IBPP2/443-506/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-506/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Ogłoszenie o IV przetargu ustnym nieograniczonym na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy (Wnioskodawcy), zostało podane do publicznej wiadomości w dniu 6 marca 2013 r. Wpłaty wadium na zakup działki o nr ewid. 1269/2 dokonała jedna osoba która to przystąpiła do przetargu który odbył się w dniu 9 kwietnia 2013 r.

W wyniku przeprowadzonego przetargu ww. nieruchomość sprzedano o kwotę wyższą o jedno postąpienie jak w ogłoszeniu o przetargu tj. netto 8.600,00 zł plus 23% podatku wat 1.978,00 zł. Razem 10.578,00 zł.

W dniu 16 kwietnia 2013 r. Gmina wystawiła nabywcy nieruchomości fakturę VAT na zakupioną działkę na łączna kwotę 10.578,00 zł.

Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu jak i sporządzonym w dniu 21 maja 2013 r. aktem notarialnym zbyta nieruchomość to niezabudowana działka o pow. 0,1103 ha stanowiąca grunty orne klasy II.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli ich obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha - wymaga uzyskania zgody Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zgodnie z znowelizowaną ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych - art. 7 ust. 2 pkt 1 przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli ich zwarty obszar nie przekracza 0,5 ha wymaga stosownej zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.

W związku z wejściem w życie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) z dniem 1 kwietnia 2013 r. zostało zmienione brzmienie art. 2 pkt 33 w którym zawarto definicję pojęcia terenów budowlanych jako pojęcia istotnego dla określenia zakresu zwolnień podatkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane następuje zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z definicją terenów budowlanych zawartą w art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług przez grunty budowlane rozumie się: grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Działka o nr ewidencyjnym 1269/2 jest rolą klasy II, Gmina nie posiada aktualnie ważnego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz na ww. działkę nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, a zatem nie posiada walorów działki budowlanej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy w opisywanym stanie faktycznym i prawnym sprzedana działka podlega zwolnieniu od podatku VAT... (W dniu ogłaszania przetargu obowiązywały stare przepisy, natomiast rozstrzygnięcie i podpisanie umowy na zakup nieruchomości zostało sfinalizowane po wejściu w życie zmienionych przepisów.)

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji nabywca który podpisał umowę sprzedaży w dniu 16 maja 2013 r. tj. po dniu wejścia w życie zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług nie powinien uiszczać podatku VAT od działki gruntowej która wg definicji zawartej w ustawie nie jest terenem budowlanym.

Gmina ogłaszając w marcu 2013 r. przetarg miała obowiązek zamieszczenia informacji o należnym podatku VAT, natomiast nie przewidziała zmian ustawy która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. Nabywca zapłacił podatek VAT zgodnie z informacją jaka była zawarta w ogłoszeniu o przetargu.

Mając na względzie poprzednie stare przepisy tj. w momencie ogłaszania przetargu nieruchomość mogła być działką budowlaną od której to należało pobrać podatek VAT.

W obecnym stanie prawnym działka nie jest działką budowlaną, a w związku z czym nie należy pobierać od niej podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w kwestii objętej pytaniem nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zwrócić uwagę należy, że interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2013 r., gdyż jak wskazał Wnioskodawca zarówno wystawienie faktury sprzedaży przez Wnioskodawcę, jak też podpisanie umowy sprzedaży przez nabywcę miało miejsce w okresie, kiedy to już obowiązywały znowelizowane przepisy ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r., to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca sprzedał, aktem notarialnym z dnia 21 maja 2013 r., działkę niezabudowaną. Działka o nr ewidencyjnym 1269/2 jest rolą klasy II, nie posiada aktualnie ważnego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz na ww. działkę nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, a zatem nie posiada walorów działki budowlanej.

Tak więc, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż działki nr 1269/2 która nastąpiła w dniu 21 maja 2013 r., dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, jako teren, nie będący terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w kwestiach objętych pytaniem nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Należy zwrócić również uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ocena prawna w zakresie pytania nr 2 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl