IBPP2/443-501/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-501/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wypłacana premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które ma być udokumentowane fakturą VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wypłacana premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które ma być udokumentowane fakturą VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca między innymi prowadzi sprzedaż hurtową materiałów budowlanych. W celu związania kontrahentów ze swoją firmą, a przede wszystkim zwiększenia atrakcyjności i opłacalności współpracy z nim podpisuje on z kontrahentami umowy (wzór w załączeniu wniosku), których efektem jest premia pieniężna za wielkość sprzedaży produktów Wnioskodawcy w określonym terminie oraz terminowe regulowanie zobowiązań wobec Wnioskodawcy.Premia pieniężna, wypłacona kontrahentom nie jest związana z konkretną dostawą a wynika z dokonywania przez nich zakupów i osiągnięcia określonego w umowie pułapu wartościowego zakupu produktów Wnioskodawcy. Warunkiem nieodłącznym i warunkującym również wypłacenie premii, jest terminowe regulowanie wobec Wnioskodawcy zobowiązań. Kontrahent, w związku z tym na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po spełnieniu określonych w umowie warunków, wystawia dla Wnioskodawcy fakturę VAT, bowiem traktuje swoje czynności (opisane powyżej) jako usługę zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy. Jest to w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe postępowanie, bowiem dokonując określonej ilości sprzedaży produktów kontrahent wykonuje dla Wnioskodawcy usługę, którą jest nie tylko wielkość sprzedaży, ale niewątpliwie, aby dokonać sprzedaży produktów Wnioskodawcy w określonym przedziale czasowym, kontrahent musi dołożyć znacznej staranności prowadząc swoją działalność, a to poprzez odpowiednie eksponowanie produktów Spółki, bądź powstrzymywanie się od sprzedaży lub użytkowania podobnych produktów innych dostawców.Te czynności nie są opisane w umowach, ale wynikają niewątpliwie z zasad handlu i prowadzenia działalności gospodarczej.Dostawca towarów (wnioskująca Spółka) jest zainteresowana wzrostem sprzedaży swoich produktów, w tym celu m.in. dostarcza kontrahentom materiały reklamowe, bierze udział w różnego rodzaju promocjach organizowanych przez kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje czynności swoich kontrahentów jako usługi opodatkowane stawką 22% na rzecz Wnioskodawcy, które potwierdzane są fakturą VAT wystawianą przez kontrahenta po upływie okresu rozliczeniowego określonego w umowie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z powoływanymi w poz. 45 niniejszego wniosku przepisami prawa prawidłowo kwalifikuje premie pieniężne dla kontrahentów jako usługę, którą opodatkowuje stawką 22%. Również prawidłowo - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dokonuje rozliczenia tejże usługi tj. kontrahenci, w związku z wykonywaną dla Wnioskodawcy usługą, którą opisano w poz. 50 wniosku, wystawiają fakturę VAT obciążającą Wnioskodawcę określonymi kwotami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. między innymi od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem także zachowanie, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. W opisanym stanie faktycznym stwierdzono, że Wnioskodawca w celu zwiększenia atrakcyjności i opłacalności współpracy podpisuje z kontrahentami umowy, których efektem jest premia pieniężna za wielkość sprzedaży produktów Wnioskodawcy w określonym terminie oraz terminowe regulowanie zobowiązań wobec Wnioskodawcy.Premia pieniężna, wypłacona kontrahentom nie jest związana z konkretną dostawą a wynika z dokonywania przez nich zakupów i osiągnięcia określonego w umowie pułapu wartościowego zakupu produktów Wnioskodawcy. Warunkiem nieodłącznym i warunkującym również wypłacenie premii jest terminowe regulowanie wobec Wnioskodawcy zobowiązań. Kontrahent, w związku z tym na podstawie art. 106 ust, 1 ustawy o podatku od towarów i usług po spełnieniu określonych w umowie warunków, wystawia dla Wnioskodawcy fakturę VAT, bowiem traktuje swoje czynności jako usługę zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy.Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl