IBPP2/443-504/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-504/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do dostawy nawozu sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 24.15.80 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do dostawy nawozu sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 24.15.80.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje towary, które nabywa od pośrednika krajowego, sprowadzającego je z zagranicy (USA). Na fakturze nabycia brak jest symbolu PKWiU, a sprzedawca stosuje 22% stawkę VAT. Natomiast na dokumencie importowym SAD towary kwalifikowane są symbolem CN 3105909990, co odpowiada PKWU 24.15.80 gdzie grupowane są: Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem związków azotu oraz nawozów naturalnych. Jako podmiot wprowadzający towar do obrotu, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033) Wnioskodawca otrzymał Decyzję Nr z dnia 18 marca 2009 r. (w załączeniu) pozwalającą na wprowadzenie do handlu organicznego stymulatora wzrostu "...". W decyzji tej określono również jakościowe wymagania dla produktu m.in. zawartość azotu, która nie może być wyższa niż 0,03% (m/m), co stanowi tzw. ilości śladowe, tego pierwiastka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może sprzedawać ze stawką 7% ww. towar, który jest wymieniony w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jako podlegający preferencyjnej stawce VAT (poz. 61), pomimo tego, że od pośrednika nabywa go ze stawką VAT 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo sprzedawać towar ze stawką 7%, gdyż produkt ten ze względu na klasyfikację CN oraz fakt, że podlega ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, można kwalifikować do grupy nawozów należących do grupowania PKWU 24.15.80. Równocześnie nie jest to nawóz naturalny, a także nie jest to związek azotu, gdyż śladowe ilości azotu całkowitego jakie może zawierać preparat nie mają wpływu na jego działanie i mogą pochodzić z zanieczyszczeń. Tak więc nie są spełnione przesłanki mogące wyłączyć preferencyjną stawkę VAT dla grupowania 24.15.80, a fakt nieprawidłowej klasyfikacji produktu przez dostawcę nie może wymuszać na Wnioskodawcy wyższego podatku należnego, niż przewidziany w przepisach, gdyż Spółka ma prawo do optymalizacji swoich zobowiązań publiczno-prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 61 ww. załącznika nr 3 zostały wymienione "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem związków azotu oraz nawozów naturalnych. Nawozy wapniowe i wapniowo-magnezowe. Związki fosforowe do mieszanek paszowych" sklasyfikowane do symbolu PKWiU ex 24.15.80.

Z objaśnień do tego załącznika wynika, iż ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że sprzedaje towary, które nabywa od pośrednika krajowego, który sprowadza je z zagranicy. Na dokumencie importowym SAD towary kwalifikowane są pod symbolem CN 3105909990, co jest odpowiednikiem symbolu PKWiU 24.15.80 - "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem związków azotu oraz nawozów naturalnych".

Wnioskodawca wprowadza towar do obrotu zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033). Wnioskodawca posiada decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr S-8/09 z dnia 18 marca 2009 r. wyrażającą zgodę na wprowadzenie do handlu ograniczonego stymulatora wzrostu "..." oraz określającą jakościowe wymagania dla produktu m.in. zawartość azotu, która nie może być wyższa niż 0,03% (m/m), co stanowi tzw. ilości śladowe tego pierwiastka.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku a także przywołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile sprzedawany przez Wnioskodawcę nawóz, o którym mowa we wniosku, faktycznie należy klasyfikować wg PKWiU do grupowania ex 24.15.80 a jednocześnie nie mają do niego zastosowania wyłączenia wskazane w poz. 61 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, wówczas do dostawy tego nawozu właściwą będzie 7% stawka podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji ww. nawozów wg PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do dokonania takiej weryfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl