton - 2,0%.

Jeżeli cała grupa w danym okresie rozliczeniowym zakupi łącznie ilość powyżej 300 ton to do wyliczenia rabatu za dany okres rozliczeniowy stosuje się kwotę 2% (nie stosuje się różnicowania% za zakupy w poszczególnych przedziałach w ten sposób, że za ilości pomiędzy 100 a 200 ton należy się rabat w wysokości 1,0%, za ilości pomiędzy 200 a 300 ton należy się rabat w wysokości 1,5%, a tylko za ilości powyżej 300 ton należy się rabat w wysokości 2,0%).

Wnioskodawca wskazał, że rabat przysługujący jego spółce jest proporcjonalny do udziału zakupów zrealizowanych przez jego spółkę w ogólnej wielkości zakupów zrealizowanych przez wszystkie spółki z grupy X

Rabat wypłacany jest po otrzymaniu przez dostawcę płatności za ostatnią wysyłkę towarów w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż otrzymuje rabaty bezpośrednio od dostawców, z tym że:

* od dostawców krajowych - otrzymuje faktury korygujące VAT, wystawiane na koniec okresu rozliczeniowego. Niektórzy dostawcy krajowi na wystawianych przez siebie fakturach korygujących oprócz kwoty rabatu podają konkretne numery faktur od których należny jest rabat, podając cenę przed i po korekcie. Inni dostawcy krajowi oprócz kwoty rabatu umieszczają na fakturze sformułowanie "rabat do dostaw w..... roku, według załącznika" i w załączniku wymieniają wszystkie faktury wraz z wartością zakupów, od których należny jest rabat. Łączną kwotę rabatu wyszczególnioną na fakturze korygującej otrzymanej od dostawcy spółka przyporządkowuje do poszczególnych faktur zakupu otrzymanych od dostawcy w okresie, za który przyznawany jest rabat, przez co możliwe jest ustalenie jaka była wartość zakupów przed i po otrzymaniu rabatu dla każdej faktury (dostawy) oddzielnie. Wnioskodawca na podstawie ww. faktur korygujących VAT zmniejsza wartość podatku VAT naliczonego.

* od dostawców z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej - Wnioskodawca otrzymuje noty kredytowe, wystawiane na koniec okresu rozliczeniowego. Niektórzy dostawcy zagraniczni oprócz kwoty rabatu na ww. notach w opisie wyszczególniają konkretne numery faktur, od których należny jest rabat, a niektórzy oprócz kwoty rabatu podają tylko łączną kwotę zakupów w danym okresie rozliczeniowym 1% należnego rabatu, bądź tylko% należnego rabatu. Łączną kwotę rabatu wyszczególnioną na nocie otrzymanej od dostawcy spółka przyporządkowuje do poszczególnych faktur zakupu otrzymanych od dostawcy w okresie, za który przyznawany jest rabat, przez co możliwe jest ustalenie jaka była wartość zakupów przed i po otrzymaniu rabatu dla każdej faktury (dostawy) oddzielnie. Na podstawie ww. not kredytowych od dostawców Wnioskodawca dokonuje zmniejszenia podatku naliczonego i należnego dla potrzeb podatku VAT wystawiając w jednym egzemplarzu wewnętrzną fakturę korygującą VAT. Wnioskodawca przelicza otrzymany rabat dla potrzeb wystawienia wewnętrznej faktury korygującej VAT z waluty obcej na złote polskie, stosując ten sam kurs, po którym wycenione zostały pierwotne faktury wewnętrzne, dotyczące poszczególnych zakupów WNT.

Natomiast w piśmie z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lipca 2009 r. znak: Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje rabaty tylko za zrealizowany ilościowy lub wartościowy poziom zakupów surowców do produkcji i towarów handlowych, a nie za świadczenie usług na rzecz dostawcy tychże surowców do produkcji i towarów handlowych.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy spółka słusznie dokonuje pomniejszenia podatku VAT naliczonego na podstawie otrzymanych od dostawców krajowych faktur korygujących.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku, gdy w jednoznaczny sposób jest możliwe przyporządkowanie otrzymanego rabatu od obrotów do konkretnych dostaw zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym, przez co możliwe jest ustalenie jaka była wartość każdej dostawy przed i po otrzymaniu rabatu, nawet jeżeli otrzymana od dostawcy faktura korygująca/nota nie zawiera specyfikacji faktur z danego okresu i nawet jeśli jest to rabat wypłacony po dokonaniu zapłaty, powinien on być traktowany jako rabat o którym mowa w art, 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Wnioskodawca stwierdził, iż jego zdaniem podatkowo (CIT i VAT) otrzymany rabat pełni funkcję zmniejszenia dotychczasowego świadczenia z tytuły nabycia surowców i towarów. Gdyby miał on postać rzeczową-materialną (np. gdyby spółka jako nabywca otrzymywałaby nagrodę rzeczową za zrealizowaną wielkość zakupów), to dopiero wtedy zasadnym byłoby uznać, że taki sposób premiowania zakupów nie może być traktowany jako rabat-upust w cenie, ponieważ nie jest związany z konkretną dostawą.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli rabat stanowi konkretną kwotę świadczenia pieniężnego dostawcy na rzecz nabywcy jako z góry umówiony procent od zrealizowanych zakupów w danym okresie, to nie można racjonalnie stwierdzić, że procent ten nie jest związany z konkretną dostawą procent z danej liczby zawsze jest konkretną i policzalną liczbą, bez względu na fakt czy jest obliczany od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej pojedynczy zakup, czy też obliczany od sumy poszczególnych dostaw w danym okresie. Nawet w przypadku, gdy rabat nie jest związany z jedną konkretną dostawą, a ustalany jest kwotowo tzn. kwota rabatu x za przekroczenie zakupów o wartości y, to i tak z łatwością spółka jest w stanie obliczyć, jaka część tej kwoty związana jest z konkretnym zakupem (konkretną dostawą) jako ułamek całego zrealizowanego obrotu z danym dostawcą za dany okres będący jednością, przez co znana jest wartość każdej dostawy przed i po otrzymaniu rabatu. W żadnym przypadku otrzymany rabat nie jest usługą świadczoną przez jego spółkę na rzecz dostawcy.

Wnioskodawca stwierdził, że ponieważ otrzymany rabat nie jest usługą świadczoną przez jego spółkę na rzecz dostawcy, lecz rabatem - upustem powodującym zmniejszenie ceny zakupionego towaru, powinien być rozliczany fakturą korygującą VAT wystawioną przez dostawcę dla potrzeb udokumentowania otrzymania rabatu od dostawcy krajowego.

Na podstawie faktury korygującej otrzymanej od dostawcy krajowego jego spółka ma prawo dokonać zmniejszenia podatku VAT naliczonego zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi przy odliczaniu VAT z faktur korygujących.

Wnioskodawca stwierdził też, że ponieważ otrzymany rabat nie jest usługą świadczoną przez jego spółkę na rzecz dostawcy, lecz rabatem - upustem powodującym zmniejszenie ceny zakupionego towaru, powinien być rozliczany wewnętrzną fakturą korygującą VAT WNT wystawioną przez jego spółkę dla potrzeb udokumentowania rabatu otrzymanego od dostawcy z innego niż Polska kraju UE.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, jego spółka słusznie dokonuje pomniejszenia podatku VAT naliczonego i podatku VAT należnego poprzez wystawienie wewnętrznych faktur korygujących VAT w przypadku rabatów od dostawców z innych niż Polska Krajów UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne/bonusy nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn.: czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT).

Natomiast art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w zamian za zrealizowany ilościowy bądź wartościowy poziom zakupów surowców do produkcji i towarów handlowych otrzymuje od swoich dostawców krajowych rabaty. Rabaty te przyznawane są jako odpowiedni procent, zależny od wartości zakupów zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym. Za jeden okres rozliczeniowy ustalany jest jeden konkretny%, który stosuje się do wyliczenia rabatu.

Dla przykładu zapisy umowne są następujące:

* Za zakupy w ilości powyżej 100 ton - 1,0%

* Za zakupy w ilości powyżej 200 ton - 1,5%

* Za zakupy w ilości powyżej 300 ton - 2,0%.

Wnioskodawca wskazał, że rabat przysługujący jego spółce jest proporcjonalny do udziału zakupów zrealizowanych przez jego spółkę w ogólnej wielkości zakupów zrealizowanych przez wszystkie spółki z grupy X.

Rabat wypłacany jest po otrzymaniu przez dostawcę płatności za ostatnią wysyłkę towarów w danym okresie rozliczeniowym.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje rabaty tylko za zrealizowany ilościowy lub wartościowy poziom zakupów surowców do produkcji i towarów handlowych, a nie za świadczenie usług na rzecz dostawcy tychże surowców do produkcji i towarów handlowych.

Wnioskodawca również wyjaśnił, iż otrzymuje rabaty bezpośrednio od dostawców, z tym że od dostawców krajowych otrzymuje faktury korygujące VAT, wystawiane na koniec okresu rozliczeniowego. Niektórzy dostawcy krajowi na wystawianych przez siebie fakturach korygujących oprócz kwoty rabatu podają konkretne numery faktur od których należny jest rabat, podając cenę przed i po korekcie. Inni dostawcy krajowi oprócz kwoty rabatu umieszczają na fakturze sformułowanie "rabat do dostaw w..... roku, według załącznika" i w załączniku wymieniają wszystkie faktury wraz z wartością zakupów, od których należny jest rabat.

Łączną kwotę rabatu wyszczególnioną na fakturze korygującej otrzymanej od dostawcy spółka przyporządkowuje do poszczególnych faktur zakupu otrzymanych od dostawcy w okresie, za który przyznawany jest rabat, przez co możliwe jest ustalenie jaka była wartość zakupów przed i po otrzymaniu rabatu dla każdej faktury (dostawy) oddzielnie. Wnioskodawca na podstawie ww. faktur korygujących VAT zmniejsza wartość podatku VAT naliczonego.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli rabat stanowi konkretną kwotę świadczenia pieniężnego dostawcy na rzecz nabywcy jako z góry umówiony procent od zrealizowanych zakupów w danym okresie, to nie można racjonalnie stwierdzić, że procent ten nie jest związany z konkretną dostawą procent z danej liczby zawsze jest konkretną i policzalną liczbą, bez względu na fakt czy jest obliczany od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej pojedynczy zakup, czy też obliczany od sumy poszczególnych dostaw w danym okresie. Nawet w przypadku, gdy rabat nie jest związany z jedną konkretną dostawą, a ustalany jest kwotowo tzn. kwota rabatu x za przekroczenie zakupów o wartości y, to i tak z łatwością spółka jest w stanie obliczyć, jaka część tej kwoty związana jest z konkretnym zakupem (konkretną dostawą) jako ułamek całego zrealizowanego obrotu z danym dostawcą za dany okres będący jednością, przez co znana jest wartość każdej dostawy przed i po otrzymaniu rabatu. W żadnym przypadku otrzymany rabat nie jest usługą świadczoną przez jego spółkę na rzecz dostawcy.

Z wyżej przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę rabaty (udokumentowane fakturami korygującymi) odnoszą się do konkretnych faktur. Tym samym skoro istnieje możliwość przyporządkowania przedmiotowych rabatów do konkretnych faktur (dostaw) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4, zmniejszające podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1. ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

* numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

* dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygującą:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku należnego

- § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Jeżeli więc po wystawieniu faktury dokumentującej dostawę towarów zaistniała podstawa do skorygowania tej transakcji z powodu udzielenia rabatu, wystawca takiej faktury, winien wystawić fakturę korygującą.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia. (...).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca od dostawców krajowych, w związku z udzielonym rabatem, otrzymuje faktury korygujące.

Zatem na podstawie przedmiotowych faktur korygujących jest zobowiązany do zmniejszenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy.

W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca słusznie dokonuje pomniejszenia podatku VAT naliczonego na podstawie otrzymanych od dostawców krajowych faktur korygujących, jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż dokonanie korekty przez nabywcę otrzymującego fakturę korygującą jest w świetle art. 86 ust. 10a ww. ustawy o VAT jego obowiązkiem a nie prawem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia prawidłowości dokonywania pomniejszenia podatku VAT naliczonego i podatku VAT należnego poprzez wystawienie wewnętrznych faktur korygujących VAT w przypadku rabatów od dostawców z innych niż Polska krajów UE będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl