IBPP2/443-506/08/WN - Usługi magazynowania i przeładunku.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-506/08/WN Usługi magazynowania i przeładunku.

"(...) Czy wykonując tylko usługi magazynowania i przeładunku (...) towarów i wystawiając fakturę sprzedaży za składowanie i przeładunek w momencie zakończenia usługi, tzn. kiedy Wnioskodawca posiada już dokument CMR, z którego jednoznacznie wynika, iż towar opuścił Polskę, ma prawo traktować te czynność jako usługę związaną z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów?

(...) Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że faktury sprzedaży za przeładunek i składowanie Spółka wystawia po wykonaniu usługi, tzn. po pobraniu towaru przez klienta z magazynu Wnioskodawcy i przetransportowaniu go np. do Niemiec. W chwili obecnej faktury za magazynowanie (składowanie) towarów Wnioskodawca ma zamiar wystawiać co miesiąc z uwagi na fakt, iż klienci odbierają towary w różnych terminach (nawet po roku czasu), również za przeładunek Wnioskodawca zamierza obciążać klienta na wstępie, tzn. zaraz po przywiezieniu towarów do magazynu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku usług magazynowania i przeładunku towarów, w sytuacji gdy kontrahent sam swoim transportem organizuje przywóz i wywóz magazynowanego towaru, mamy do czynienia z kompleksową usługą magazynowania, dla której właściwe jest zastosowanie jednolitych zasad opodatkowania.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z usługą magazynowania, świadczoną przez Spółkę na rzecz kontrahenta, a przeładunek towarów do magazynu oraz ich wyładunek z magazynu są czynnościami pomocniczymi, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, lecz są tylko sposobem realizacji kompleksowej usługi magazynowania.

Jak Spółka informuje we wniosku, przedmiotem transakcji w przypadku gdy kontrahent sam swoim transportem organizuje wywóz magazynowanych towarów jest tylko rozładunek, przeładunek, składowanie i załadunek ww. towarów.

Zatem usługi magazynowania towarów w magazynie znajdującym się na terytorium Polski, wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahentów zagranicznych, podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22% (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 27 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Również do należności pobieranych za przeładunek związany z magazynowaniem towarów należy zastosować stawkę podatku 22%. Jak stwierdzono wyżej, miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi jest Polska (kraj, gdzie Spółka, jako usługodawca, ma swoją siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności) i przepisy nie przewidują zastosowania do niej stawek obniżonych lub zwolnienia przedmiotowego od podatku.

(...) Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 28 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Powyższa zasada na podstawie art. 28 ust. 4 ww. ustawy o VAT ma również zastosowanie w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Dokonując analizy ww. regulacji prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż aby uznać świadczoną usługę za usługę związaną z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów musi przede wszystkim dojść do nabycia przez kontrahenta tej właśnie wewnątrz wspólnotowej usługi transportu towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że to kontrahent Wnioskodawcy sam swoim transportem wywozi towar składowany w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Powyższe oznacza, że nie korzysta on z usług przewoźnika oraz nie nabywa wewnątrzwspólnotowej usługi transportu. Przedmiotowe usługi magazynowania i przeładunku w zaistniałym stanie faktycznym nie są zatem związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, gdyż taka usługa w przedstawionym stanie faktycznym nie występuje.

Niespełnienie warunków określonych w art. 28 ust. 3 spowoduje, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, będzie terytorium kraju i będą one podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/9/19-20