IBPP2/443-517/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-517/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpłat dokonywanych przez mieszkańców i inne podmioty w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacyjnych i wodociągowych wraz z przyłączami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpłat dokonywanych przez mieszkańców i inne podmioty w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacyjnych i wodociągowych wraz z przyłączami.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 czerwca 2011 r. znak: IBPP2/443-517/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina G. realizuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze. zm.) w zakresie wodociągów i kanalizacji w ramach Związku Międzygminnego ds. Ekologii utworzonego z innymi gminami w celu wspólnego realizowania zadania.

Związek Międzygminny ds. Ekologii jest inwestorem zadania pn. "...", w ramach którego prowadzona będzie budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na terenie Gminy G. Prace te będą wykonywane kompleksowo wraz budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych do poszczególnych budynków.

Gmina G. na podstawie podpisanego porozumienia ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii dokonuje wpłat do Związku tytułem udziału własnego finansowego Gminy w inwestycji.

Gmina G. przystępuje do zawierania umów cywilnoprawnych w sprawie współfinansowania budowy sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami kanalizacyjnymi oraz współfinansowania budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami w ramach Programu "..." z mieszkańcami oraz z innymi podmiotami, będącymi właścicielami nieruchomości położonych na terenie Gminy G.

Umowy zawierane będą z każdym mieszkańcem lub innym podmiotem oddzielnie. Umowy zawierane będą oddzielnie na współfinansowanie budowy sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami kanalizacyjnymi oraz oddzielnie na współfinansowanie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami wodociągowymi. Przedmiotem ww. umów jest określenie zasad współfinansowania zadania inwestycyjnego pn. "..." realizowanego przez Związek Międzygminny ds. Ekologii przy udziale finansowym Gminy G., w części obejmującej wykonanie przyłącza kanalizacyjnego (przyłącza wodociągowego do nieruchomości stanowiącej własność strony umowy cywilnoprawnej tj. mieszkańca lub innego podmiotu będącego właścicielem nieruchomości zwanych w zawieranej umowie cywilnoprawnej Współfinansującym. W umowie cywilnoprawnej Współfinansujący upoważnia Gminę G. do wystąpienia do Związku Międzygminnego o zlecenie Wykonawcy realizującemu zadanie inwestycyjne (Wykonawca realizujący zadanie inwestycyjne wyłoniony w drodze przetargowej zgodnie z Prawem zamówień publicznych przez Związek Międzygminny) wykonania przyłącza kanalizacyjnego/przyłącza wodociągowego do nieruchomości.

Zawieranie umów cywilnoprawnych będzie dobrowolne, a wpłaty dokonywane na ich podstawie będą traktowane jako udział w kosztach budowy przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych.

Rozliczanie z mieszkańcami nastąpi na podstawie powyższych umów, w których zostaną określone przez Inwestora - Związek Międzygminny ds. Ekologii, zryczałtowane koszty budowy przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych. Każdy mieszkaniec będzie ponosił jednakowe koszty związane z wykonaniem przyłącza, określone przez Inwestora zadania, co oznacza, że wysokość opłat za wykonane przyłącze, nie będzie uzależniona od faktycznych kosztów jego wykonania. W wyniku realizacji zawieranej umowy cywilnoprawnej przyłącze kanalizacyjne/przyłącze wodociągowe zostanie wykonane kompleksowo przez Wykonawcę realizującego zadanie inwestycyjne. Współfinansujący zobowiązuje się do pokrycia części zryczałtowanych kosztów budowy przyłącza kanalizacyjnego/przyłącza wodociągowego, płatnych jednorazowo lub w 10 ratach miesięcznych. Gmina nie zamierza wystawiać faktur VAT na rzecz właściciela przyłączanej nieruchomości.

Środki finansowe wpłacane Gminie na podstawie umów cywilnoprawnych wprowadzane będą do budżetu Gminy G. jako dochody i przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji inwestycji tzn. współfinansują Gminie wpłaty przekazywane do Związku jako wkład własny Gminy G. w realizacji inwestycji.

Z umowy cywilnoprawnej wynika, że nie dokonanie ustalonej w umowie wpłaty przez Współfinansującego powoduje, że Gmina może dochodzić wpłaty należności wraz z ustawowymi odsetkami.

Po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej tj. od dnia protokolarnego odbioru końcowego zadania inwestycyjnego wraz z przyłączami, wykonane przyłącze kanalizacyjne oraz przyłącze wodociągowe będzie stanowić własność Współfinansującego. Współfinansujący jednak zobowiązuje się nieodpłatnie przekazać wykonane przyłącze na własność Związku Międzygminnego ds. Ekologii, co będzie równoznaczne z przejęciem przez ZMGE zobowiązań związanych z jego utrzymaniem, konserwacją i remontami. Oświadczenie o przekazaniu przyłącza zostanie złożone wraz z protokołem odbioru końcowego przyłącza. Na wypadek odmowy przekazania przyłącza Współfinansujący zobowiązuje się zwrócić równowartość kosztów wykonanego przyłącza do jego nieruchomości, ustalonych kosztorysem powykonawczym. Po zakończeniu zadania wybudowana sieć kanalizacyjna wraz z przyłączami oraz wybudowana sieć wodociągowa wraz z przyłączami będzie własnością Związku Międzygminnego ds. Ekologii. Umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków na dostawę wody będą zawierane pomiędzy mieszkańcami a Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Ż., do zadań którego należy gospodarka wodno-ściekowa.

Dodatkowo pismem z dnia 5 lipca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w następujący sposób:

Zawieranie umów cywilnoprawnych będzie dobrowolne. Należności wynikające z zawartej umowy cywilnoprawnej będą przez Gminę dochodzone wraz z ustawowymi odsetkami. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie podpisze umowy cywilnoprawnej nie zostanie wykonane przyłącze jego nieruchomości do sieci, jednak właściciel nieruchomości może sam wykonać przyłącze do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej po uzyskaniu warunków technicznych właściciela sieci.

Inwestycja pn. "..." prowadzona jest przez Związek Międzygminny. W ramach tej inwestycji wykonywana jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej z przyłączami na terenie Gminy G. Dokumentacja inwestycji przewiduje wykonanie zadania w całości tzn. budowa sieci oraz wykonanie wszystkich przyłączy do nieruchomości. Gmina wpłaca do Związku całą kwotę Inwestycji wynikającą z dokumentacji. Związek Międzygminny jako inwestor zadania, na podstawie kosztów wykonania przyłączy ogółem na terenie gminy wynikających z dokumentacji dokonał wyliczenia zryczałtowanych kosztów wykonania jednego przyłącza - koszt przyłącza do nieruchomości jest jednakowy dla wszystkich podłączanych nieruchomości. Środki finansowe wpłacane Gminie przez właścicieli nieruchomości na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych współfinansują Gminie wpłaty do Związku tzn. stanowią pomniejszenie kosztów inwestycyjnych Gminy dla tego zadania. Wprowadzenie tych środków do budżetu Gminy po stronie dochodów i przeznaczenie ich na przekazywane przez Gminę wpłaty do Związku oznacza, że Gmina przekazuje wpłaty do Związku na realizację całej inwestycji wynikającej z dokumentacji, które są częściowo finansowane ze Środków własnych Gminy i częściowo z wpłat pochodzących od właścicieli nieruchomości. Cała wartość kosztów wykonania przyłączy na terenie Gminy wynikająca z dokumentacji zostanie sfinansowana przez właścicieli nieruchomości, z tym że każdy właściciel będzie ponosił jednakowe koszty, jak wskazano powyżej.

Umowa cywilnoprawna zawierana z właścicielem nieruchomości zawiera zapis, że właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przekazać wykonane przyłącze na własność Związku Międzygminnego, co będzie równoznaczne z przejęciem przez Związek zobowiązań związanych z jego utrzymaniem, konserwacją i remontami. Oświadczenie właściciela o przekazaniu przyłącza zostanie złożone wraz z protokołem odbioru końcowego przyłącza. Na wypadek odmowy przekazania przyłącza właściciel nieruchomości zobowiązuje się zwrócić Gminie równowartość kosztów wykonanego przyłącza ustalonych kosztorysem powykonawczym.

Właścicielem przyłącza po zakończeniu inwestycji będzie Związek Międzygminny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców i inne podmioty będące właścicielami nieruchomości położonych na terenie Gminy G., na podstawie zawieranej umowy cywilnoprawnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniem podatku od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osób fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie sieci wraz z przyłączami nie może być uznane za odpłatną dostawę towarów ponieważ w związku z tym, że mieszkaniec lub inny podmiot będący właścicielem nieruchomości położonej na terenie Gminy G. po dokonaniu wpłaty pieniężnej do Gminy nie nabywa w ostateczności prawa własności ani do sieci ani do przyłącza.

Czynność nie może być również uznana za odpłatne świadczenie usług ponieważ po wybudowaniu sieci wraz z przyłączami, mieszkańcy i inne podmioty nie korzystają z żadnych ulg. Dokonywane wpłaty nie mają żadnego wpływu na późniejszą cenę jednostkową. Gmina nie zobowiązuje się do żadnych dostaw ani świadczenia usług. Zatem zdaniem Wnioskodawcy dokonywane wpłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a mają jedynie pomóc Gminie i mieszkańcom w finansowaniu inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Gmina G. realizuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze. zm.) w zakresie wodociągów i kanalizacji w ramach Związku Międzygminnego ds. Ekologii utworzonego z innymi gminami w celu wspólnego realizowania zadania.

Związek Międzygminny ds. Ekologii jest inwestorem zadania pn. "...", w ramach którego prowadzona będzie budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na terenie Gminy G. Prace te będą wykonywane kompleksowo wraz budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych do poszczególnych budynków.

Gmina G. na podstawie podpisanego porozumienia ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii dokonuje wpłat do Związku tytułem udziału własnego finansowego Gminy w inwestycji.

Gmina G. przystępuje do zawierania umów cywilnoprawnych w sprawie współfinansowania budowy sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami kanalizacyjnymi oraz współfinansowania budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami w ramach Programu "..." z mieszkańcami oraz z innymi podmiotami, będącymi właścicielami nieruchomości położonych na terenie Gminy G.

Umowy zawierane będą z każdym mieszkańcem lub innym podmiotem oddzielnie. Umowy zawierane będą oddzielnie na współfinansowanie budowy sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami kanalizacyjnymi oraz oddzielnie na współfinansowanie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami wodociągowymi.

Dodatkowo z pisma z dnia 5 lipca 2011 r. wynika, m.in. iż:

* Zawieranie umów cywilnoprawnych będzie dobrowolne. Należności wynikające z zawartej umowy cywilnoprawnej będą przez Gminę dochodzone wraz z ustawowymi odsetkami. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie podpisze umowy cywilnoprawnej nie zostanie wykonane przyłącze jego nieruchomości do sieci, jednak właściciel nieruchomości może sam wykonać przyłącze do sieci kanalizacyjnej łub wodociągowej po uzyskaniu warunków technicznych właściciela sieci.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy dokonywane wpłaty dotyczące kosztów współfinansowania przez mieszkańców Gminy kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Na podstawie art. 15 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, czyli tzw. sieci rozprowadzających. Nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Gmina zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z właścicielami nieruchomości. Należności wynikające z zawartej umowy cywilnoprawnej będą przez Gminę dochodzone wraz z ustawowymi odsetkami. Zawieranie umów cywilnoprawnych będzie dobrowolne. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie podpisze umowy cywilnoprawnej nie zostanie wykonane przyłącze jego nieruchomości do sieci, jednak właściciel nieruchomości może sam wykonać przyłącze do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej po uzyskaniu warunków technicznych właściciela sieci.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zapłatę za budowę przyłączy do sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, których koszt zobowiązana jest ponieść osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Mając na uwadze cytowane przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż pomiędzy otrzymywaną przez Gminę płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności tj. mieszkańca Gminy lub innego podmiotu, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie tj. wykonanie przyłącza.

Z powyższego wynika bowiem, iż pomiędzy podmiotem prawa publicznego (gminą) a mieszkańcami gminy, wystąpi świadczenie wzajemne, gdyż gmina pośrednio (w ramach Związku Międzygminnego ds. Ekologii utworzonego z innymi gminami) zobowiązała się do realizacji inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacyjnych i wodociągowych wraz z przyłączami, pod warunkiem podpisania umowy cywilnoprawnej oraz regulowania należności wynikających z zawartej umowy lub dochodzenia ich wraz z należnymi odsetkami.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie występuje usługodawca (Gmina G.), który wykonuje usługi na rzecz innego podmiotu (mieszkańców gminy).

Przekazywane na rzecz Gminy wpłaty pieniężne przez mieszkańców z tytułu budowy sieci kanalizacyjnych i wodociągowych stanowią zatem zapłatę za świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem Gmina w ramach Związku Międzygminnego jest pośrednio inwestorem przedmiotowego zadania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl