IBPP2/443-498/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-498/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT do sprzedaży elektronicznych podręczników szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT do sprzedaży elektronicznych podręczników szkolnych.

WW. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2011 r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 8 lipca 2011 r. znak: IBPP2/443-498/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uczelnia Wyższa) prowadzi sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni elektronicznych podręczników akademickich zawierających treści edukacyjne.

Podręczniki te mają odrębne numery ISBN, jako pojedyncze egzemplarze sprzedawane są indywidualnym nabywcom

osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej w postaci plików w formacie PDF.

E-booki są sprzedawane na indywidualne zamówienia i przeznaczone wyłącznie do prywatnego użytku osoby kupującej.

Kupujący po wpłaceniu należności na konto Uczelni otrzymuje pocztą elektroniczną plik podręcznika w formacie PDF.

E-booki są podręcznikami (lub skryptami) akademickimi autorstwa pracowników naukowych Uczelni. Służą celom edukacyjnym, mieszczą się w ramach programowych kierunków kształcenia prowadzonych przez Uczelnię.

Ceny e-booków wyliczane są po kosztach z uwzględnieniem: honorariów (autorskich i za recenzje), kosztów redakcyjnych i narzutów kosztów ogólnouczenianych (8%). Wydawanie przez Uczelnię e-booków z założenia nie jest działalnością mającą przynosić zysk.

Natomiast w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca doprecyzowując opis sprawy wskazał, że

* E-booki posiadają symbol PKWiU 58.11.20.

* Podręczniki w formie e-booków są ściśle związane z usługami kształcenia świadczonymi przez. Nabywcami podręczników e-booków są przede wszystkim studenci Wnioskodawcy, jednak nie ogranicza nabywców przedmiotowej sprzedaży wyłącznie do studentów Uczelni Wnioskodawcy.

* Uczelnia nie posiada dokumentacji potwierdzającej sprzedaż e-booków na rzecz własnych studentów. Jest jednak w stanie, na podstawie danych zawartych w elektronicznym formularzu rejestracyjnym nabywcy, ustalić czy dokonana sprzedaż dotyczyła studenta jego Uczelni czy osoby z zewnątrz.

* Kupujący nie ma dostępu on-line do e-booka, otrzymuje produkt w formacie PDF na podany adres elektroniczny, po wpłaceniu należności na konto.

* E-booki są podręcznikami akademickimi zatwierdzanymi przez Dziekanów poszczególnych wydziałów jako niezbędne w toku studiów i ujętymi w rocznym planie wydawnictw zatwierdzanym przez Senat.

* wnosi o wydanie interpretacji dla zaistniałego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia Wyższa dla sprzedaży elektronicznych podręczników akademickich zawierających treści edukacyjne, posiadających odrębne numery ISBN oraz symbol PKWiU 58.11.20, wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni, sprzedawanych za pośrednictwem internetowego sklepu wydawnictw jako książki utrwalone w postaci plików PDF może stosować stawkę ZW zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zaliczając sprzedaż elektronicznych podręczników akademickich wydawanych przez własne wydawnictwo do dostawy towarów ściśle związanej ze świadczonymi przez uczelnie usługami w zakresie kształcenia, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy dla sprzedaży elektronicznych podręczników akademickich zawierających treści edukacyjne, posiadających odrębne symbole ISBN oraz symbol PKWiU 58.11.20, wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni, sprzedawanych za pośrednictwem internetowego sklepu wydawnictw jako książki utrwalone w postaci plików PDF może stosować stawkę ZW zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zaliczając sprzedaż elektronicznych podręczników akademickich wydawanych przez własne wydawnictwo do dostawy towarów ściśle związanej ze świadczonymi przez uczelnie usługami w zakresie kształcenia, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował pytanie i własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 8 kwietnia 2010 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 18 lipca 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 8 lipca 2011 r. znak: IBPP2/443-498/11/UH do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ww. ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawcze w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Jak wskazano wyżej ustawa o podatku od towarów i usług zwalnia z podatku usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz zwolnieniu podlega także m.in. świadczenie usług ściśle związane z tymi usługami. Jak należy rozumieć wyrażenie "ściśle" wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dwóch wyrokach w sprawie C-287/00 i C-434/05. Orzekając Trybunał wskazał, że zwolnienie z VAT usług bezpośrednio związanych z kształceniem wyższym ma na celu zapewnienie, by dostęp do wykształcenia nie był ograniczony przez rosnące koszty tego rodzaju edukacji, które to koszty powstawałyby w przypadku opodatkowania tych usług.

Ponadto Trybunał wskazał, iż świadczenie usług ściśle związanych z czynnościami głównymi może korzystać ze zwolnienia tylko wówczas jeśli są konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Inaczej mówiąc świadczenie usług musiałoby mieć taki charakter lub taką jakość, że bez odwołania się do tych usług nie byłoby gwarancji, iż nauczanie świadczone przez uczelnie miałoby taką samą wartość.

Wskazać również należy, iż świadczenie usług jest wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą objętą podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 17a ww. ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Uczelnia wyższa) prowadzi sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni elektronicznych podręczników akademickich zawierających treści edukacyjne.

Podręczniki te mają odrębne numery ISBN, jako pojedyncze egzemplarze sprzedawane są na indywidualne zamówienia i przeznaczone wyłącznie do prywatnego użytku osoby kupującej - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w postaci plików w formacie PDF. Nabywcami podręczników e-booków są przede wszystkim studenci Wnioskodawcy, jednak nie ogranicza nabywców przedmiotowej sprzedaży wyłącznie do studentów jej Uczelni.

Uczelnia nie posiada dokumentacji potwierdzającej sprzedaż e-booków na rzecz własnych studentów. Jest jednak w stanie, na podstawie danych zawartych w elektronicznym formularzu rejestracyjnym nabywcy, ustalić czy dokonana sprzedaż dotyczyła studenta Uczelni czy osoby z zewnątrz.

E-booki są podręcznikami akademickimi zatwierdzanymi przez Dziekanów poszczególnych wydziałów jako niezbędne w toku studiów i ujętymi w rocznym planie wydawnictw zatwierdzanym przez Senat.

E-booki służą celom edukacyjnym, mieszczą się w ramach programowych kierunków kształcenia prowadzonych przez Uczelnię.

E-booki te posiadają symbol PKWiU 58.11.20.

Kupujący nie ma dostępu on-line do e-booka, otrzymuje produkt w formacie PDF na podany adres elektroniczny, po wpłaceniu należności na konto.

Ceny e-booków wyliczane są po kosztach z uwzględnieniem: honorariów (autorskich i za recenzje), kosztów redakcyjnych i narzutów kosztów ogólnouczenianych (8%). Wydawanie przez Uczelnię e-booków z założenia nie jest działalnością mającą przynosić zysk.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą ETS (obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu ETS w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym ETS stwierdził, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej".

Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych "podąża" za stawką VAT dla świadczenia podstawowego.

Należy zauważyć, iż w przypadku Wnioskodawcy można rozpatrywać świadczenie kompleksowe. Wnioskodawca w ramach kształcenia na poziomie wyższym świadczy również dostawę towarów ściśle z tymi usługami kształcenia związaną. Dostawa podręczników akademickich, które mają nadany numer ISBN jest ściśle związana ze świadczonymi przez uczelnię usługami w zakresie kształcenia.

Mając na uwadze powyższe oraz zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, zauważyć należy, iż na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia korzystać mogą jedynie te towary i usługi, których odbiorcami są osoby bezpośrednio (ściśle) związane z realizacją usługi głównej czyli z kształceniem na poziomie wyższym.

Sprzedaż wydawnictw opatrzonych numerem ISBN na rzecz osób innych niż studenci własnej uczelni nie może zaś być traktowana jako dostawa towarów ściśle z usługami kształcenia związana. Nie można tu bowiem mówić o świadczeniu złożonym.

Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów jako niezbędna w toku nauczania na rzecz studentów własnej uczelni, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast sprzedaż tychże wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów innym podmiotom, w tym również studentom innych uczelni nie podlega zwolnieniu od podatku od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy.

Należy tutaj zauważyć, iż jako, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że sprzedaż o której mowa we wniosku dotyczy podręczników akademickich zatwierdzanych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów jako niezbędnych w toku studiów, w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT a nie powołany przez Wnioskodawcę przepis § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jeszcze raz należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie przy sprzedaży opisanych we wniosku podręczników znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku VAT ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT. Jednakże zwolnienie to obejmować będzie tylko sprzedaż opisanych we wniosku podręczników na rzecz własnych studentów.

Wnioskodawca, chcąc skorzystać ze zwolnienia, winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, iż dana sprzedaż pozycji książkowych jest związana z usługą kształcenia świadczoną przez Wnioskodawcę.

Natomiast ze zwolnienia tego nie będzie korzystała ta sprzedaż opisanych we wniosku podręczników, która dokonywana jest na rzecz podmiotów w odniesieniu do których Wnioskodawca nie realizuje usługi głównej.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż elektronicznych podręczników akademickich zawierających treści edukacyjne, posiadających odrębne symbole ISBN oraz symbol PKWiU 58.11.20, wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni, korzysta ze zwolnienia na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż sytuacji gdy nie będą spełnione warunki ścisłego związania opisanej we wniosku dostawy podręczników z realizacją usługi głównej wówczas rozważyć należy, które z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług miałyby zastosowanie.

Zauważa się iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dot. zastosowania wysokości stawki podatku VAT dla sprzedaży podręczników o których mowa we wniosku dla studentów innych uczelni, gdyż nie było to przedmiotem zapytania jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska.

Niemniej tut. organ pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 72 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 58.11.1, która obejmuje książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytworzone metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

W świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy. Zatem w odniesieniu do dostaw określonych kategorii książek, dla których mocą ww. przepisów przewidziano różne stawki, stosuje się regulacje korzystniejsze dla podatnika.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%, a pod pozycjami 32- 35 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono:

* poz. 32 - ex 58.11.1 - Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea;

* poz. 33 - Książki wydawane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN;

* poz. 34 - Czasopisma specjalistyczne;

* poz. 35 - 59.20.31.0 Nuty w formie drukowanej.

Należy w tym miejscu także zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Klasyfikacją statystyczną dotycząca towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl