IBPP2/443-515/09/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-515/09/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie przedmiotowego preparatu biobójczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie przedmiotowego preparatu biobójczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka sprzedaje preparat biobójczy o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych i prątkobójczych przeznaczony do wybielania i dezynfekcji tkanin. Preparat podlega pod PKWiU 24.20.14-90.00. Firma sprzedaje ten preparat głównie przemysłowym pralniom wodnym. Pralnie wykorzystują go do usług prania i dezynfekcji na zlecenie firm zobowiązanych na podstawie przepisów sanitarnych do przestrzegania przepisów o ochronie zdrowia (jednostki ochrony zdrowia, hotele, domy pomocy społecznej, itp.). Firma na podstawie poz. 107 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług stosuje stawkę 7%. Preparat posiada pozwolenie na obrót produktem biobójczym.

W piśmie z dnia 16 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy preparat biobójczy został wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych z numerem pozwolenia 3491/08 z dnia 16 maja 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Spółka ma prawo stosować stawkę 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisana sprzedaż spełnia wszystkie wymagania przedstawione w poz. 107 załącznika 3.

Preparat jest produktem dezynfekcyjnym w pełnym zakresie B-bakteriobójczy, F-grzybobójczy, Tbc-prątkobójczy i V-wirusobójczy: opinia Państwowego Zakładu Higieny.

W oparciu o opinię Państwowego Zakładu Higieny preparat uzyskał pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót produktem biobójczym o zakresie stosowania: produkt nie jest przeznaczony do powszechnego użytku. Państwowy Zakład Higieny opiniował produkt jedynie dla obszaru medycznego tj. szpitale, przychodnie oraz tam, gdzie rygor czystości mikrobiologicznej musi być przestrzegany bezwzględnie (wymazy mikrobiologiczne zazwyczaj wykonywane przez Państwową Inspekcję Sanitarną).

Dodatkowym dokumentem uzyskanym dla preparatu jest uzyskanie pozytywnej opinii Centrum Zdrowia Dziecka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie ust. 2 powołanego art. 41, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku tym, w pozycji 107, wymienione zostały preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00. Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zastosowanie preferencyjnej, obniżonej stawki 7% dla dostawy preparatów o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych ma miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* są to preparaty sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00,

* preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

* na te preparaty zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Spełnienie wszystkich ww. wymagań ustawowych uprawnia dostawcę takiego produktu biobójczego do zastosowania 7% stawki podatku przy jego sprzedaży, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 107 załącznika nr 3 do tej ustawy). W przypadku nie spełnienia chociażby jednego z wymienionych warunków preparat ten nie może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku i tym samym jego dostawa winna być objęta 22% stawką podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka sprzedaje preparat biobójczy o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych i prątkobójczych przeznaczony do wybielania i dezynfekcji tkanin. Preparat podlega pod PKWiU 24.20.14-90.00. Firma sprzedaje ten preparat głównie przemysłowym pralniom wodnym. Pralnie wykorzystują go do usług prania i dezynfekcji na zlecenie firm zobowiązanych na podstawie przepisów sanitarnych do przestrzegania przepisów o ochronie zdrowia (jednostki ochrony zdrowia, hotele, domy pomocy społecznej, itp.). Preparat jest produktem dezynfekcyjnym w pełnym zakresie B-bakteriobójczy, F-grzybobójczy, Tbc-prątkobójczy i V-wirusobójczy: opinia Państwowego Zakładu Higieny.

W oparciu o opinię Państwowego Zakładu Higieny preparat uzyskał pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót produktem biobójczym o zakresie stosowania: produkt nie jest przeznaczony do powszechnego użytku. Państwowy Zakład Higieny opiniował produkt jedynie dla obszaru medycznego tj. szpitale, przychodnie oraz tam, gdzie rygor czystości mikrobiologicznej musi być przestrzegany bezwzględnie (wymazy mikrobiologiczne zazwyczaj wykonywane przez Państwową Inspekcję Sanitarną).

Preparat posiada pozwolenie na obrót produktem biobójczym. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy preparat biobójczy został wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych z numerem pozwolenia 3491/08 z dnia 16 maja 2008 r.

Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny oraz wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż zastosowanie 7% stawki podatku w odniesieniu do dostawy przedmiotowego środka biobójczego uzależnione jest od spełnienia omówionych wcześniej warunków wynikających z poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż sprzedawany przez niego preparat podlega pod PKWiU 24.20.14-90.00, co oznacza, iż spełniony jest warunek zawarty w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług związany z odpowiednim grupowaniem PKWiU.

Dalej należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r.) "ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś złym, niekorzystnym, niebezpiecznym, strzeżenie kogoś, czegoś, obrona, opieka". Z kolei przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć "stan prawidłowo funkcjonującego, niedotkniętego chorobą, żywego organizmu". Wobec powyższego analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania.

Kluczowe znaczenie z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów posiada cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia. Ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje również, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, a nie mogą np. przez przemysłowe pralnie wodne, które wykorzystują preparaty biobójcze do usług prania i dezynfekcji na zlecenie firm zobowiązanych na podstawie przepisów sanitarnych do przestrzegania przepisów o ochronie zdrowia (jednostki ochrony zdrowia, hotele, domy pomocy społecznej, itp.).

Istotna jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte. Biorąc powyższe pod uwagę, można stwierdzić, iż sprzedawany przez Wnioskodawcę preparat biobójczy spełnia wymaganie przedstawione w poz. 107 załącznika 3 w zakresie zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia.

Wnioskodawca wskazał także, iż przedmiotowy preparat biobójczy został wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych z numerem pozwolenia 3491/08 z dnia 16 maja 2008 r. Zatem został spełniony kolejny warunek mówiący, iż preparat winien posiadać pozwolenie tymczasowe albo winien być wpisany do rejestru produktów biobójczych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie sprzedawany przez Wnioskodawcę produkt biobójczy spełnia wszystkie omówione powyżej wymagania, o których mowa w poz. 107 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas do dostawy przedmiotowego środka biobójczego będzie miała zastosowanie 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowego środka biobójczego według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do dokonania takiej weryfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Ł. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania przedmiotowego środka biobójczego wg PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Ł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl