IBPP2/443-512/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-512/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty wpisowego wnoszonego przez drużyny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty wpisowego wnoszonego przez drużyny.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 czerwca 2012 r. znak: IBPP2/443-512/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Klub) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej. Do statutowych zadań należy planowanie i organizowanie życia sportowego członków, angażowanie członków do różnych form aktywności ruchowej, gier, uczestniczenie w imprezach sportowych, organizowanie zajęć sportowych w celu rozwoju i sprawności fizycznej i umysłowej członków, organizowanie członkom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego, kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych klubu. Oprócz działalności statutowej Klub prowadzi działalność usługową w zakresie reklam usytuowanych na stadionie, za które wystawiane są faktury z 23% VAT. Przychodami Klubu są też darowizny od różnych darczyńców. Zgodnie ze statusem Klubu cały zysk przeznaczany jest na finansowanie celów statutowych i na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Poszczególne drużyny Klubu uczestniczą w rozgrywkach: IV Ligi piłki nożnej, młodzików, juniorów starszych, juniorów młodszych, trampkarzy starszych i trampkarzy młodszych. Do drużyn Klub pozyskuje zawodników z zewnątrz, płacąc klubom przekazującym zawodnika wynagrodzenie za wyszkolenie zawodnika, a w przypadku gdy zawodnik Klubu odchodzi (zmienia barwy klubowe) do innego klubu, Wnioskodawca jako stowarzyszenie otrzymuje tego rodzaju wynagrodzenie.

Wnioskodawca organizował halowy turniej piłkarski gry w piłkę nożną chłopców rocznik 1993, rocznik 1997, rocznik 2000 polegający na współzawodnictwie między poszczególnymi drużynami. Celem turnieju była popularyzacja sportu, jako naturalnej formy ruchu. W turnieju brały udział drużyny z zawodnikami z ww. rocznikami. Każda ze zgłoszonych drużyn wpłacała wpisowe w wysokości 200 zł od jednego turnieju. Wpisowe przeznaczone było na pokrycie kosztów organizacji turnieju m.in.: na zakup napojów, opłacenie wynagrodzenia sędziów sędziujących rozgrywki podczas turnieju, opiekę lekarską, nagrody w postaci pucharów i dyplomów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 5 czerwca 2012 r.):

Czy kwoty wpisowego wnoszone przez amatorskie drużyny piłkarskie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli tak to jaką stawką, czy też są zwolnione od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 5 czerwca 2012 r.), należności za wpisowe winny być zwolnione od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług - gdy klub wszystkie zyski w tym wpisowe od drużyn amatorów na turniej piłkarski przeznacza na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi podatku VAT.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy o VAT nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

A zatem w niniejszej sprawie niezbędne jest określenie charakteru usług objętych zapytaniem Wnioskodawcy, tj. usługi organizowania turniejów piłkarskich, w związku z organizacją których Klub Sportowy (Wnioskodawca) pobiera kwoty wpisowego wnoszone przez amatorskie drużyny piłkarskie.

W odniesieniu do organizowania zajęć sportowych w tym również organizowania turniejów piłkarskich dla amatorskich drużyn, w celu rozwoju i sprawności fizycznej i umysłowej członków ich ścisły związek ze sportem jest niewątpliwie bezsporny.

Analizie natomiast poddać należy charakter organizowanych przez Wnioskodawcę członkom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego w formie imprez sportowych takich jak turnieje piłkarskie. Współzawodnictwo w zawodach umożliwia uczestnikom przede wszystkim wykazanie się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas zajęć sportowych zmierzających do rozwoju i sprawności fizycznej i umysłowej.

Dlatego też, zdaniem tut. organu, uznać należy, iż organizowanie turniejów piłkarskich dla drużyn chłopięcych pozostaje w ścisłym związku ze sportem i wychowaniem fizycznym.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 ustawy o sporcie).

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ust. 2 stanowi, iż stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej. Do statutowych zadań należy planowanie i organizowanie życia sportowego członków, angażowanie członków do różnych form aktywności ruchowej, gier, uczestniczenie w imprezach sportowych, organizowanie zajęć sportowych w celu rozwoju i sprawności fizycznej i umysłowej członków, organizowanie członkom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego, kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych klubu. Oprócz działalności statutowej Klub prowadzi działalność usługową w zakresie reklam usytuowanych na stadionie za które wystawiane są faktury z 23% VAT. Przychodami Klubu są też darowizny od różnych darczyńców. Zgodnie ze statusem Klubu cały zysk przeznaczany jest na finansowanie celów statutowych i na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca organizował halowy turniej piłkarski gry w piłkę nożną chłopców rocznik 1993, rocznik 1997, rocznik 2000 polegający na współzawodnictwie między poszczególnymi drużynami. Celem turnieju była popularyzacja sportu, jako naturalnej formy ruchu. W turnieju brały udział drużyny z zawodnikami z ww. rocznikami. Każda ze zgłoszonych drużyn wpłacała wpisowe w wysokości 200 zł od jednego turnieju. Wpisowe przeznaczone było na pokrycie kosztów organizacji turnieju m.in.: na zakup napojów, opłacenie wynagrodzenia sędziów sędziujących rozgrywki podczas turnieju, opiekę lekarską, nagrody w postaci pucharów i dyplomów.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca będąc klubem sportowym działającym jako stowarzyszenie na mocy ustawy o sporcie oraz ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, spełnia kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jednocześnie organizowanie turniejów piłkarskich, w związku z którymi Klub (Wnioskodawca) pobiera kwoty wpisowego wnoszone przez amatorskie drużyny piłkarskie stanowi usługę, która ma związek ze sportem. Wnoszone przez amatorskie drużyny piłkarskie wpisowe uprawnia te drużyny do udziału w turniejach piłkarskich. Ponadto jak wskazał sam Wnioskodawca, Klub wszystkie pozyskane dochody przeznacza na działalność statutową, na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu. Zatem Wnioskodawca spełnia także warunki przedmiotowe, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do zastosowania zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizowania turniejów piłkarskich jest usługą ściśle związaną ze sportem. Zatem przedmiotowa usługa, za którą Wnioskodawca pobiera wpisowe, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy i tym samym kwota wpisowego wnoszona przez amatorskie drużyny piłkarskie będzie zwolniona od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania należności będącej wynagrodzeniem za wyszkolenie zawodnika, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2012 r. znak: IBPP2/443-203/12/WN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl