IBPP2/443-513/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-513/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. organu 11 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane w lokalach użytkowych wykonywane w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym z wyszczególnieniem robót budowlanych dotyczących powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010 r. do tut. organu został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane w lokalach użytkowych wykonywane w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym z wyszczególnieniem robót budowlanych dotyczących powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 lipca 2010 r. znak: IBPP2/443-513/10/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M. ogłosił przetarg nieograniczony na podstawie... z dnia 6 maja 2010 r. pn.: "..." W rozstrzygnięciu przetargu w dniu 31 maja 2010 r. Zamawiający uznał za prawidłową ofertę Konsorcjum Firm:

Zakład

Przedsiębiorstwo

Budynek którego dotyczył przetarg jest budynkiem mieszkalnym, w którym w części parterowej znajdują się lokale użytkowe. Powierzchnia użytkowa części mieszkalnej znacząco przewyższa powierzchnię użytkową lokali użytkowych.

Zamawiający poprzez wybór ww. oferty uznał, iż prawidłowym jest zastosowanie stawki VAT do robót remontowych ujętych w tej umowie a dotyczących remontu lokali użytkowych (wymiana drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) w wysokości 22%, a do pozostałej części robót wyłączając roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu stawkę VAT w wysokości 7%. Kontroferta Wnioskodawcy przewidywała zastosowanie stawki VAT w wysokości 7% do całości robót określonych w temacie przetargu (także w stosunku do wymiany drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) wyłączając do opodatkowania stawką VAT w wysokości 22% tylko część robót dotyczącą infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (opaska wokół budynku). Interpretacja Wnioskodawcy nie została uznana przez Zamawiającego, przez co oferta została odrzucona ze względu na jej niezgodność z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm..

Dodatkowo w dniu 2 sierpnia 2010 r. do tut. organu wpłynęło pismo będące odpowiedzią na wezwanie znak: IBPP2/443-513/10/WN z którego wynika, że projekt umowy stanowiący integralną cześć specyfikacji istotnych warunków zamówienia określa, iż będzie ona zawarta na "wykonanie termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego Wspólnoty Mieszkaniowej w T". Budynek ten jest budynkiem mieszkalnym, zawierającym w części parterowej lokale użytkowe.

Ocieplenie ścian zewnętrznych metodą lekko-mokrą, obłożenie ścian w poziomie parteru płytami z kamienia - piaskowca żółtego (ściana szczytowa północna, ściana frontowa zachodnia), oraz zmianę kolorystyki ocieplonej elewacji budynku, wraz z wykonaniem wszystkich robót towarzyszących w budynku mieszkalnym wielorodzinnym Wspólnoty Mieszkaniowej będzie wykonywane całościowo na podstawie tylko tej jednej umowy, w treści projektu umowy jest zapis dzielący wartość oferty na część "...", i część "wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych, remont schodów do budynku, wykonanie robót brukarskich i wykopów fundamentowych".

Zapis ten nie może jednak stanowić o innej klasyfikacji podatkowej VAT, gdyż umowa dotyczy całościowego wykonania robót remontowych i klasyfikacja stawki VAT jest uzależniona od rodzaju budynku, w którym te roboty będą wykonywane i nie mogą one być wydzielane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktami przedstawionymi wyżej jeśli przetarg oraz projekt umowy dotyczy tematu "..." i jest ujęty w jednej umowie jako roboty całościowe, prawidłowym jest wydzielanie robót remontowych dotyczących lokali użytkowych i stosowanie do nich stawki VAT 22%, czy też należy roboty remontowe dotyczące robót w lokalach użytkowych traktować jako roboty wykonywane w budynku mieszkalnym i zastosować do nich także stawkę VAT w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzupełnionym również w piśmie z dnia 2 sierpnia 2010 r., tekst ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. przewiduje, iż jeśli w budynku mieszkalnym posiadającym w swojej części lokale użytkowe, przeważającą częścią są lokale mieszkalne należy cały budynek (w sensie robót remontowych), uznać jako w całości mieszkalny (PKOB 11). Należy bowiem zauważyć, iż wyłączenie "lokali użytkowych" z obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 11 zostało wprowadzone tylko z uwagi na doprecyzowanie przepisów, a także z uwagi na wyraźne stwierdzenie, iż w przypadku np. modernizacji, remontu, konserwacji SAMEGO lokalu użytkowego w budynku mieszkalnym, stawka VAT musi być odniesiona nie do rodzaju budynku, a do rodzaju lokalu. Bowiem to on sam (lokal użytkowy) jest przedmiotem tej usługi. Przy wcześniejszym brzmieniu przepisu obowiązującym do końca 2007 r., tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, nie wprowadzono w przypadku robót i usług budowlanych takiego wyłączenia (wyłączenie było i jest nadal utrzymane, ale tytko przy dostawie różnego rodzaju lokali). Brak takiego wyłączenia przy świadczeniu usług budowlanych w budownictwie mieszkaniowym powodował często, iż nawet sam remont lokalu użytkowego w budynku mieszkalnym był opodatkowany stawką 7%, co było niedopuszczalne. Poza tym, gdyby zamysłem prawodawcy podatkowego VAT był rozdział czynności budowlanych już na etapie budowy lub remontu całego budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB 11 na część mieszkalną (stawka 7%) i część użytkową (22%), to skorzystałby z opcji takiej samej jak została zapisana w art. 41 ust. 12c ustawy o VAT. Dotyczy ona mianowicie dzielenia na części podstawy opodatkowania. Zgodnie bowiem z tym przepisem "w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity w ust. 12b stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej". Skoro nie wprowadzono więc metody rozdziału podstawy opodatkowania usług budowlanych w przypadku budowy lub remontu budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB 11, w którym znajdują się w przeważającej części lokale mieszkalne, na część mieszkalną i użytkową stąd też niedopuszczalne jest nadinterpretowanie ww. przepisów i wywodzenie, iż firma budowlana musi wybudować lub wyremontować budynek mieszkalny, w którym znajdują się także lokale użytkowe wg dwóch stawek VAT. Zatem nie ma potrzeby w trakcie budowy lub remontu budynku sklasyfikowanego jako "obiekt budownictwa mieszkaniowego" dzielić robót na te dotyczące lokali mieszkalnych i na te dotyczące lokali niemieszkalnych. Nie należy więc dokonywać rozdziału tych robót, gdyż stawka VAT nie dotyczy rodzaju budowanych lub remontowanych lokali w budynku mieszkalnym, a rodzaju samego budynku.

W związku z powyższym Wnioskodawca uznaje, iż jego (nie rozdzielające robót remontowych w lokalach użytkowych od całościowych robót remontowych budynku i obciążenie ich jedną stawką VAT 7%), a nie Zamawiającego (rozdzielenie tych robót i obciążenie ich odpowiednio stawką VAT 7% i 22%) stanowisko jest prawidłowe i zgodne z duchem i tekstem obowiązującej ustawy o VAT. Przyjęcie ww. stanowiska powoduje nieprawidłowość i niezgodność z ustawą o VAT oferta wybranej przez Zamawiającego do wykonania tych robót, natomiast oferta Wnioskodawcy powinna zostać uznana za prawidłową i zgodną z obowiązującą ustawą o VAT. Jednocześnie Wnioskodawca w celu jednoznacznego ustosunkowania się do przedstawionego problemu, przekazał Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia wraz z przedmiarem robót oraz projekt umowy dotyczący ww. przetargu. Reasumując uważa, iż jego stanowisko dotyczące braku podstaw do rozdzielania robót w tym konkretnym przypadku (jedna umowa dotycząca jednego zadania definiująca jednoznacznie, iż budynek jest objęty PKOB 11) jest prawidłowe i żadne dodatkowe zapisy umowne tego faktu zmienić nie mogą.

W piśmie uzupełniającym wniosek, Spółka dodała, że ponieważ umowa ta w swoim zakresie całościowym obejmuje wykonanie robót termomodernizacyjnych i remontowych w jednym budynku zarówno na części mieszkalnej jak i użytkowej to musi posiadać jednoznaczny status budynku mieszkalnego lub niemieszkalnego w celu dostosowania do tych definicji odpowiedniego symbolu PKOB oraz stawki VAT. Według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) zostały zdefiniowane pojęcia budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest Jako niemieszkalny, zgodnie 2 jego przeznaczeniem. Natomiast budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana Jest do celów mieszkalnych, budynek kia syfi kowany jest jako budynek do celów mieszkalnych.

W tym przypadku ponieważ ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych w związku z tym cały budynek wraz z lokalami użytkowymi należy traktować jako budynek mieszkalny - przyporządkować do robót remontowych na tym budynku (wraz z robotami remontowymi lokali użytkowych) symbol PKOB 11 a stawkę VAT w wysokości 7%. (...).

Podział robót w trakcie budowy lub remontu budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą techniczną jej towarzysząca, dla celów podatkowych VAT należy dokonać TYLKO na część wewnętrzną, czyli mającą miejsce w ramach budynków mieszkalnych i zewnętrzną czyli mającą miejsce poza budynkami mieszkalnymi (infrastruktura zewnętrzna). Przy ustalaniu podatku VAT w wysokości 7% i 22% od robót budowlano-montażowych i remontów budowlanych w budownictwie mieszkaniowym oraz ceny brutto zawierającym w sobie należny (prawidłowy) podatek VAT, priorytetowy nie jest rodzaj lokalu tj. mieszkalny lub niemieszkalny (użytkowy) ale jeden z dwóch rodzaju budynków tj. PKOB 11 " budynki mieszkalna " lub PKOB 12 "budynki niemieszkalne". W celu zastosowania jednolitej stawki VAT ustala się jedynie rodzaj budynku w oparciu o jego przeważające użytkowanie. Stawka VAT Jest zatem odniesiona DO RODZAJU budynku, a nie do rodzaju lokalu. Jeśli jest to budynek mieszkalny, gdzie przewagę powierzchni ogółem posiadają lokale mieszkalne, to budowa lub remont całego tego obiektu (budynku mieszkalnego zaliczonego do PKOB 11) opodatkowana jest stawką VAT 7%.

W związku z powyższym ponieważ umowa dotyczy całościowego wykonania termomodernizacji budynku mieszkalnego (PK0B 11) wraz z robotami remontowymi umieszczonych na poziomie parteru lokalami użytkowymi, ta wszystkie te roboty powinny być opodatkowane stawką 7% VAT (oprócz robót dotyczących Infrastruktury zewnętrznej).

W tym przypadku istnieje jedna kompleksowa umowa dotycząca termomodernizacji budynku mieszkalnego, więc nie mają znaczenia dodatkowe zapisy dzielące wartości finansowe na zakres robót w budynku mieszkalnym i na zakres robót w lokalach użytkowych umiejscowionych w tym budynku, gdyż jak wykazano wyżej nie istnieje metoda rozdziału opodatkowania i jest nieprawidłową nadinterpretacją ustawy o VAT. W przypadku konieczności takiego podziału powinny powstać dwie odrębne umowy - jedna dotycząca budynku mieszkalnego a druga lokali użytkowych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wykonywania robót remontowych budynku mieszkalnego (jak wykazano wyżej), należy zastosować do całości robót stawkę 7% VAT, bez względu na to jakie roboty i w jakim zakresie będą wykonywane w ramach tej umowy w lokalach użytkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto w myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

* Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne:

* budynki mieszkalne - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem,

* budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne - kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie). Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

W tym miejscu należy podkreślić, że fakt zaklasyfikowania budynku do grupy 11 PKOB, nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z cyt. powyżej przepisami art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 37 rozporządzenia, stawką 7% nie są objęte lokale użytkowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż definicję pojęcia "lokal użytkowy" zawiera § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.). Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że ogłoszony został przetarg nieograniczony na podstawie pn.: "..."

Budynek którego dotyczył przetarg jest budynkiem mieszkalnym, w którym w części parterowej znajdują się lokale użytkowe. Powierzchnia użytkowa części mieszkalnej znacząco przewyższa powierzchnię użytkową lokali użytkowych.

Zamawiający poprzez wybór ww. oferty uznał, iż prawidłowym jest zastosowanie stawki VAT do robót remontowych ujętych w tej umowie a dotyczących remontu lokali użytkowych (wymiana drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) w wysokości 22%, a do pozostałej części robót wyłączając roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu stawkę VAT w wysokości 7%. Kontroferta Wnioskodawcy przewidywała zastosowanie stawki VAT w wysokości 7% do całości robót określonych w temacie przetargu (także w stosunku do wymiany drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) wyłączając do opodatkowania stawką VAT w wysokości 22% tylko część robót dotyczącą infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (opaska wokół budynku). Interpretacja Wnioskodawcy nie została uznana przez Zamawiającego, przez co oferta została odrzucona ze względu na jej niezgodność z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm..

Dodatkowo w dniu 2 sierpnia 2010 r. do tut. organu wpłynęło pismo będące odpowiedzią na wezwanie znak: IBPP2/443-513/10/WN z którego wynika, że projekt umowy stanowiący integralną cześć specyfikacji istotnych warunków zamówienia określa, iż będzie ona zawarta na "wykonanie termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego Wspólnoty Mieszkaniowej w T.". Budynek ten jest budynkiem mieszkalnym, zawierającym w części parterowej lokale użytkowe.

Ocieplenie ścian zewnętrznych metodą lekko-mokrą, obłożenie ścian w poziomie parteru płytami z kamienia - piaskowca żółtego (ściana szczytowa północna, ściana frontowa zachodnia), oraz zmianę kolorystyki ocieplonej elewacji budynku, wraz z wykonaniem wszystkich robót towarzyszących w budynku mieszkalnym wielorodzinnym Wspólnoty Mieszkaniowej nr 35/V będzie wykonywane całościowo na podstawie tylko tej jednej umowy, w treści projektu umowy jest zapis dzielący wartość oferty na część "termomodernizacja budynku mieszkalnego wielorodzinnego - roboty podstawowe", i część "wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych, remont schodów do budynku, wykonanie robót brukarskich i wykopów fundamentowych".

W ocenie Wnioskodawcy, zapis ten nie może jednak stanowić o innej klasyfikacji podatkowej VAT, gdyż umowa dotyczy całościowego wykonania robót remontowych i klasyfikacja stawki VAT jest uzależniona od rodzaju budynku, w którym te roboty będą wykonywane i nie mogą one być wydzielane.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 37 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Jak wskazano we wniosku, z treści projektu umowy wynika, że roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych (termomodernizacja budynku mieszkalnego wielorodzinnego - roboty podstawowe) i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, tj. lokali użytkowych (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych) remontu schodów do budynku, wykonania robót brukarskich i wykopów fundamentowych.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w odniesieniu do robót budowlanych wykonywanych w lokalach użytkowych (w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym, w której wyszczególniono roboty budowlane dotyczące powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych) zastosowanie znajdzie 22% stawka podatku VAT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element stanu faktycznego. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy dodać, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl