IBPP2/443-494/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-494/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 13 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorskich.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 13 czerwca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 maja 2011 r. znak: IBPP2/443-494/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Remont wnętrza kościoła w C.

Kościół Zakonu w C. leży przy historycznym szlaku królewskim. Wraz z dzwonnicą, w której mieści się część Muzeum Parafialnego, tworzy ciekawy zespół świadczący o potędze miejscowej parafii istniejącej ponad 800 lat. Obiekt został zbudowany w latach 1738-1749 z piaskowca. Kościół jednonawowy, z wyodrębnionym prezbiterium, ze ścianami od wschodu wyokrąglonymi. Nad kaplicą widnieje sklepienie kolebkowe z lunetami, nad korpusem strop. Dach nad korpusem siodłowy, zaokrąglony nad prezbiterium, kryty blachą. Kościół stoi na planie prostokąta o wymiarach 22,67 x 11,75. grubość murów wynosi ok. 90 cm, wysokość wnętrza 9,15 m. Najstarsze elementy wystroju to kamienne cokoły podtrzymujące chór, liczące ok. 900 lat oraz kamienna chrzcielnica z przełomu XVI i XVII wieku. Na dachu znajduje się sygnaturka późnobarokowa z Krzyżem Zakonu. W kaplicy i zakrystii malowidła z XVII wieku przedstawiające nadanie przywilejów Zakonowi. Celem zadania jest poprawa stanu kościoła oraz przystosowanie do celów turystycznych. Zakładanym rezultatem: naprawa zniszczeń, przywrócenie lokalnej społeczności ważnego elementu kultury materialnej oraz podniesienie atrakcyjności gospodarczej i turystycznej.

Zakres robót obejmuje:

* rozebranie starych posadzek;

* wykonanie nowego podkładu pod warstwy wyrównawcze;

* izolacje przeciwwilgociowe;

* wykonanie nowej posadzki marmurowej;

* wykonanie kanałów grzewczych pod posadzką;

* pomalowanie ścian kościoła.

Kościół jest wpisany w rejestr zabytków.

Ponadto w piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca poinformował, że:

* usługi świadczone przez Wnioskodawcę są pracami restauratorskimi ponieważ zakres prac obejmuje prace przygotowawcze, niezbędne do odtworzenia zabytkowych posadzek wewnątrz kościoła (rozebranie starych posadzek, wykonanie podkładu pod warstwy wyrównawcze, izolacje przeciwwilgociowe, wykonanie nowych kanałów grzewczych pod posadzką) oraz roboty odtworzeniowe posadzek przy wykorzystaniu elementów z uprzednio rozebranej posadzić. Zakres prac ponadto obejmuje roboty malarskie konserwatorskie ścian wewnętrznych kościoła, przy wykorzystaniu farb o właściwościach i kolorystyce uzgodnionej z konserwatorem zabytków.

* Rezultatem ww. prac będzie wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytkowego Kościoła Zakonu wpisanego wraz z wyposażeniem do rejestru zabytków.

* Na wszystkie prace konserwatorskie wydano pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w oparciu o "... "

* Zakres prac objętych niniejszym wnioskiem zawiera pozwolenie konserwatorskie nr 1034 z dnia14 listopada 2008 r.

* Wnioskodawca spełnia wymagania określone w § 8, ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1578 i 1579) i może kierować robotami budowlanymi oraz pełnić nadzór inwestorski przy zabytkach nieruchomych.

* Wnioskodawca nie będzie zatrudniał innych osób. Za całość prac będzie odpowiedzialny osobiście, jak również inspektor nadzoru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zakres wykonywanych prac konserwatorskich (remont zabytkowego kościoła parafialnego) może być zwolniony z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprostowanym w piśmie uzupełniającym wniosek, zakres wykonywanych prac restauratorskich w Kościele Zakonu, wpisanego do rejestru zabytków, leżącego przy. Szlaku (trasa prezentująca historię i rolę zakonu bożogrobców w dziejach Kościoła i kultury polskiej) oraz turystycznym szlaku (stanowiąc jego wyjątkową atrakcję historyczną) może być zwolniony z podatku VAT.

Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków, prace konserwatorskie i restauratorskie będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje do prowadzenia tych prac, a na prowadzenie prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

1.

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;

2.

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;

2.

na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Stosownie do § 46 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w § 43 może być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, zakres robót wykonywanych przez Wnioskodawcę obejmuje:

* rozebranie starych posadzek;

* wykonanie nowego podkładu pod warstwy wyrównawcze;

* izolacje przeciwwilgociowe;

* wykonanie nowej posadzki marmurowej;

* wykonanie kanałów grzewczych pod posadzką;

* pomalowanie ścian kościoła.

Kościół jest wpisany w rejestr zabytków.

Ponadto w piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca poinformował, że:

* Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są pracami restauratorskimi, ponieważ zakres prac obejmuje prace przygotowawcze, niezbędne do odtworzenia zabytkowych posadzek wewnątrz kościoła (rozebranie starych posadzek, wykonanie podkładu pod warstwy wyrównawcze, izolacje przeciwwilgociowe, wykonanie nowych kanałów grzewczych pod posadzką) oraz roboty odtworzeniowe posadzek przy wykorzystaniu elementów z uprzednio rozebranej posadzić. Zakres prac ponadto obejmuje roboty malarskie konserwatorskie ścian wewnętrznych kościoła, przy wykorzystaniu farb o właściwościach i kolorystyce uzgodnionej z konserwatorem zabytków.

* Rezultatem ww. prac będzie wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytkowego Kościoła Zakonu wpisanego wraz z wyposażeniem do rejestru zabytków.

* Na wszystkie prace konserwatorskie wydano pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w oparciu o "... "

* Zakres prac objętych niniejszym wnioskiem zawiera pozwolenie konserwatorskie nr 1034 z dnia 14 listopada 2008 r.

* Wnioskodawca spełnia wymagania określone w § 8, ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579) i może kierować robotami budowlanymi oraz pełnić nadzór inwestorski przy zabytkach nieruchomych.

* Wnioskodawca nie będzie zatrudniał innych osób. Za całość prac będzie odpowiedzialny osobiście, jak również inspektor nadzoru.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile opisane we wniosku usługi w zakresie prac konserwatorkich, będą spełniały warunki określone w § 43 ww. rozporządzenia to usługi te mogą korzystać od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl