IBPP2/443-509/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-509/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca po otrzymaniu oryginału faktury VAT dokumentującej opisaną we wniosku transakcję ma prawo do odliczenia podatku VAT z tej faktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca po otrzymaniu oryginału faktury VAT dokumentującej opisaną we wniosku transakcję ma prawo do odliczenia podatku VAT z tej faktury.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2009 r., znak: IBPP2/443-509/09/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć na terytorium kraju towary złożone pod dozorem celnym przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do obrotu. Sprzedawca wystawi fakturę VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla sprzedaży danego towaru w kraju (dla ryb mrożonych stawka wyniesie 3%).

Natomiast w piśmie z dnia 8 września 2009 r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak: IBPP2/443-509/09/BW, Wnioskodawca wyjaśnił:

* Sprzedawcą i wystawcą faktury VAT będzie polski podmiot, czynny podatnik VAT zarejestrowany w Polsce.

* Ww. podmiot będzie w momencie sprzedaży właścicielem towarów będących przedmiotem transakcji,

* Towar będący przedmiotem transakcji będzie zakupiony poza granicami Unii Europejskiej na warunkach CIF, z określeniem miejsca dostarczenia towaru jako jeden z polskich portów morskich. Następnie towar zostanie złożony w magazynie celnym przed zgłoszeniem do odprawy celnej bez objęcia tego towaru procedurą składu celnego.

* Sprzedawca zastosuje (zdaniem Wnioskodawcy) błędnie stawkę 3% ze względu na fakt, że transakcja ma miejsce na terenie Polski.

* Zakupiony przez Wnioskodawcę towar będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca po otrzymaniu oryginału faktury VAT dokumentującej opisaną transakcję ma prawo do odliczenia podatku z tej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma prawa do odliczenia, gdyż opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 8 września 2009 r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak: IBPP2/443-509/09/BW, Wnioskodawca stwierdził, iż, jego zdaniem, opisana transakcja nie podlega VAT, ponieważ towar nie jest jeszcze formalnie wprowadzony na terytorium Polski. Jego wprowadzenie na polski (a tym samym europejski) obszar celny zostało odłożone w czasie. Dopiero w momencie wyprowadzenia z magazynu celnego i przedstawienia do odprawy celnej towar zyska status towaru "unijnego", którego obrót podlegać będzie podatkowi VAT. Ponieważ przed odprawą celną transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT, w opinii Wnioskodawcy, nie jest uprawniony do odliczenia podatku wykazanego na fakturze dokumentującej opisaną sprzedaż (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie w celu rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem zapytania koniecznym jest ustalenie, czy transakcja, której będzie dotyczyć faktura VAT, o której mowa w przedstawionym we wniosku pytaniu, a w szczególności dostawa towarów znajdujących się w magazynie celnym pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu, podlega opodatkowaniu w kraju podatkiem od towarów i usług.

Rozstrzygnięcie kwestii zasad opodatkowania dostawy towarów złożonych w magazynie pod dozorem celnym w Polsce wymaga przede wszystkim określenia jak winno być traktowane terytorium magazynu, w którym znajdują się towary pod dozorem celnym.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, pod pojęciem "terytorium kraju" należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca nie doprecyzowuje jednak terminu "terytorium Rzeczypospolitej Polskiej". W tej sytuacji koniecznym będzie odwołanie się do innych przepisów, regulujących przedmiotową kwestię, a w szczególności do ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 z późn. zm.). Brak ustawowej definicji terminu "terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" pozwala bowiem na uznanie, iż ustawodawca posługuje się tym pojęciem w znaczeniu określonym w innych normach prawnych.

Zgodnie z art. 1 ww. ustawy o ochronie granicy państwowej, granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielającą terytorium państwa polskiego od terytorium innych państw i od morza pełnego.

Obszary, nad którymi Rzeczypospolita sprawuje swoje zwierzchnictwo stanowią - w rozumieniu ww. ustawy o ochronie granicy państwowej - jej terytorium.

Zatem również magazyn, w którym złożone są towary pod dozorem celnym, przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do obrotu na terytorium Wspólnoty, zgodnie z definicją terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartą w powołanej ustawie, jest traktowany jako terytorium kraju. Przywóz towarów z krajów trzecich do magazynu pod dozór celny w Polsce, znajdującego się na terytorium Polski, pomimo tego, iż towary te nie są dopuszczone do obrotu na terytorium Wspólnoty, powoduje, iż towary te znajdują się na terytorium kraju - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie przewiduje się szczególnych uregulowań w rozliczaniu transakcji dotyczących towarów znajdujących się w magazynie pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, dla których nie zostało określone przeznaczenie celne także nie traktuje się ich eksterytorialnie. W konsekwencji dostawę towarów w magazynie znajdujących się pod dozorem celnym należy uznać za dostawę dokonaną na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT miejscem dokonania dostawy w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W związku z powyższym mając na względzie przedstawiony powyżej stan prawny dostawa towarów znajdujących się w magazynie pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, oraz dla których nie zostało określone przeznaczenie celne stanowi odpłatną dostawę towarów dokonaną na terytorium kraju, podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych, z zastosowaniem stawek obowiązujących dla konkretnego towaru.

Należy tutaj zauważyć, iż Minister Finansów wykorzystując delegacje ustawową wynikającą z art. 41 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obniżył do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług do dostawy m.in. towarów objętych procedurą składu celnego.

Zgodnie z § 12 ust. 1 i ust. 2 cyt. rozporządzenia obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy:

1.

towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;

2.

towarów objętych procedurą składu celnego.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;

2.

towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;

3.

towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy, wyprowadzane ze składu celnego.

A zatem w przypadku objęcia przedmiotowych towarów procedurą składu celnego oraz spełnienia warunków wskazanych w § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia dostawa będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku 0%.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć towar, który będzie zakupiony poza granicami Unii Europejskiej na warunkach CIF, z określeniem miejsca dostarczenia towaru jako jeden z polskich portów morskich. Przedmiotowy towar znajduje się w magazynie pod dozorem celnym, który nie został dopuszczony do obrotu na terytorium kraju oraz który nie został objęty procedurą składu celnego.

Sprzedawcą i wystawcą faktury VAT będzie polski podmiot, czynny podatnik VAT zarejestrowany w Polsce. Podmiot ten będzie w momencie sprzedaży właścicielem towarów będących przedmiotem transakcji.

Należy tutaj jeszcze raz wskazać, iż w świetle powołanych wyżej przepisów prawa dostawa towarów znajdujących się w magazynie pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, oraz dla których nie zostało określone przeznaczenie celne stanowi odpłatną dostawę towarów dokonaną na terytorium kraju, podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych, z zastosowaniem stawek obowiązujących dla konkretnego towaru.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stanowisko Wnioskodawcy, jakoby transakcja, o której mowa w przedstawionym we wniosku pytaniu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w opisanej we wniosku sytuacji nie znajduje zastosowania ww. przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktury (której dotyczy transakcja opisana we wniosku), gdyż transakcja, której dotyczy ta faktura nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należy uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii stawki podatku od towarów i usług na towar, który będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną w związku z opisaną we wniosku transakcją, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl