IBPP2/443-496/10/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-496/10/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla dostawy samochodu przystosowanego na cele jednostek ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla dostawy samochodu przystosowanego na cele jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 2 lipca 2010 r. znak: IBPP2/443-496/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Autoryzowaną Stacją Dealerską, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów. Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów z obniżoną stawką VAT 7%. Kryteria techniczne spełniają sprzedawane przez niego samochody marki x. Wnioskodawca planuje doposażyć powyższe samochody dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną tzw. "belkę sygnalizacyjną na dachu" oraz nanieść stosowny napis "straż" na karoserii samochodu. Następnie Wnioskodawca wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statutu auta specjalistycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do sprzedaży tak oznakowanego samochodu dla straży pożarnej można zastosować stawkę 7%, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznikiem Nr 3, poz. 129 ustawy - jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (rozpoznawcze).

2.

Czy do sprzedaży ww. samochodu musi być spełniony dodatkowy warunek zawarty w definicji załącznika Nr 3, poz. 129 ustawy o VAT, iż muszą to być fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej. Czy może to być samochód doposażony w stacji dealerskiej poddany stosownemu badaniu technicznemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, która brzmi: "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej" - samochód osobowy po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową - syrenę oraz świetlną "belkę sygnalizacyjną na dachu", a także po naniesieniu na karoserii napisu "STRAŻ" oraz po dokonaniu przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się samochodem specjalistycznym - rozpoznawczym w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) i można przy jego dostawie zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Użyte w definicji słowo "oraz fabrycznie wykonane", zdaniem Wnioskodawcy, nie oznacza dodatkowego warunku jaki winien być spełniony lecz rozszerza katalog.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wyszczególnionych w załączniku nr 3 do ustawy stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

W poz. 129-134 tegoż załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Pod poz. 129 ww. załącznika (jako towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej) ustawodawca wymienił sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) przez: "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast "pojazd używany do celów specjalnych" jest to - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną (art. 2 pkt 37 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Autoryzowaną Stacją Dealerską, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów. Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów z obniżoną stawką VAT 7%. Sprzedawane przez niego samochody marki x spełniają kryteria techniczne. Wnioskodawca planuje doposażyć powyższe samochody dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną tzw. "belkę sygnalizacyjną na dachu" oraz nanieść stosowny napis "straż" na karoserii samochodu. Następnie Wnioskodawca wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statutu auta specjalistycznego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie wymienił dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Samochód ten powinien posiadać również stosowną dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002 z późn. zm.).

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych samochodów, przystosowanych dla potrzeb jednostki straży pożarnej, może korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku od towarów i usług w sytuacji posiadania przez Wnioskodawcę stosownego zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, stanowiącym podstawę do zarejestrowania samochodu jako pojazdu specjalnego, bądź specjalistycznego.

W związku z powyższym na zadane we wniosku pytania tut. Organ udziela następujących odpowiedzi:

Ad. 1

Sprzedaż samochodu przystosowanego na cele ochrony przeciwpożarowej, będzie podlegała opodatkowaniu według 7% stawki podatku, w sytuacji posiadania przez Spółkę dokumentacji badania technicznego przeprowadzonego w stacji kontroli pojazdów, z której wynika, że przedmiotowy pojazd jest pojazdem specjalnym, bądź specjalistycznym Straży Pożarnej, pod warunkiem jednakże jednoczesnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

Ad. 2

Do sprzedaży przedmiotowego samochodu nie ma zastosowania warunek, iż musi to być fabrycznie wykonany i oznakowany pojazd straży pożarnej, jeżeli istnieje możliwość potwierdzenia przez stację kontroli pojazdów, że samochód doposażony przez Wnioskodawcę jest samochodem specjalnym, bądź specjalistycznym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl